رسانه‌های ترک محتوای تکان دهنده فایل صوتی از قتل خاشقجی را فاش کردند

بن بست بن سلمان

رسانه‌های ترکیه روز سه‌شنبه محتوای فایل صوتی جدیدی در خصوص نحوه کشته شدن و قطعه قطعه شدن جسد جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد عربستان را که 2 اکتبر گذشته پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول رخ داد فاش کردند. افشای این اطلاعات جدید ضربه دیگری به اعتبار حکام سعودی محسوب می‌شود. گرچه مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند فعلا قصد انتشار خود فایل‌های صوتی را ندارند، اما روند انتشار قطره چکانی اطلاعات درخصوص این پرونده تا همین‌جا هم وجهه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را بشدت خدشه‌دار کرده است، تا جایی که خبر رسیده شاهزادگان سعودی در تلاش برای کنار گذاشتن وی هستند.
کد خبر: ۱۱۷۷۸۴۵

دیروز رسانههای ترکیه گزارش دادند دو فایل صوتی مربوط به جزئیات دعوا و مشاجره در داخل کنسولگری بین خاشقجی و تیم ترور را که یکی چهار دقیقه و دیگری هفت دقیقه است شنیدهاند. به گزارش ایسنا، وبسایت خبر ترک طی گزارشی خبری با انتشار جزئیات این فایل صوتی نوشت: در فایل صوتی موجود، صدای چهار نفر از تیم قتل 15 نفری خاشقجی در بدو ورود وی به کنسولگری عربستان به گوش میرسد. یکی از اعضای گروه قتل خاشقجی بلافاصله بعد از ورود وی، بازوی او را میگیرد و خاشقجی نیز میگوید: «دستت را بکش، چکار میکنی؟»

براساس صداهای موجود در فایل صوتی، این چهار نفر خاشقجی را از بخش عادی به بخش کارکنان کنسولگری عربستان منتقل کردهاند و در این بخش صدای فریاد، دعوا و ضرب و شتم به گوش میرسد.

به نوشته این رسانه ترکیه، ضرباتی که در این بخش بر بدن خاشقجی وارد شده است، فرقی با شکنجه ندارد. بجز خاشقجی، صدای هفت مرد عربستانی دیگر نیز در این فایل صوتی وجود دارد که در نتیجه تحلیلهای فنی مشخص شده یکی از این افراد ماهر عبدالعزیز مطرب از محافظان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و مدیر تیم جنایت است.

صدای دیگر موجود در این فایل صوتی به محمد العتیبی، سرکنسول عربستان تعلق دارد که او بلافاصله بعد از ورود خاشقجی به داخل، فریاد میزند: «خائن، حساب پسخواهی داد.»

پس از قتل خاشقجی بدل او به بیرون ساختمان فرستاده میشود و پس از بازگشت وی به داخل ساختمان، تیم همراه با چمدانها از در خروجی که به بخش کارکنان باز میشود، خارج میشوند و با خودروی مرسدس پارک شده در داخل ساختمان به اقامتگاه سرکنسول میروند تا از آنجا به عربستان بروند.

زلزله برای بن سلمان

رسانههای ترکیه طی روزهای گذشته این خط خبری را در پیش گرفتهاند که به ایستگاه پایانی پرونده «جمال خاشقجی» نزدیک شدهاند. روزنامه ینیشفق در ادامه افشاگریهای خود در مورد طرح سازماندهیشده قتل خاشقجی، روزنامهنگار منتقد سعودی اعلام کرد، دولت ترکیه طی روزهای آینده فایلهای صوتی مربوط به شکنجه و قتل خاشقجی را منتشر میکند که پیامدهای بزرگی در سطح منطقه و حکومت عربستان خواهد داشت. به نوشته ینیشفق، انتشار فایلهای صوتی مربوط به لحظات قتل خاشقجی، قبل و پس از آن، بزودی آغاز خواهد شد.

این فایلهای صوتی گفتوگوی بین قاتلان خاشقجی، مکالمات آنها با ریاض پس از انجام این جنایت، گفتوگوهایی که اثبات میکند محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان مستقیما دستور اجرای قتل را صادر کرده و احتمالا نقش سازمانهای امنیتی مصر و امارات در این حادثه و اطلاعاتی را که کارشناسان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی یا آمریکا از این ماجرا داشتهاند، افشا میکنند.

آنگونه که ینیشفق نوشته انتشار این اطلاعات تازه، جهان را به لرزه درخواهد آورد، منطقه را دگرگون، کاخ سعودی را سرنگون و شرایط جدیدی در ساختار قدرت در منطقه ایجاد میکند.

ینیشفق با بیان اینکه هفته جاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، نوشت: اگر ترکیه انتشار فایلهای صوتی را آغاز کند، این اقدام آغازی بر پایان محمد بن سلمان خواهد بود و اگر در چنین شرایطی حکومت عربستان، ولیعهد را برکنار نکند، این ضربه بزرگ، متوجه کل کشور خواهد شد.

این در حالی است که شامگاه دوشنبه، وزیر دفاع ترکیه با بیان اینکه آنها فعلا قصد انتشار فایلهای صوتی قتل خاشقجی را ندارند، گفت: اما دادستانی این کشور در حال بررسی رسانهای کردن آنها با توجه به تحولات آینده است. این مقام ترکیهای با بیان اینکه ریاض هنوز حاضر نشده مظنونان بازداشتی را به آنکارا تحویل دهد، درباره اتهامات مطرح شده علیه بنسلمان، پاسخ داد: ما فعلا یک سری مدارک داریم که آنها را در اختیار کشورهای زیادی قرار دادهایم. دفتر دادستانی ما وضعیت را از همه جهات بررسی میکند.

ماستمالی به سبک جبیر

با افزایش فشارها ضد محمد بن سلمان، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی بعد از یک دوران سکوت در یک گفتوگوی مطبوعاتی تلاش کرد محمد بن سلمان و پدرش را از دست داشتن در قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد و مقتول سعودی تبرئه کند.

وزیر خارجه عربستان در گفتوگو با روزنامه فرامنطقهای الشرق الاوسط گزارشهای رسانهای درخصوص برآوردهای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که ولیعهد را آمر قتل این روزنامه نگار اعلام کرده را رد کرد.

وی تاکید کرد: مقامات ترکیه به ریاض گفته اند مقصودشان از اظهاراتی که در آن یک شخص عالی رتبه را به صدور دستور قتل خاشقجی متهم کردند، بن سلمان نیست.

الجبیر افزود: عربستان قاطعانه هر گونه ادعا درباره ولیعهد را رد میکند و رهبری این کشور یعنی سلمان بن عبدالعزیز و ولیعهد خط قرمز ما هستند و هرگز اجازه نخواهیم داد این رهبری از سوی هر طرفی و به هر بهانهای خدشهدار شود. خدشهدار شدن رهبری به منزله وارد شدن آسیب به مردم و کشور است. الجبیر در ادامه این گفتوگو از آنکارا خواست برای دستیابی به همه حقایق، ادله و شواهد خود را درخصوص قتل این روزنامهنگار به دادستانی کل عربستان ارائه کند.

با وجود تلاش جبیر برای محکم کردن جایگاه محمد بن سلمان، اما منابع نزدیک به دفتر سلطنتی عربستان سهشنبه اعلام کردند با بالا گرفتن جنجالها بر سر ماجرای قتل خاشقجی، برخی اعضای خاندان سلطنتی در عربستان سعودی تلاش میکنند مانع پادشاه شدن محمد بن سلمان در آینده شوند. به گزارش رویترز، منابع نزدیک به دفتر سلطنتی عربستان گفتند، دهها شاهزاده و عموزاده از شاخههای اصلی آل سعود خواهان مشاهده تغییری در مسیر جانشینی هستند، اما تا وقتی ملک سلمان بن عبدالعزیز ۸۲ ساله در قید حیات است کاری نخواهند کرد.

بدل خاشقجی

در هفته‌های گذشته اعلام شد مهندسی به نام مصطفی المودینی، 57 ساله که جزو تیم جنایت قتل خاشقجی بود، بعد از قتل او برای ردگم‌کنی، لباس‌های او را پوشیده و سوار یک تاکسی شده و به میدان سلطان احمد رفته است. در فایل صوتی موجود مشخص شده او بعد از دو ساعت سکوت، در حال آماده شدن و پوشیدن لباس‌های خاشقجی برای خروج از ساختمان است.

این فرد پیش از پوشیدن لباس خاشقجی می‌گوید: پوشیدن لباس‌های فردی که 20 دقیقه قبل او را کشتیم، ترسناک است. کفش‌های خاشقجی به پای من تنگ است. بدل خاشقجی سپس تصمیم می‌گیرد کفش‌های ورزشی خودش را بپوشد و به او دستور داده می‌شود ابتدا چهار خیابان پیاده برود و پس از آن سوار تاکسی شود و بعد از این که از دست لباس‌های خاشقجی خلاص شد، به اقامتگاه کنسولگری آمده به بقیه تیم ملحق شود. دوربین‌های نصب شده در شهر استانبول نشان می‌دهد المودینی کاملاً دستورات را اجرا کرده است.

امیرعباس اصغری

بینالملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها