سفر برهم صالح، رئیس‌جمهور جدید عراق به تهران در چارچوپ رایزنی‌های سیاسی و امنیتی موجود میان بغداد و تهران از جهات مختلف قابل تجزیه و تحلیل است. وضعیت عراق در مقایسه با گذشته به لحاظ امنیتی بهبود پیدا کرده و بازگشت آرامش و امنیت به این کشور نتیجه همکاری مشترک تهران و بغداد در سرکوب گروه‌های تروریستی در عراق بوده است.
کد خبر: ۱۱۷۷۰۱۸

اکنون عراق تلاش میکند در منطقه نقش محوری ایفا کند و جایگاه سیاسی خود را در حوزه عربی به دست آورد. سفری که برهم صالح به اردن، کویت، امارات متحده و ایران داشته در چارچوب تلاش عراق برای بازیابی جایگاه سیاسی خود در منطقه قابل ارزیابی است و بغداد میتواند در ایجاد وفاق و همگرایی منطقه بخصوص میان ایران و کشورهای عرب، ایفای نفش کند. عراق در شرایط فعلی از سوی آمریکا تحت فشار قرار گفته تا روابط خود را با تهران در حوزه اقتصادی قطع کند اما اراده مقامات عراقی بویژه جریانهای سیاسی بر این است که روابط تهران و بغداد گسترش یابد و خارج از حوزه نفوذی آمریکا این روابط تعریف شود. به همین دلیل برهم صالح در این سفر یک پیام کاملا آشکار برای آمریکا ارسال کرده که روابط تهران و بغداد تحت تاثیر فشارهای آمریکا قرار نخواهد گرفت و
برهم صالح درصدد است این روابط را به جایگاه بالاتری ارتقا دهد. تلاش صالح در سفر اخیر خود به ایران شامل گسترش روابط تهران و بغداد و همچنین ارتقای روابط تهران و اربیل است. به اعتبار این که اخیرا روابط اقلیم کردستان و ایران به سطوح پایینتری تنزل یافته، برهم صالح تلاش میکند روابط با ایران را در حوزه عراق و کردستان عراق ارتقا دهد. همچنین او بعد از ایران به عربستان سعودی سفر خواهد کرد تا تفکرات تهاجمی آنها را نسبت به تهران تغییر دهد. با توجه به اینکه احتمال میرود در آینده در پیکره حاکمیت عربستان تغییرات اساسی صورت گیرد و این تغییرات به کاهش نگاه تهاجمی در دوسوی کشورهای حاشیهای خلیج فارس منجر شود، رئیسجمهور عراق در پی آن است تا تفاهماتی را میان تهران و ریاض ایجاد کند. وجود جبهههای سیاسی و اقتصادی در شرایط کنونی با توجه به تحریمهای آمریکا علیه ایران میتواند به ایجاد یک امنیت پایدار در منطقه کمک کند. در حقیقت هر چه تنشها در منطقه کاهش یابد قطعا به نفع محور مقاومت، ملتهای منطقه و ایران خواهد بود. وجود اختلاف میان کشورهای اسلامی در منطقه قطعا مورد سوءاستفاده رژیم صهیونیستی و آمریکا قرار خواهد گرفت و هرچه این تنشها کاهش یابد، نقش نفوذی آمریکا و اسرائیل کاهش پیدا میکند. از سوی دیگر کشورهای عرب منطقه با توجه به رفتار توهینآمیز دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا الان به این نتیجه رسیدهاند که باید رفتارهای خود را متناسب با منافع ملی و دادههای منطقهای ترسیم کنند و از دنبالهروی آمریکا بپرهیزند. آنها متوجه خواهند شد که نگرش آمریکا به کشورهای حوزه خلیج فارس صرفا اقتصادی است و از اینرو پیشبینی میشود در آینده در تنظیم روابط خود با کشورهای دیگر تغییراتی ایجاد کنند.

حسن هانیزاده

تحلیلگر مسائل منطقه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها