پرسش و پاسخ قضایی

با توجه به پرسش خوانندگان درخصوص موضوعات حقوقی بخصوص خلع ید از ملک مشاع ، تبدیل مجازات شلاق تعزیری به جزای نقدی و نفقه کیفری تپش در مصاحبه با مریم جنت آبادی، کارشناس ارشد حقوق خصوصی به پرسش‌های شما خوانندگان پاسخ داده است.
کد خبر: ۱۱۷۸۲۳۳

مخاطبان میتوانند پرسشهای حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.

سلام. مرسی از اینکه به پرسش حقوقی خوانندگان پاسخ میدهید. سوالی داشتم و امیدوارم زود به پاسخ آن برسم. خلع ید از ملک مشاع با تخلیه مورد اجاره تفاوت دارد؟

خلع ید از ملک مشاع با لحاظ ماده 43 قانون اجرای احکام مدنی بلامانع است لکن در مورد تخلیه مورد اجاره موضوع فرق میکند زیرا در این گونه موارد حکم تخلیه مشاعی بر اساس ماده مذکور مستلزم تخلیه کل شش دانگ مورد اجاره است و اقدام به این امر موجبات تضییع حق مستاجر یا مستاجرین دیگر را که دعوی نسبت به سهم آنها طرح نشده است، فراهم میآورد. با بقای رابطه استیجاری در مورد آنها اجرای حکم تخلیه در مورد کل ششدانگ موجه و قانونی نخواهد بود و بنابراین در صورت حکم تخلیه به صورت مشاعی، اجرای احکام فقط باید نسبت به سهمی که حکم تخلیه صادر شده، اقدام کند.

آیا میتوان مجازات شلاق تعزیری را به جزای نقدی تغییر داد؟

چنانچه شلاق تعزیری باشد در صورت وجود شرایط تخفیف قابل تخفیف و تبدیل است . ماده 22 قانون مجازات اسلامی در موضوع تخفیف مجازات میگوید: «دادگاه میتواند در صورت احراز جهات مخففه، مجازات تعزیری و یا بازدارنده را تخفیف دهد و یا تبدیل به مجازات از نوع دیگری نماید که مناسبتر به حال متهم باشد...»

همسرم یک سال است نفقه من را پرداخت نمیکند . در دادگاه خانواده دادخواستی را مطرح کردهام. آیا میتوانم در دادسرا هم از او شکایت کنم؟

طبق ماده 1106 قانون مدنی در عقد دائم نفقه زن بر عهده شوهر است به شرط این که زن بدون مانع مشروع از ایفای وظایف زوجیت امتناع نکرده باشد. در صورت استنکاف زن از وظایف زناشویی، ناشزه محسوب شده و نفقه به او تعلق نمیگیرد. در این راستا اگر مردی نفقه همسر خود را در صورت تمکین نپردازد، زن میتواند از طریق دادخواست و با توجه به مبلغ درخواستی از طریق شورای حل اختلاف یا دادگاه، محکومیت شوهر را به نپرداختن نفقه معوقه درخواست نماید یا این که میتواند به دادسرا رفته و شکایت ترک انفاق طرح کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها