آیا تجهیزات گرمایشی مدارس سیستان‌وبلوچستان از بازار آزاد سر درآورده است؟

پشت پرده پکیج‌های ممهور

عکس‌ها و شرح آن واقعا تکان‌دهنده‌ بود، آن هم پس از آتش‌سوزی مدرسه اسوه زاهدان که چراغ نفتی چهار دختر را جزغاله کرد و دل ملت را سوزاند؛ یک فاکتور فروش به ارزش پنج میلیون و 210 هزار تومان و عکسی از یک دستگاه پکیج داخل بسته‌بندی کارتنی. شرح عکس می‌گفت این پکیج‌ها که مُهر نوسازی مدارس خورده‌اند، قرار بوده به مدارس زاهدان بروند ولی سر از بازار آزاد درآورده‌اند. این شرح عکس مثل پتک خورد در سرمان و یاد آن چراغ نفتی افتادیم که همین چند روز پیش زاهدان را عزادار کرد. اصلا یاد ماجرای توزیع شیر مدارس در پروازهای یکی از شرکت‌های هواپیمایی افتادیم که کلی جنجال کرد از این باب که آن موقع شیر به مدارس نمی‌رسید ولی شیر مدارس در هواپیما خورده می‌شد، آخر آن ماجرا نیز برای دی‌ماه بود و این ماجرای پکیج برای دی‌ماه، فقط با دو سال فاصله.
کد خبر: ۱۱۸۰۸۶۲

برای پیگیری این عکس‌های مشکوک با علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان در مجلس تماس گرفتیم که البته از ماجرا بی‌خبر بود، فقط حدس زد که شاید این پکیج‌ها را به مدارس داده‌اند ولی چون به دردشان نخورده، آورده‌اند برای فروش در بازار آزاد!
پس از او با محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی کشوری صحبت کردیم و از او پرسیدیم چطور می‌شود کالایی که باید به مدارس برسد، سر از فروشگاه‌های لوازم خانگی درمی‌آورد که او نیز به حدس و گمان متوسل شد و گفت معمولا این‌گونه است که کالایی که به درد کسی نمی‌خورد برای فروش به بازار می‌آید تا با پولش کالای مورد نیاز دیگری خریده شود.
این دو اظهارنظر ثقیل و سنگین بود به این دلیل که کدام عقل و منطق می‌گوید به مدارس استانی محروم چون سیستان وبلوچستان پکیجی داده شود که به دردشان نمی‌خورد و آن وقت مجبور شوند به پول نزدیکش کنند.

اصل ماجرا

رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور در دسترس نبود، مدیرکل نوسازی مدارس سیستان و بلوچستان نیز؛ تماس‌های مکرر بی‌پاسخ یک سمت ذهن و این عکس‌ها و آن فاکتور یک سمت دیگر. با علی مرادی مدیر روابط‌عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تماس گرفتیم که خوشبختانه در جریان بود و تا گفتیم پکیج او شروع کرد به توضیح. گفت کارخانه ... سوءاستفاده کرده و مُهر قلابی ساخته تا ماجرا به نام سازمان نوسازی مدارس تمام شود و ما را ارجاع داد به عباس شهرکی، معاون پشتیبانی اداره‌کل نوسازی مدارس سیستان و بلوچستان. شهرکی گفت بابت این عکس‌ها بیشتر از یک هفته است که درگیرند، گفت وقتی یکی از رسانه‌های محلی این عکس‌ها را منتشر کرد و نتیجه گرفت پکیج‌هایی که ویژه مدارس است دارد در بازار آزاد زاهدان فروخته می‌شود، همراه پلیس رفتیم سراغ آن فروشگاه که محصولات کارخانه «ا» را می‌فروشد. شهرکی گفت آنجا پکیج‌های بسته‌بندی شده‌ای را دیدیم که مهرنوسازی مدارس سیستان و بلوچستان داشت و با نگاه اول همین برداشت می‌شد که سهم مدارس سر از بازار آزاد درآورده است. شهرکی گفت پلیس صورتجلسه کرد، یکی از پکیج‌ها هم به عنوان مدرک ضبط شد، موضوع به سازمان بازرسی کل کشور نیز گزارش داده شد و شکایتی از این کارخانه در سیستم قضایی ثبت شد به تاریخ 25 آذرماه. شهرکی گفت: نماینده فروش محصولات این کارخانه گفته است محموله‌ای که از تهران برایش رسیده، ممهور به همین مهرها بوده و او در ماجرا دخالتی ندارد و پرونده در دستور رسیدگی قضایی است تا معلوم شود چه نیتی پشت این کار بوده است. حالا اداره‌کل نوسازی مدارس سیستان و بلوچستان که آن عکس‌ها می‌گفت احتمالا متهم این ماجراست در مقام شاکی ایستاده و شهرکی می‌گوید کسی که این مهرهای جعلی را روی پکیج‌ها زده، قطعا فرد بی‌خبری بوده و نمی‌دانسته اداره‌کل هیچ درخواستی برای خرید پکیج نداشته و اساسا پکیج به دردش نمی‌خورد، چون هیچ‌یک از شهرهای سیستان و بلوچستان گاز ندارد و اگر قرار باشد سیستم گرمایشی مدارس اصلاح شود حتما موتورخانه ساخته می‌شود، نه سیستم پکیج.

بازار سیاه پکیج

یکی از شهروندان زاهدان اما حرف‌های عجیبی به ما زد که از وجود یک چالش در شهر زاهدان حکایت می‌کرد و می‌شود به نوعی دمش را به دم ماجرای فروش پکیج‌ها گره زد. او می‌گفت دارند زاهدان را گازکشی می‌کنند و از وقتی کار شروع شده یعنی درهمین چند ماهه پکیج در زاهدان کمیاب شده و قیمتش از حدود دو میلیون تومان به پنج میلیون تومان رسیده. این شهروند تعریف می‌کرد تنگنای پکیج در زاهدان به حدی بوده که اداره تعزیرات مدام محموله‌ها را ردیابی و عده‌ای را نیز به اتهام احتکار کالا دستگیر می‌کرد.
وقتی وجود بازار سیاه پکیج در زاهدان را (که البته اکنون از تب و تاب افتاده) با شهرکی در میان گذاشتیم و از او پرسیدیم چقدر احتمال دارد بازار سیاه و تعقیب و گریزهای تعزیرات عاملی شده‌باشد برای آمدن مهرهای جعلی نوسازی مدارس روی بسته‌بندی پکیج او این نظر را پسندید و گفت که فرار از تعزیرات زیر پوشش سازمان نوسازی مدارس می‌تواند یکی از فرضیه‌ها باشد. او البته گفت باز کسی که این کار را کرده آدمی ناشی بوده چون نمی‌داند وقتی سازمان نوسازی مدارس کالای مورد نیاز را می‌خرد و مثلا باری از تهران به شهرهای دیگر می‌رود هیچ مُهری روی آن درج نمی‌شود.
پیگیری‌های فشرده دیروزما گرچه به پرونده‌ای رسید که فعلا بسیاری از ابعادش مجهول است اما روی خوشش این بود که سازمان نوسازی مدارس کشور را از اقدامی زننده مبرا کرد، درست مثل ماجرای توزیع شیرهای ویژه مدارس در پروازهای یکی از شرکت‌های هواپیمایی که دست آخر معلوم شد دو کارگر پخش‌کننده شیر درکارخانه مورد نظر اشتباه کرده‌اند و یک پالت از شیر مدارس را برای شرکت هواپیمایی بارگیری کرده‌اند.

مریم خباز

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها