گلخونه

حنا دختری در قاره کهن

احتمالا همه آنهایی که در دهه 60 تلویزیون تماشا می‌کردند با کارتون «حنا دختری در مزرعه» خاطره دارند، حالا گیاهی که امروز ما می‌خواهیم به شما معرفی کنیم نامش حنا است، البته برخی آن را «سولماز» هم صدا می‌زنند و اگر بدانید در مراکز قدری باکلاس‌تر عرضه گل و گیاه روی آن می‌نویسند «امپیشن» احتمالا حسابی مساله برایتان پیچیده خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۷۶۹۲۸

گل حنا یا سولماز یا همان امپیشن یا هرچیزی که آن را صدا میکنند در رده گیاههای همیشه سبز بهشمار میرود و بر عکس خیلی از گیاههای آپارتمانی که معمولا زادگاهش آمریکا یا آفریقاست این گل متعلق به قاره کهن و کشور هندوستان است، گرچه در برخی منابع آن را اهل آفریقا و موزامبیک هم معرفی کردهاند. گلهای سولماز طیف گستردهای از رنگها را دربرمیگیرد از صورتی گرفته تا قرمز و سفید و ارغوانی، ساقههای آن گوشتی و آبدار و اندازه برگهایش به نسبت بزرگ است. دلیل نامگذاری لاتین این گیاه بهTouch me not (به من دست نزن) است چون با لمس میوه آن که شکل کپسول دارد، سریع میوه باز و بذرها پراکنده میشود.

گل حنا یا سولماز گیاه بسیار جالبی است. اگر شرایط زندگیاش فراهم شود، چندین سال عمر میکند و در اغلب طول سال غرق در گل است، ولی از طرف دیگر اگر شرایط محیطی فراهم نشود، گیاه بسرعت از گلدهی میافتد و ممکن است زرد و پژمرده و خشک شود، فراموش نکنید بالاخره این گل جزو گیاههای زینتی است و همین زینتی بودن بر حساسیت ویژه نگهداری آن دلالت دارد.

شرایط نگهداری:

نور: سولماز را باید از تابش شدید آفتاب محافظت کرد چه در درون خانه یا در باغچه، گیاه به دلیل داشتن ساقهها و برگهای علفی توانایی تحمل تابش شدید آفتاب را ندارد و بسرعت رطوبت درون برگها را از دست داده و تشنه میشود.

آبیاری: این گیاه به آبیاری منظم نیاز دارد. آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی و خفگی ریشه میشود و خشکی خاک باعث پلاسیده شدن گیاه و ریزش برگها و در نتیجه کاهش گلدهی میشود. با توجه به نیاز آبیاری آن در تابستان باید آبیاری بیشتری انجام شود.

خاک: سولماز خاکی با زهکش مناسب را لازم دارد و البته بهتر است محیط کشت کمی اسیدی باشد.

دما: گرم شدن هوا بخصوص در فصل تابستان باعث کاهش گلدهی گیاه میشود. گیاه برای گلدهی مناسب به دمای خنک نیاز
دارد.

نکته: این گیاه هیچ بیماری یا آفت جدی ندارد و میتوان از آن برای زیباسازی خانه، ورودیها و مکانهای دارای سایه استفاده کرد.

نسیبه سادات میرباقر/ مهندس کشاورزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها