پارگی یا نیمه پارگی تاندون کف پا از شایع‌ترین علل درد در مچ پا و قسمت داخلی کف پا است

رمزگشایی از درد کف پا

هنگام فعالیت زیاد یا پیاده‌روی طولانی در کف پای خود، درد تیر کشنده و آزار‌دهنده‌ای احساس می‌کنید. حتی صبح‌ها بلافاصله پس از بیدارشدن از خواب در کف پا احساس درد می‌کنید که البته پس از چند دقیقه حرکت، به‌ظاهر رفع می‌شود. در چنین شرایطی باید نسبت به آسیب‌‌دیدگی تاندون کف پای خود پیگیر باشید و با مراجعه به متخصص نسبت به تشخیص احتمالی و درمان تاندون آن اقدام کرده تا از آسیب‌های بیشتری که ممکن است از کف پا به مچ و ساق پایتان نیز انتشار یابد جلوگیری کنید. جالب است بدانید که پارگی یا نیمه پارگی تاندون کف پا از شایع‌ترین علل درد در مچ پا و قسمت داخلی کف پا بویژه در خانم‌ها در سنین بالای 40 سالگی است که در مراحل اولیه آسیب‌دیدگی براحتی قابل درمان است‌. به همین بهانه با دکتر مرتضی رجایی، جراح و متخصص بیماری‌های پا و مچ پا به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
کد خبر: ۱۱۸۰۸۲۵

آسیب تاندون کف پا از طریق ضربه مستقیم یا استفاده بد و بیش از حد از پاها اتفاق میافتد. به بیان دیگر وقتی تاندون کف پا کارایی خود را از دست دهد و قوس کف پا کم شود، پارگی یا نیمه پارگی این تاندون اتفاق میافتد.

آسیب تاندون کف پا؛ چرا و چگونه؟

یکی از علل شایع درد داخلی کف پا پارگی تاندونهای کف پاست. علت آن میتواند فشار آوردن زیاد به پا در ورزشهایی مثل والیبال، بسکتبال و تنیس باشد که باعث پارگی و نیمه پارگی این تاندون میشود. از علل دیگر آن میتواند بیماریهای زمینهای مثل دیابت، چاقی و فشار خون باشد. در خانمها و سنین بعد 40 سالگی درد در قسمت داخلی پا و مچ پا در محل صدمهدیدگی تاندون همراه با تورم یا بدون آن هنگام فعالیت و کارهایی مثل دویدن بروز میکند.

راه رفتن و ایستادن طولانی مشکل میشود

راه رفتن و ایستادن طولانیمدت بهدنبال این نوع آسیب تاندون کف پا مشکل است.درد گاهی در کف مچ پا هم دیده میشود. با پیشرفت بیماری، تاندونی که از قسمت داخلی مچ پا عبور میکند دچار کشش و آسیب میشود و درد در قسمت داخلی کفپا و نیز بیرون مچ پا دیده میشود. همچنین با چرخاندن پا به سمت خارج این درد بیشتر میشود و نیز با حرکت مچ پا صدایی از ناحیه مچ شنیده میشود.

همچنین وقتی بیمار راه میرود قسمت داخلی کف پا درد میگیرد. معمولا کف پا نیز در سمت آسیبدیده صافتر بوده و برای بیمار بلند شدن روی پنجه مشکل است.

کاهش درد با روشهای غیر جراحی

در صورت آسیبدیدگی خفیف تاندون کف پا و با شروع درد،ابتدا باید فعالیت بدنی متوقف شود. سپس باید از کمپرس سرد (با قراردادن چند تکه یخ داخل پارچه) استفاده شود. کمپرس سرد باید به مدت20 دقیقه و چند بار در روز تکرار شود.

البته در موارد آسیبدیدگی خفیف، استفاده از کفشهای مخصوص، فیزیوتراپی و استفاده از مچبندهای خاصی که حرکات را محدود کند نیز موثر است. بیشک در صورت موثر نبودن این روش باید از جراحی کمک گرفته شود.

همچنین با محدود کردن فعالیت ورزشی، مصرف دارو و تزریق ازن یا پی آر پی میتوان درد این دسته بیماران را کمتر کرد، اما در مراحل بعدی و در صورت ناکارآمدی این روش ممکن است نیاز به جراحی باشد که یکی از روشهای جدید جراحی نیز گذاشتن پیچهایی داخل مچ پا است.

اگر شخص در مراحل اولیه آسیبدیدگی یعنی وقتی با فعالیت شدید دچار درد میشود، مراجعه کند براحتی درمان میشود، ولی در غیر این صورت این آسیبدیدگی پیشرفت میکند.

نگذارید تاندون کف پایتان آسیب ببیند

برای پیشگیری از این آسیب باید از انجام حرکتهای مچ پا به سمت بیرون و چرخش و کشش طولانیمدت، مثل انجام ورزش اسکیت سرعتی یا دویدن در مسیرهای مارپیچ و دویدن به مدت طولانی، بویژه وقتی کف پا صاف بوده و کفش مناسب نیست، خودداری کرد.

توجه داشته باشید که انجام ندادن نرمش کششی و خسته بودن عضلات ساق منجر به آن میشود که انعطافپذیری عضله تاندون کم شود. حال اگر شخص از کفش نامناسب نیز استفاده کند احتمال بروز این آسیب زیاد میشود. بیشک برگشتن به فعالیت ورزشی پس از این نوع آسیب توصیه نمیشود. پیش از هر نوع فعالیتی بیمار باید ورزشهای کششی را انجام دهد و زمانی را برای گرمکردن در نظر بگیرد. همچنین استفاده از مچبندها و کفشهای مخصوص توصیه میشود.

پونه شیرازی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها