کار با کودکان، آن هم در زمینه محیط زیست و میراث، حوزه مورد علاقه من است. به همین خاطر، از سال ۱۳۹۲ که فعالیتم را در حوزه گردشگری و محیط‌زیست آغاز کردم، پس از طی دوره‌های تخصصی مرتبط با گردشگری، گردشگری کودک را به عنوان حیطه تخصصی‌ام برگزیدم؛‌ چرا که فکر می‌کنم، آموزش در سنین کودکی و کسب تجربه‌هایی مثل لمس طبیعت،‌ راه نجات زمین و میراثی است که به امانت در دست ماست.
کد خبر: ۱۱۷۷۵۱۶

در آغاز کار و به همراهی و راهنمایی مدرسم در دورههای آموزش گردشگری کودک، تورها و کارگاههای متنوعی را در موزههایی مثل آبگینه، خانه مقدم و کاخ گلستان برگزار کردم که در این برنامهها، کودکان علاوه بر آشنا شدن با فضای موزهها، فعالیتهای هنری متناسب با هر موزه و بازیهای مرتبط با فضای موزه را هم یاد میگرفتند. چنین برنامههایی سبب میشد فضای موزهها برای کودکان هیجانانگیزتر شده و آنها دلشان بخواهد در موزههای دیگر هم این تجربه را داشته باشند. در زمینه طبیعتگردی نیز سفرهای زیادی به مناطق مختلف ایران داشتهام. قبل از سفر، کارگاههایی برای بچهها ترتیب میدهیم که در آنها از مفاهیم کلی اکوتوریسم، حیات وحش
محیط زیست و تجهیزات یک سفر طبیعتگردی صحبت میشود. پس از آن کودکان در سفر، علاوه بر لذت از طبیعت، آموزشهای کوتاهی هم در محیط طبیعی خواهند دید و فعالیتهایی چون رودخانهنوردی و آببازی، قِلخوردن روی رملهای کویر، چادرزدن در طبیعت، روشن کردن آتش برای پختن غذا، آشنایی با گیاهان جنگل، دیدن و حتی لمس برخی گونههای مختلف حیوانات را تجربه خواهند کرد.

استقبال کودکان از تورهای گردشگری

معمولا کودکان گروه سنی چهار تا ۱۲ سال و حتی نوجوانان در مقطع متوسطه اول و دوم مخاطب سفرهای ما هستند و هر دو گروه دختران و پسران میتوانند در تورها شرکت کنند. استقبال بچهها از سفرهایی که خاص آنها برنامهریزی شده، بویژه سفرهای طبیعتگردی بسیار خوب است. بسیاری از این بچهها، تجربه سفر با اتوبوس یا قطار را نداشته و این شکل از سفر برایشان بسیار جذاب است. همچنین، تجربه خوابیدن زیر کرسی و خوردن غذاهای محلی شهرها و روستاها و خرید صنایع دستی از جامعه محلی و پختن انفرادی غذای خودشان در دل طبیعت، از جمله مواردی است که آنها را به وجد میآورد؛ چرا که تجربه بیشتر آنها از سفر محدود به سفرهای لوکس خارج از کشور یا سفرهای داخلی به استانهای سنتی مقصد گردشگری بوده است. برخی از این بچهها، بار اول فقط از سر کنجکاوی و به خاطر اصرار همکلاسیها یا دوستانشان به سفر میآیند و به من میگویند که از خیس شدن یا خاکی شدن متنفرند؛ اما بعد از سفر، همه چیز تغییر میکند و آنها عاشق طبیعتگردی و مسافرتهای ساده و کمخرج میشوند: عاشق بیدار ماندن کنار آتش و خوابیدن در اقامتگاههای بومگردی، اکوکمپها و چادرها، عاشق خیس شدن زیر آبشار و حتی گِلی شدن.

مشکلترین تورهای گردشگری

با همه این تجارب لذتبخش اما باید بگویم برگزاری تور کودک یکی از مشکلترین تورهای گردشگری است؛ چرا که کودکان بسیار حساسترند و از این رو باید تمام شرایط و جوانب را در نظر گرفت. همچنین آنها به برنامههای متنوعتری نیاز دارند چون زودتر حوصلهشان سر می رود. علاوه بر این، یک راهنمای تور کودک حتما باید بازیها، شعرها و علایق کودکان و نوجوانان را بشناسد و همیشه خوشرو و خندان باشد و با عملکردش سعی کند بچهها را به دانستن، دیدن و تجربه کردن علاقهمند کند.

فرزانه هاشمی

راهنمای تخصصی گردشگری کودک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها