با پیشرفت فناوری‌های دیجیتال، شیوه‌های سنتی حفظ و کنترل سلامت جای خود را به ابزارهای پوشیدنی دیجیتال می‌دهد

7 ضامن دیجیتال سلامت

براساس بررسی‌های موسسه تحقیقاتی IDC، عرضه جهانی پوشیدنی‌های هوشمند در ماه‌های اخیر رشد سریعی داشته و به همان نسبت، استفاده از آنها در بسیاری از نقاط جهان گسترش زیادی یافته است. پدیده‌ای که به‌زودی شاهد عمومیت‌یافتن آن در ایران نیز خواهیم بود. برای مثال در تحقیقی که به‌تازگی در آمریکا صورت گرفت معلوم شد از هر پنج آمریکایی، دست‌کم یک نفر دارای یک دستگاه الکترونیکی پوشیدنی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش عمده کاربران ابزارهای پوشیدنی، به دلایل مرتبط با سلامت، مانند انجام بهتر تمرینات ورزشی یا ردیابی اطلاعات در مورد ضربان قلب یا عادت‌های خواب از این ابزارها (گجت‌ها) استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد روند فزاینده استفاده از پوشیدنی‌های هوشمند، بخشی از یک روند رو به رشد اجتماعی باشد که در آن افراد تلاش می‌کنند با اندازه‌گیری و مقدارسنجی، به تقویت شاخص‌های سلامت خود بپردازند. در کنار پیامدهای مثبت استفاده از این ابزارها برای سلامت عمومی جامعه، پایبندی عمومی به استفاده از پوشیدنی‌های هوشمند سلامت می‌تواند به نتایج جالب توجهی نیز منجر شود. پوشیدنی‌های هوشمند زیر که برخی از آنها وارد بازار هم شده‌اند می‌توانند نتایج مثبت و درعین حال جالب توجهی در جهت ارتقای سطح سلامت جوامع به دنبال داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۸۰۸۳۵

تتوهای موقت هوشمند
تیمی از محققان دانشگاه کالیفرنیا ساندیگو راهی را برای کارگذاشتن حسگرهای الکترومغناطیسی در برچسب‌های تتوی موقت یافته‌اند تا از آنها برای کنترل سلامت و تعادل شیمیایی بدن ورزشکاران حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای استفاده کنند. برچسب‌های تتوی موقتِ Electrozyme که به‌راحتی شسته شده و در نهایت پاک می‌شوند میزان لاکتات- ترکیب شیمیایی‌ای که در ماهیچه‌ها تولید می‌شود- را اندازه‌گیری می‌کنند. از این اطلاعات می‌توان برای بازبینی میزان استرس عضلانی، خستگی، سطح هیدراتاسیون، تعادل الکترولیتی و حتی میزان کاهش و تجزیه عضلات استفاده کرد. این اطلاعات سپس برای تجزیه و تحلیل فعالیت ورزشی فرد به گوشی هوشمند یا دیگر ابزارهای الکترونیکی داده می‌شود. این نحوه اندازه‌گیری لاکتات از شیوه‌های قبلی که در آن باید از ورزشکار چند مرتبه نمونه خون دریافت می‌شد بسیار آسان‌تر است.

ساعت مچی، مراقب مادربزرگ
در سال‌های اخیر، محققان به دنبال ساخت ابزارهای ردیابی‌کننده‌ای بوده‌اند که بتوانند با آنها به ذهن افرادی که والدین یا خویشاوندان سالمندشان جدا از آنها زندگی می‌کنند آرامش بیشتری بدهند. یکی از نتایج تلاش محققان در این زمینه، ابزار نویدبخش CarePredict Tempo است. این ابزار، یک ساعت مچی برای افراد سالمند است که به‌طور مستمر الگوهای زندگی روزمره آنها مثل نقاطی که در منزل، بیشتر به آنها رفت و آمد دارند، مدت زمانی که در هر اتاق سپری می‌کنند یا این‌که در چه زمان‌هایی چُرت می‌زنند را دنبال می‌کند. شرکت تولیدکننده این ابزار پوشیدنی، از اطلاعات گردآوری شده برای پیش‌بینی نحوه زندگی سالمندان استفاده می‌کند و هر زمان که تغییر کوچکی در الگوی زندگی آنها ایجاد شود، ابزار هوشمند پیام هشداری را به صورت بی‌سیم به یکی از اعضای خانواده یا مراقب سالمند ارسال می‌کند. برای مثال اگر میزان خواب مادربزرگ بیشتر یا پیاده‌روی او کمتر شود، هشداری به دخترش ارسال می‌شود تا اقدامات لازم صورت بگیرد. این ابزار پوشیدنی هوشمند همچنین درصورتی که مادربزرگ، پوشیدن ابزار را فراموش کند هشداری برای او ارسال می‌کند.

ابزار اصلاح دیجیتالی وضعیت بدن
احتمالا وقتی بچه بودید والدین یا معلمان‌تان مدام به شما گوشزد می‌کردند که صاف بنشینید و راه بروید؛ زیرا صاف نشستن اهمیت زیادی دارد و اگر این موضوع را رعایت نکنید به طور زننده‌ای بدشکل خواهید شد. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد وضعیت نامناسب بدن نه‌تنها ممکن است درد پشت یا کمردرد ایجاد کند بلکه تاثیرات بدی نیز بر انرژی و روحیه ما برجا می‌گذارد. خوشبختانه ابزارهای پوشیدنی وعده حل همه این مشکلات را به ما می‌دهند. ابزار پوشیدنی Lumo Lift یا اصلاح‌کننده دیجیتالی وضعیت بدن، حسگری است که به لباس شما متصل می‌شود. این ابزار، به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که در صورت لزوم، با لرزش آرامی به شما هشدار می‌دهد سرتان را بالا بگیرید یا شانه‌هایتان را عقب ببرید. این پوشیدنی هوشمند حتی مدت‌زمانی را که در طول روز، وضعیت بدنی مناسبی داشته‌اید مشخص کرده و آن را به گوشی هوشمندتان گزارش می‌دهد.

هشداردهنده شخصی آلودگی هوا
آلودگی، خطری بزرگ برای سلامت مردم جهان است و براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سالانه هفت میلیون مرگ زودرس را به‌دنبال دارد. خوشبختانه فناوری در این زمینه نیز به کمک آمده است. ابزارهای پوشیدنی هوشمندِ نظارت‌کننده بر میزان آلودگی، سطح مواد شیمیایی خطرناک در هوا را بررسی کرده و زمانی که لازم باشد برای دور ماندن از هوای آلوده، داخل خانه بمانید را از طریق گوشی هوشمندتان به شما هشدار می‌دهد. این ابزارها می‌تواند در زندگی کسانی که در شهرهای بزرگ و آلوده زندگی می‌کنند، به‌ویژه افراد مبتلا به تنگی تنفس، تغییرات عمده‌ای ایجاد کنند. برای مثال ابزاری به نام TZOA یک حسگر دکمه‌ای است که به لباس یا کیف شما متصل می‌شود. این حسگر، پیوسته درحال بررسی و گردآوری اطلاعاتی در مورد کیفیت هوا، دما، رطوبت، فشار جوی و حتی میزان اشعه مضر خورشید است. ابزار TZOA پس از گردآوری این اطلاعات، آنها را به نرم‌افزار همراهی در گوشی هوشمند کاربر ارسال می‌کند. این نرم‌افزار نه تنها گزارشات مستمری به فرد ارائه می‌دهد بلکه در یافتن نقاط آلوده شهر نیز به او کمک می‌کند. شرکت‌های تولیدکننده پوشیدنی‌های هوشمند درحال تولید دست‌کم دو ابزار دیجیتال دیگر با عملکرد مشابه هستند.

کمربندی که مراقب است زمین نخورید
ساعت تولیدی شرکت اپل، از این قابلیت برخوردار است که زمین‌خوردن فرد را اعلام کرده و درخواست کمک کند. اما ابزار پوشیدنی هوشمند دیگری بتازگی توسط محققان دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیای اسپانیا طراحی شده که هدف از آن، اساسا جلوگیری از زمین خوردن فرد است. این ابزار که FallSkip نام دارد، کمربند هوشمندی است که در همراهی با یک نرم‌افزار همراه موبایلی کار می‌کند. این ابزار قادر است با تجزیه و تحلیل حالت‌های تعادل و الگوهای راه رفتن فرد و هماهنگی، زمان واکنش و قدرت عضلانی او را با استفاده از شتاب‌سنج و ژیروسکوپ داخلی خود نشان بدهد که بر میزان احتمال زمین‌خوردن فرد در آینده نزدیک دلالت می‌کند. تیم سازنده این ابزار پوشیدنی هوشمند امیدوار است روزی این ابزار به وسیله استانداردی تبدیل شود که در تمام کلینیک‌های پزشکی قابل استفاده است و زمین خوردن جمعیت رو به رشد سالمند را به حداقل برساند.

دندان‌های مصنوعی هوشمند
براساس اعلام کالج متخصصان پروتز دندان آمریکا، فقط در این کشور حدود 35 میلیون نفر به‌دلیل مشکلات دندان و لثه از دندان‌های مصنوعی استفاده می‌کنند. با این حال و با وجود فراگیری استفاده از این دندان‌ها، متناسب شدن دندان مصنوعی در دهان بیمار به آسانی صورت نمی‌گیرد. برای برطرف شدن این مشکل، محققان دانشگاه فلوریدا دندان‌های مصنوعی هوشمند چندکاره‌ای طراحی کرده‌اند که می‌توانند از طریق حسگرهایی، به طور مستمر فشار و سایش داخل دهان فرد را اندازه‌گیری کنند. این حسگرها به شکل بی‌سیم، داده‌ها را به دندانپزشک ارسال می‌کنند و دندانپزشک با توجه به داده‌های ارسال شده می‌تواند از بیمار بخواهد برای تنظیم بهتر دندان‌ها مراجعه کند. دندان‌های مصنوعی هوشمند فواید دیگری نیز دارند. حسگرهای این دندان‌ها، این قابلیت را دارند که با بررسی بزاق دهان، ابتلای فرد به بیماری‌هایی مانند سرطان و دیابت را تشخیص بدهند.

لنزهای تماسی کنترل‌کننده سلامت
ما معمولا لنزهای تماسی را وسیله‌ای برای اصلاح دیدمان می‌دانیم، اما به لطف پیشرفت‌هایی که در زمینه ساخت ابزارهای الکترونیکی مینیاتوری و نیز تولید مواد جدید صورت گرفته است، نسل جدید لنزهای تماسی، امکان بررسی شرایط سلامت استفاده‌کنندگان از این لنزها را به شیوه‌های مختلف فراهم می‌کند. شرکت گوگل سال 1393 اعلام کرد در مشارکت با یک شرکت اروپایی تولیدکننده دارو، لنزهای تماسی هوشمندی تولید می‌کند که قابلیت کنترل مستمر سطح قند خون کاربر را داشته باشد. این لنزها که تولید آنها هنوز به مرحله نهایی خود نرسیده اطلاعات گردآوری شده را به گوشی هوشمند فرد داده و گوشی هوشمند پیام هشداری به پزشک ارسال می‌کند. وقتی این لنزها در دسترس قرار بگیرند از قابلیت دیگری نیز برخوردار خواهند بود. قابلیت فوکوس خودکار این لنزها همانند یک دوربین، به شکل خودکار فاصله را تنظیم می‌کند و امکان دیدن اشیای دور و نزدیک را به کاربر می‌دهد. محققان دیگری نیز در کره جنوبی و آمریکا درحال کار روی لنزهایی با حسگرهای بسیار کوچک هستند که با بررسی ترکیب شیمیایی اشک چشم، سایر شرایط سلامت کاربر را بررسی می‌کنند.

منابع: How Stuff Works و Digital Trends

یاسمین مشرف

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها