گفت‌وگو با دکتر فرزاد اشرافی، متخصص مغز و اعصاب

سردرد، چاشنی سحرخیزی!

علت سردردهای صبحگاهی چیست؟
کد خبر: ۱۱۷۶۶۰۱

یک نفر از هر 13 نفر، سردرد صبحگاهی را تجربه میکند که در اکثر موارد خوشخیم است و نباید باعث نگرانی افراد شود. سردردهای میگرنی میتواند تنشی و خوشهای یا به علت وجود تومور و فشارخون بالا نباشد. میتوان گفت علت سردرد صبحگاهی از اختلالات خواب یا علل روحی-روانی ناشی میشود و خطرناک نیست.

علت سردردی که از صبح تا شب ادامه دارد، چیست؟

میتواند سردرد تنشی باشد. علت سردرد ممکن است بیماری پارکینسون یا پای بیقرار باشد. این موارد باعث بیخوابی فرد میشوند. کسانی که اختلالات خواب دارند، دو تا هشت برابر دیگران دچار سردرد میشوند. علت دیگر سردرد، داشتن ایست تنفسی در خواب است. افراد چاق با گردن کوتاه و خرخر شبانه، ایست تنفسی پیدا میکنند. از سایرعلل سردرد میتوان به دندان قروچه اشاره کرد که مسائل روحی-روانی در آن دخیل است.

درمان سردرد صبحگاهی چگونه انجام میشود؟

اگر براثر اختلالات خواب است، باید درمان شود. در کلینیکهای تخصصی با دستگاهی اکسیژن را با فشار به مجرای تنفسی فرد وارد میکنند و به محض این که آپنه ایجاد شود، دستگاه به طور اتوماتیک، اکسیژن را وارد میکند.

آیا سردردهای صبحگاهی میتواند به علت رفلاکس معده به مری باشد؟

کسانی که میگرن و رفلاکس دارند، رفلاکسشان با بعضی غذاهایی که میگرن را تشدید میکند، بیشتر میشود. شاید به همین خاطر سردرد صبحگاهی در اینها بیشتر است. در برخی افراد وضعیت خواب، وضعیت گردن و سر مناسب نیست و فرد دچار اسپاسم گردن و عضلات جمجمه شده و سردردهای صبحگاهی را ایجاد میکند. این افراد باید وضعیت سروگردن را اصلاح کرده و از بالش خوب و مناسب استفاده کنند. همچنین الکل و مصرف سیگار باعث سردرد صبحگاهی میشود.

مطالعه با نور تلفنهمراه و وسایلی از این قبیل چه مشکلی ایجاد میکند؟

مطالعه با نور تلفنهمراه در زمان شروع خواب باعث اختلال خواب و سردرد میشود. علت ثانویه سردرد صبحگاهی بیخوابی است. باید از مصرف چای و قهوه در شب خودداری شود. همچنین موقع خواب نباید سیگار کشید.

کسی که دچار سردرد همراه دلپیچه است چه اقدامی باید انجام دهد؟

این سردرد میتواند سردرد تنشی همراه با سندرم روده تحریکپذیر باشد. هرچند سردرد میگرنی هم میتواند با اختلالات گوارشی همراه باشد. این فرد باید به متخصص گوارش و مغز و اعصاب مراجعه کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها