از یک هفته قبل متوجه ذرات معلق به شکل تار عنکبوت یا بال مگس در میدان بینایی خود شده بود. وقتی چشم‌هایش را تکان می‌داد، ذرات معلق نیز جا به جا می‌شدند. گاهی احساس می‌کرد در چشمش جرقه (مانند رعد یا جوشکاری) می‌زند.
کد خبر: ۱۱۸۰۸۲۹

کم‌کم پرده‌ای تاریک از پایین، میدان بینایی او را محدودتر می‌کرد. از روز گذشته همه جا را تیره و تار می‌دید. وقتی به چشم‌پزشک مراجعه کرد به او گفته شد شبکیه چشمش دچار پارگی شده و باید عمل شود. اگر زودتر مراجعه کرده بود (در مرحله دیدن مگس‌پران)، شاید می‌شد با لیزر در درمانگاه جلوی پارگی شبکیه را گرفت، اما زمان از دست رفته بود.
مگس‌پران از فشرده شدن زجاجیه ایجاد می‌شود. زجاجیه مایعی ژله‌ای‌مانند است که درون چشم را پر می‌کند. در حالت عادی زجاجیه به پشت چشم چسبیده؛ اما با افزایش سن از حجم آن کاسته شده و از سطح چشم جدا می‌شود. در این حالت زجاجیه فشرده می‌شود و رشته‌های بافت پیوندی در ماده ژله‌ای گیر می‌کند، درست مانند هنگامی که دکمه‌ای از سر آستین شما می‌افتد و نخ‌های آن ساییده می‌شود. این توده‌ها یا رشته‌ها روی شبکیه سایه می‌اندازند و در میدان دید به صورت لکه، ابر یا تار عنکبوت پدیدار می‌شوند.
این تغییرات در جوان‌تر‌ها بویژه کسانی که نزدیک‌بینی دارند یا ضربه‌ای به چشمشان خورده یا جراحی چشمی داشته‌اند هم ممکن است رخ دهد.
اگر جدیدا چشم شما دچار مگس‌پران شده باید به چشم‌پزشک مراجعه کنید زیرا گسیختگی زجاجیه می‌تواند شبکیه را نیز دچار از هم گسیختگی کند و به عارضه‌ای جدی به نام جداشدگی شبکیه منجر شود. اگر در دید شما لکه‌های تیره به صورت ناگهانی آمده یا احساس حرکت سایه یا پرده‌ای در دید خود می‌کنید یا بینایی شما ناگهان ضعیف شده سریعا و طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

دکتر پاشا انوری

جراح و متخصص چشم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها