پرسش و پاسخ قضایی

با توجه به پرسش خوانندگان درخصوص موضوعات حقوقی بخصوص طلاق ، اختلاف بر سر سند ، قذف و اجرت‌المثل تپش در مصاحبه با مریم جنت آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به پرسش‌های شما خوانندگان پاسخ داده است.
کد خبر: ۱۱۷۸۸۳۵

مخاطبان میتوانند پرسشهای حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.

سلام مدتی است با شوهرم اختلاف دارم. او حاضر به طلاق نیست. چطور میتوانم از او جدا شوم؟

براساس قانون مدنی، زن با توجه به چهار دلیل زیر میتواند از شوهرش جدا شود و درخواست طلاق بدهد. اول، غیبت شوهر بیش از چهار سال. دوم، در صورتی که زن وکالت در طلاق داشته باشد. سوم، خودداری یا عجز شوهر از پرداختن نفقه. چهارم، عسر و حرج زوجه. منظور از عسر و حرج بهوجود آمدن وضعیتی است که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت همراه کرده و تحمل آن مشکل باشد.

مدتی است خانهای را خریده، اما مالک برای سند زدن نمیآید. حالا باید چکار کنم؟

شما میتوانید با ارسال اظهار نامهای از ایشان بخواهید ظرف مدتی که تعیین میکنید در دفتر اسناد رسمی حاضر شود و تنظیم سند کند اگر این کار را انجام نداد دادخواست الزام به تنظیم سند را با توجه به مبایعه نامه و اظهارنامه مطرح کنید. در نهایت هرگاه مالک حاضر به امضای سند انتقال به نام خریدار نشود (برخلاف تعهد) نماینده دادگاه سند انتقال را در دفتر اسناد رسمی به نام خریدار امضا میکند.

با همسایهام دعوا کردم و او شروع به فحاشی رکیک کرد. حالا میتوانم به خاطر قذف از او شکایت کنم؟ مجازاتش چیست؟

برای اثبات ادعای قذف باید شاهد یا دلیلی برای اثبات آن داشته باشید. مجازات آن در صورت اثبات، 80 ضربه شلاق است.

من با همسرم اختلاف دارم و او درخواست اجرتالمثل داده است. معنی این اصطلاح چیست؟

اگر زن در طول زندگی مشترک و در خانه همسر خود کاری انجام دهد که موظف به انجام آن نیست، مستحق پاداشی است که به آن اجرتالمثل گفته میشود. اگر زن اجرت کارهایی را که انجام داده، مطالبه و ثابت کند قصد تبرع نداشته است، دادگاه اجرتالمثل این اعمال را محاسبه و به پرداخت آن حکم میکند. میزان اجرتالمثل توسط کارشناس تعیین میشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها