اگر بخواهیم به‌طور جدی به موضوع گردشگری بپردازیم و گردشگری را در حوزه‌های مختلف اولویت بندی کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که گردشگری مذهبی یکی از حوزه‌های بسیار غنی است. این حوزه با دارا بودن توان بالقوه گردشگری می‌تواند جاذبه‌های گردشگری را به محصول تبدیل کند و گردشگری را توسعه ببخشد. به طور کلی می‌توان گفت گردشگری در حوزه مذهبی یکی از بخش‌هایی است که می‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد به این دلیل که می‌تواند تحول عظیمی را در حوزه گردشگری ایجاد کند. گردشگری مذهبی به عنوان یکی از انواع مهم گردشگری، علاوه بر این که مربوط به طبقه خاصی نیست، معمولا در آن گردشگران به‌دنبال انجام دادن مناسک واجب و مستحب هستند. به همین دلیل به‌صورت وظیفه‌ای برای بسیاری از افراد تعریف می‌شود و در گردش‌های مذهبی از همه قشر حضور می‌یابند. این حوزه گردشگرانی با سطح توقع پایین دارد که به‌دنبال هتل‌های اشرافی و ستاره دار نیستند و دست و دلبازی و خرید سوغاتی برای چشم انتظاران را تبرک و واجب می‌دانند.
کد خبر: ۱۱۷۷۳۰۶

علاوه بر شهرهای مشهوری مثل مکه، مدینه و بخصوص کربلا که این روزها مقصد گردشگران مذهبی بسیاری است جاذبههای گردشگری فراوانی مثل امامزادهها و سقاخانهها وجود دارد که درآن مباحث فرهنگی بسیاری مطرح است. با وجود این گردشگری مذهبی در ایران با وجود مکانهای مذهبی مقدس، بدون ساماندهی تخصصی است و از نظر حمل و نقل و موارد بهداشتی مشکلات بسیاری دارد.بنابراین یک مدیریت صحیح میتواند به ایجاد رفاه گردشگران کمک کند و به دنبال آن سبب رشد این شاخه اصیل و اسلامی شود. به طور کلی گردشگری مذهبی برای ایران نوعی فرصت محسوب میشود، همان طور که راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی و پیاده روی پر شور زائران کربلا، ایران و عراق را مورد توجه رسانهها قرار داده است.

با نگاهی به اهمیت توجه به گردشگری مذهبی از ابعاد مختلفی همچون اجتماعی، مذهبی و اقتصادی ضروری است زیرساختهای لازم در این راستا ایجاد شود. همچنین تدارک برنامههای فرهنگی و دینی در محرم و عاشورا میتواند در ایجاد رونق گردشگری مذهبی کمک کند و گردشگران را دست پر به کشور و شهر خود بازگرداند.

دکتر ناصر رضایی

عضو پژوهشکده گردشگری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها