گزارش جام جم از مراحل تولید مجموعه تلویزیونی «دنگ و فنگ روزگار» در سیما فیلم

این سریال دنگ و فنگ دارد!

دوستی یعنی رفاقت، نزدیکی، محبت، عشق و ... اما اگر همین دوستی به خاطر ماجراهایی به هم بخورد، مسلماً منجر به شکل گیری اتفاقاتی می‌شود. همین سوژه مجموعه سریال دنگ و فنگ روزگار شده که به تهیه‌کنندگی امیرحسین طالبی‌کاشانی و کارگردانی جواد مزدآبادی در سیما فیلم برای پخش از شبکه یک سیما مراحل تصویربرداری را سپری می‌کند. نقش این دو دوست را محمد نادری و سیروس گرجستانی بازی می‌کنند که طی شراکتی دچار مشکلاتی می‌شوند که ناچار هستند طی سال‌ها این مشکلات را پنهان کنند. همین مساله باعث رقم خوردن اتفاقات مختلف طنز در این سریال می‌شود. البته به گفته تهیه‌کننده سریال جنس طنز این سریال با دیگر طنزها متفاوت است و بیشتر طنز موقعیت است تا بتواند از این طریق نگاه مخاطب را جلب کند. در کنار این دو بازیگر، بیژن بنفشه‌خواه، نیما شاهرخ‌شاهی، محمد فیلی، غلامرضا نیکخواه، امیر غفارمنش، ساعد هدایتی، شیرین آقارضا کاشی، پانته‌آ مهدی‌نیا، سینا رازانی، زهرا داوود‌نژاد، مهری آل‌آقا، مریم شاه ولی، مینا نوروزی، ساقی زینتی، بیتا خردمند، عباس محبوب، طاهر علایی، فریده دریامج، ژیار محمدزاده، ساره صحرایی، ستاره صحرایی و ..... بازی می‌کنند. یکی از ویژگی‌های این مجموعه تلویزیونی، تصویربرداری در 70 لوکیشن است و همین تعدد لوکیشن‌ها یکی از عوامل جذابیت سریال دنگ و فنگ روزگار است و گروه در قسمت‌های مختلف تهران، شهر ری، احمدآباد مستوفی و ... مشغول ضبط این اثر هستند. البته تعدد لوکیشن‌ها کار تولید را با سختی‌هایی همراه می‌کند، اما تهیه‌کننده تلاش کرده تا این سختی را به جان بخرد تا بتواند یک مجموعه طنز دیدنی را روانه آنتن کنند تا مردم هم از تماشای آن لذت ببرند. ضمن این‌که طراح و سرپرست فیلمنامه حسن وارسته و امیر شاداب هم در نگارش به او کمک کرده است. از دیگر حسن‌های این مجموعه آماده بودن فیلمنامه قبل از کلید زدن بود. این اتفاق در این روزها خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد و معمولاً گروه سازندگان آثار نمایشی با داشتن پنج تا ده قسمت آماده از فیلمنامه کلید می‌زنند و همزمان با تولید، نگارش هم ادامه دارد.
کد خبر: ۱۱۸۰۹۳۵

طبق نشانی که یکی از عوامل پشت صحنه به من و عکاس داده باید بیمارستان توانبخشی عمل را پیدا کنیم که در کوچه و پسکوچه زعفرانیه قرار دارد. وارد محوطه بیمارستان میشویم که به دو راه ختم میشود. از نگهبان بیمارستان میپرسیم که برای ضبط سریال طبقه چندم باید برویم و او سمت راست را نشان میدهد. وارد ساختمان قدیمی بیمارستان میشویم. نه خبری از پرستار است و نه بیمار. سکوت به اندازهای است که صدای ردپای خودمان هم شنیده میشود.

بعد از عبور از چند راهروی پیچ در پیچ به گروه فیلمبرداری میرسیم و یکی از عوامل پیگیر جواد مزدآبادی کارگردان سریال میشویم و او خطاب به ما میگوید که در این بخش یک فیلم سینمایی ساخته میشود و عوامل سریال دنگ و فنگ روزگار سمت چپ بیمارستان مشغول به کار هستند. به همین دلیل تغییر مسیر میدهیم و خودمان را به گروه سریال میرسانیم.

بعد از پرس و جو نزد کارگردان میرویم که در سالن اجتماعات نشسته و مشغول طراحی یکی از صحنههای سریال است. این صحنه مربوط به محل کار دختری به نام نوا است که نقش آن را مریم شاهولی بازی میکند. نقش پدرش را محمد نادری به عهده دارد و نقش مادرش را پانتهآ مهدینیا بازی خواهد کرد. در واقع خانواده اردشیر، نقش محوری در این سریال دارند.

با توجه به اینکه هنوز بازیگران نقشهای اصلی نیامدهاند و فقط کارگردان و تهیهکننده به همراه عوامل پشت صحنه مشغول هستند، از فرصت پیش آمده استفاده میکنم و با جواد مزدآبادی کارگردان صحبت میکنم.

120 بازیگر و 70 لوکیشن

جواد مزدآبادی، کارگردان درباره پذیرش کارگردانی این سریال به جامجم میگوید: وقتی فیلمنامه را خواندم، احساس کردم کار متفاوت و خوبی است. در این سالها کمتر فیلمنامهای را خواندهام که جذاب باشد. در این مجموعه 120 بازیگر بازی میکنند و 70 لوکیشن داریم. بالای 80‌درصد سکانسهای این سریال شلوغ هستند و در هر صحنه هشت تا ده نفر حضور دارند و همین به جذابیتهای سریال اضافه کرده است. ضمن اینکه کار تولید را دشوار میکند، اما چون قصه جذاب بود، کارگردانی را پذیرفتم. البته به این موضوع هم فکر کردم که با توجه به اینکه مردم در شرایط اقتصادی خوبی به سر نمیبرند بهتر است با تماشای یک سریال طنز بخندند و به لحاظ روحی شارژ شوند.

وی ادامه میدهد: قالب طنز سریال دنگ و فنگ روزگار، موقعیت است. ضمن اینکه دیگر طنزها هم در این سریال دیده میشود، همچون طنز کلامی، فانتزی و ... البته من خیلی در فیلمنامه دخل و تصرف نداشتم، زیرا سه سال نگارش این سریال زمان برده و چندین بار بازنویسی شده است. از سوی دیگر اولین بار است که کار تولید را با فیلمنامه آماده شروع کردیم. خیلی وقت بود که این اتفاق نمیافتاد، حتی به یاد دارم سریال چهارچرخ را میساختم، نویسنده سر صحنه حاضر بود و همزمان مینوشت و فیلمنامه در اختیار من و بازیگران قرار میگرفت.

این کارگردان با اشاره به اینکه سریال دنگوفنگ روزگار کار فوقالعاده شیرینی است، عنوان میکند: این مجموعه قصه جذابی دارد و به نظرم ماحصل کار خوب باشد. همه لوکیشنهای سریال هم در تهران است.

مزدآبادی درباره انتخاب بازیگران میگوید: در قالب مشورت با تهیه کننده، مدیر شبکه و مدیر گروه فیلم و سریال به انتخاب بازیگران رسیدیم. ما میتوانستیم فهرست کمدینها را جلوی رویمان بگذاریم و انتخاب کنیم، اما فقط چند نفر از بازیگرانی را که سریالهای طنز بازی میکنند، انتخاب کردیم و سعی داشتیم ترکیب بازیگران برای مخاطبان تازگی داشته باشد.

هدف، شاد کردن دل مردم است

امیرحسین طالبیکاشانی، تهیهکننده با اشاره به اینکه دنگ و فنگ روزگار جزو سریالهای طنز خاص است، میگوید: تقریبا تهیهکنندگان از ساخت سریالهای طنز فراری هستند و ترجیح میدهند کارهای درام و اجتماعی انجام بدهند. اما من در طول این سالها به غیر از دستپخت همیشه طنز کار کردهام. مانند جنگ 77، زیر آسمان شهر و ... از سوی دیگر آقای وارسته دو سال و نیم روی فیلمنامه این سریال کار کرد و چند بار بازنویسی شد.

وی ادامه میدهد: ویژگی این مجموعه حضور 120 بازیگر است. همچنین سیاهی لشکر هم کم نداریم. هدف ما شاد کردن دل مردم است و وظیفه ما به عنوان سازنده آثار نمایشی این است که لبخند را به لب مردم بیاوریم.

این تهیهکننده درباره انتخاب جواد مزدآبادی، کارگردان میگوید: با اینکه آقای مزدآبادی جوان است، اما کارهای زیادی تا امروز ساخته و سریال دنگ و فنگ دومین مجموعه طنز این کارگردان بعد از سریال چهارچرخ است. گرچه اولین همکاری ما با هم است، اما در کار بسیار تلاش میکند. زودتر از بقیه میآید و دیرتر محل کار را ترک میکند. بیمارستان عمل یکی از 70 لوکیشن این سریال است.

کاشانی در پایان میافزاید: البته تنوع لوکیشن گرچه به زیبایی بصری سریال میافزاید، اما به مراتب کار تولید را دشوار میکند. هدف ما این است تا یک کار خوب و قابل توجهی را در گونه طنز روانه آنتن کنیم.

نقش بنگاهدار زرنگ

غلامرضا نیکخواه درباره نقشش در این سریال میگوید: در این سریال نقش فریدون بنگاهدار را بازی میکنم که به هر قیمتی هر کاری انجام میدهد و زرنگ بازی میکند. نقش خوبی است و آقای وارسته فیلمنامهرا خیلی خوب نوشته است. واقعا جزو نویسندگان برجسته است و سریال دنگ و فنگ روزگار جزو کارهای خوب طنز خواهد بود. اولین بار هم است که فیلمنامه کامل نوشته شده و میدانیم به لحاظ شخصیتپردازی و قصه تا انتها قرار است چه اتفاقاتی بیفتد. همچنین فیلمنامه کامل به خلق نقش کمک بیشتری میکند.

وی کار کردن با جواد مزدآبادی را بسیار خوب توصیف میکند و توضیح میدهد: از پیشنهادها خیلی خوب استقبال میکند و تعامل مناسبی با بازیگران در طول کار دارد. ارتباط خوبی میان عوامل برقرار است و همین کار را برایمان شیرینتر کرده است.

زنی جدید و منضبط

بیتا خردمند در این مجموعه نقش پروین را بازی میکند. او میگوید: پروین، سرپرست بچههای امدادگر هلالاحمر است و برایش یک جریان عشقی پیش میآید که منجر به ازدواج میشود. پروین، فرد بسیار جدی و منضبط است. هر چه داستان جلو میرود، مخاطب متوجه میشود که پروین در عین سختگیری، دل مهربانی دارد.

وی اشاره میکند: کار با جواد مزدآبادی در کسوت کارگردان خیلی عالی است. او با اشراف زیاد، بازیگران را برای ایفای نقشهایشان هدایت میکند. کار کردن با او لذتبخش است. از سوی دیگر 11 سالی که کار میکنم در سریالهای رستگار، زیر هشت و ... همیشه نقشهای جدی داشتم و تم کارها هم جدی بود، اما با بازی در سریال دنگ و فنگ روزگار برای اولین بار تجربه کار طنز را کسب میکنم که خیلی هم دوست دارم. همچنین در سریال حکایتهای کمال هم بازی دارم.

پدری که بلاهای مختلف سرش می‌آید!
محمد نادری، بازیگر درباره نقش خود در مجموعه دنگ و فنگ روزگار می‌گوید: در این سریال نقش اردشیر را بازی می‌کنم. این کاراکتر ویژگی‌های خاصی دارد به همین دلیل من را برای بازی قلقلک داد. ضمن این‌که بلاهای مختلفی که سر این کاراکتر می‌آید غیرمعمول است که سر یک نفر این همه اتفاق بیفتد، ولی در مجموع کاراکتری دوست‌داشتنی است. امیدوارم مردم هم دوست داشته باشند. بازیگر باید سوار بر کاراکتر باشد تا بتواند آن را برای بیننده قابل لمس کند. من هم سعی کردم با این شخصیت جلو بروم.
وی ادامه می‌دهد: وقتی بازیگر می‌خواهد نقشی را قبول کند چند معیار را در نظر می‌گیرد؛ یکی از معیارها این است که در کجای جهان نمایش قرار دارم. یعنی کاراکتر اردشیر در کجای جهان نمایش دنگ و فنگ روزگار است. از دیگر ویژگی‌های این سریال این است که به هیچ وجه طنز آن لوده‌بازی نیست و طنز موقعیت است. همین مورد هم برایم جذاب بود.
این بازیگر با اشاره به این‌که خیلی به‌ندرت اتفاق می‌افتد فیلمنامه کامل نوشته شده باشد، عنوان می‌کند: ای‌کاش همیشه این اتفاق در سریال‌های تلویزیون بیفتد. وقتی فیلمنامه مشخص باشد، بازیگر تکلیفش مشخص است و می‌داند نقشش چه پایانی دارد یا نسبت به کاراکترهای مقابلش باید چگونه باشد.
نادری با اشاره به این‌که پدر سریال دنگ و فنگ روزگار چه تفاوتی با سریال شمعدونی دارد؟ توضیح می‌دهد: تفاوت خیلی زیادی دارد. هوشنگ مظاهری از طبقه متوسط بود، اما اردشیر از طبقه پایین است. تفاوت در طبقات باعث می‌شود در دیدگاه، افکار و ... تاثیر بگذارد. ضمن این‌که رفتار نسبت به فرزندان هم تفاوت دارد. من هم سعی کردم اردشیر، پدری کاملا متفاوت از کار قبلی‌ام باشد.

در لباس یک آدم دورو
بیژن بنفشه‌خواه، بازیگر سریال دنگ و فنگ روزگار درباره نقشی که در این اثر بازی می‌کند عنوان می‌کند: قبل از این‌که به کاراکتر فکر کنم، حضور آقای کاشانی، تهیه‌کننده و آقای مزدآبادی، کارگردان باعث شد تا بازی در این سریال را بپذیرم، حتی فیلمنامه را نخواندم و نقش فیروز را قبول کردم، چون به این دو عزیز اعتماد کامل داشتم. ویژگی با نمک این کاراکتر این است که دورو است و به قول معروف شیشه‌خورده دارد. ضمن این‌که دو‌به‌همزن است و با باجناقش مرتب کل‌کل می‌کند. در ظاهر آدم خنده‌رویی است، اما زیرآب همه را می‌زند.
وی اشاره می‌کند: من آقای کاشانی را از سال 1376 می‌شناسم و از همان زمان با او کار کردم؛ به همین دلیل با اعتماد نقش را قبول کردم. فضای کار هم خوب و دلنشین است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا برای نقش فیروز با توجه به طنز بودن فضای مجموعه، بداهه هم دارید؟ می‌افزاید: سال‌هاست دیگر بداهه کار نمی‌کنیم و طبق فیلمنامه دیالوگ‌ها را می‌گوییم و فقط هر جا که لازم باشد حتما پیشنهاد می‌دهیم.

گرجستانی در نقش آقای همسایه
سیروس گرجستانی از آن دست بازیگرانی است که تجربه ایفای هم نقش‌های جدی را دارد و هم طنز. البته در سال‌های اخیر بیشتر به سمت کارهای طنز گرایش داشته است. او از چندی پیش مشغول بازی در سریال دنگ و فنگ روزگار است که به گفته کارگردان نقش آقاولی را در این سریال بازی می‌کند.
او دوست و شریک اردشیر است که نقش آن را محمد نادری بازی می‌کند و نقش همسرش را مهری آل‌آقا بازی می‌کند. موقعیت‌های طنز بین اردشیر و آقاولی شکل می‌گیرد و بار عمده طنز و شیرینی کار به عهده این دو بازیگر است. همچنین آقاولی پولی از اردشیر طلب دارد که همین منجر به شکل‌گیری ماجراهای متعدد می‌شود و قصه دنگ و فنگ روزگار را جذاب‌تر و دیدنی‌تر می‌کند.

فاطمه عودباشی
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها