زن جوان با صورتی سرخ شده از شرم شروع به حرف زدن کرد. آرام صحبت می‌کرد و گفت: من که با سختگیری‌های بی‌حد و اندازه از در دروازه رد نمی‌شدم ناگهان درگیر یک رابطه احساسی شدم و تصمیم عجولانه‌ای گرفتم که غرورم را شکست و مرا به مرز پوچی و بی‌هدفی کشاند. دختر درسخوان خانواده بودم. همه از استعدادم تعریف می‌کردند. همین مساله سبب شد از خودراضی بار بیایم‌.
کد خبر: ۱۱۷۸۲۳۲

کمتر با اطرافیان ارتباط برقرار میکردم و بیشتر سرگرم درس خواندن بودم. بعد از گرفتن دیپلم، دانشگاه مرا حسابی درگیر خودش کرد. در این مدت چند خواستگار خیلی خوب داشتم، اما جواب رد دادم و خیلی مصمم میگفتم میخواهم ادامه تحصیل بدهم. دوران تحصیل و دانشگاه هم مثل ابر و باد گذشت.

مدرک تحصیلیام را که گرفتم پدر و مادرم میگفتند باید کمکم آماده ازدواج بشوم و سروسامان بگیرم. لیلا مکث کوتاهی کرد و ادامه داد: من با سختگیریهای بیش از حد و اندازه به چند خواستگار دیگر هم جواب رد دادم. در همان شرایط بود که شرایط شغلی مناسبی پیدا کردم. سر کار رفتم و با پولی که پسانداز کرده بودم برای خودم جهیزیه دهان‌‌پرکنی خریدم. دیگر توقعاتم خیلی زیاد شده بود و گاهی اگر تک و توک خواستگاری میآمد برایشان شرط و شروطی میگذاشتم که پا به فرار میگذاشتند. کمکم صدای پدر و مادرم درآمد. آنها میگفتند هرچه سریعتر باید ازدواج کنی و خودم هم به همین نتیجه رسیده بودم، اما دیگر خواستگار دلخواه در خانهمان را نزد، از طرفی وقتی فکر میکردم تا آن موقع به چه افراد خوبی جواب رد دادهام اعصاب به هم میریخت.

ورود لیلا به فضای مجازی و چت با افرادی که نمیشناخت مسیر زندگیاش را عوض کرد.

میگوید: در همین اوضاع و احوال بود که در فضای مجازی با مردی جوان آشنا شدم. میگفت همسرش را طلاق داده و دنبال یک شریک خوب و شایسته برای سرنوشتش است. ارتباط ما در فضای مجازی آغاز شد. حسابی اسیر احساسات هیجانی شده بودم. درست در همان روزها یک خواستگار خوب دیگر هم برایم آمد، اما من که میخواستم با عشق و علاقه شریک سرنوشتم را انتخاب کنم به خواستگارم جواب رد دادم. متاسفانه با وجود مخالفت خانوادهام به خواستگاری مرد مورد علاقهام جواب مثبت دادم. ازدواج کردم و پا به خانه شوهر گذاشتم، اما حالا میفهمم چقدر اشتباه کردهام. شوهرم آن فرد شایستهای نبود که فکرش را میکردم. مهندس آنسوی چت، حالا دیپلمه بیکاری شده بود. وضع مالی خوبش هم حساب خالیاش بود. تمام حرفهایی که قبل از ازدواج زده بود، دروغ و پوچ بود. ما زندگی مشترک خود را با کمکهای پدرم شروع کردیم. ولی شوهرم هیچ احساس مسؤولیتی نداشت و سرکار نمیرفت. هر موقع هم میخواستم درباره علت بیکار ماندنش حرفی بزنم امروز و فردا میکرد و چشم به حقوق من دوخته بود.باز هم برای حفظ آبرویم چیزی نگفتم و سکوت کردم. ولی مدتی است متوجه شدهام مواد هم مصرف کرده و میکند. وقتی به موادکشیدنش اعتراض کردم، من را چنان کتکی زد که تا چند روز خجالت میکشیدم به خاطر کبودی زیر چشمهایم از خانه بیرون بیایم. کاخ آرزوهایم ویران شده بود و توان ادامه زندگی با این شوهر دروغگو را نداشتم به همین خاطر دادخواست طلاق دادم. چند روز بعد با تماس دختر جوانی متوجه شدم قبل از اینکه از من جدا شود، با او در فضای مجازی چت کرده و خودش را مجرد معرفی کرده و قول داده با او ازدواج کند.

در فضای مجازی دنبال شریک زندگی نباشید

طیبه روغنگر، مدرس مهارتهای زندگی و مشاور خانواده در این باره میگوید: ازدواج و پیدا کردن زوج مناسب مقولهای است که از دیر باز تاکنون چالش پیش روی انسانها بوده و رسم و رسومات خاص خود را داشته و دارد. انواع دوستیهای قبل از ازدواج و پیدایش فضای مجازی روز به روز عامل پوست اندازی نسل قبلی و پیدایش نسلی شده که به دنبال همسر آینده خود در کوچه پسکوچههای فضای مجازی و سایتهای همسریابی سرگردان هستند. اینجا یک پرسش به وجود میآید، آشناییهایی که در محیطهای مجازی مانند چت رومها، فیسبوک و سایتهای همسریابی صورت میپذیرد تا چه میزان میتواند بنیانهای یک ارتباط درست و زمینههای تشکیل یک زندگی مستحکم را رقم بزند؟

از نظر روانشناسان بهترین ازدواج، ازدواج بموقع و سنتی است. زیرا کسانی که در فضای مجازی به دنبال همسر هستند در واقع در یکدنیای غیر واقعی سیر میکنند. در این شیوه آشنایی به دلیل اینکه مواجهه حضوری و فیزیکی وجود ندارد ممکن است هر فرد براحتی اطلاعات غیرواقعی از خود در اختیار دیگران قرار دهد و در واقع امیال و آرزوهای خود را در مقابل دیگران به تصویر بکشد. اطلاعاتی که در آن رد و بدل میشود نمیتواند پایه یکزندگی ایدهآل را بنا کند و شاهد افزایش بیرویه رشد طلاق میباشیم. به هر حال باید بدانیم ازدواج موفقیتآمیز موجب سلامت جسمی، روانی و خانوادگی است، در حالی که ازدواج ناموفق باعث تضعیف روحیات زوجین و همچنین آسیبهای اجتماعی و اقتصادی برای جامعه خواهد بود. سخن پایانی است که دخترها و پسرهای جوان حتما به مشاوره پیش ازدواج نیز توجه داشته تا ایمن و مطمئنتر تصمیم بگیرند.

غلامرضا تدینیراد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها