اولویت‌های کاری پیروز حناچی شهردار جدید تهران را بررسی کرده‌ایم

تهران سامان می‌گیرد؟

دیروز عقربه‌های ساعت به 9 و 30 دقیقه صبح که رسید، اعضای شورای شهر تهران سومین شهردار دوره جدید مدیریت شهری را به مردم معرفی کردند؛ به این ترتیب پیروز حناچی با کسب 11 رای در مقابل ده‌رایی که عباس آخوندی به دست آورده بود، پیروز رقابتی شد که اما و اگرهای زیادی درباره‌اش وجود داشت؛ انتخابی که با واکنش‌های زیادی در فضای مجازی روبه‌رو شد؛ بعضی‌ها اسمش را گذاشتند پاس رونالدینیویی شورای شهری‌ها؛ آن هم وقتی که همه نگاه‌ها متوجه عباس آخوندی بود و اعضای شورا رای به شهردار شدن پیروز حناچی دادند. این وسط خیلی‌ها هم گفتند که خطر از بیخ گوش تهرانی‌ها گذشته که شورای شهری‌ها، آخوندی را کلیددار تهران نکرده‌اند.
کد خبر: ۱۱۷۶۴۴۸

با تمام این تفاسیر این رقابت میلی‌متری که با اختلاف یک رای، پیروز حناچی را در مواجهه با رئیس سابقش یعنی عباس آخوندی پیروز میدان کرد، بار سنگین مدیریت یک شهر بزرگ را روی دوش مردی گذاشت که پیش از این معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران بوده است.

مقایسه کارنامه کاری حناچی و دو نفری که قبل از او قبای شهرداری پایتخت را بر تن کردند، یعنی محمدعلی نجفی و محمدعلی افشانی شهردارانی که هرکدام چندصباحی سکان هدایت تهران را به دست گرفتند-انتظارها را از پیروز حناچی بالاتر می‌برد؛ حالا چشم 14 میلیون تهرانی به مردی است که قرار است ناجی شهری باشد که از ابتدای مهر سال گذشته تا همین امروز، بلاتکلیف بوده است؛ شهری که تا نوبت به حناچی برسد، دو شهردار و یک سرپرست به خودش دیده و هنوز بسیاری از برنامه‌های عمرانی و شهری‌اش اندر خم یک کوچه مانده‌اند؛ کوچه انتخاب شهردار !

تهران را زیست‌پذیر کنیم

حالا پایتخت بعد از گذشت حدود 14 ماه از آغاز دوره مدیریت شهری جدید، به یک فرد جدید سپرده شده است؛ مردی 54 ساله و با اختلاف سنی قابل توجه نسبت به دو شهردار پیش از خود، با مدرک کارشناسی ارشد معماری و دکترای تخصصی معماری ـ مرمت شهری و
باز زنده‌سازی شهرهای تاریخی از دانشگاه تهران؛ مردی که خیلی‌ها انتظار دارند تهران را بهتر از نفرات قبل از خود بشناسد و چاره‌ای برای مشکلات انبوه این کلانشهر پیدا کند.

مشکلاتی که به گفته امیررضا فرشچین، مدیرگروه برنامه‌ریزی و توسعه شهری جهاددانشگاهی، تهران را غیرقابل زیست کرده و در نتیجه این کارشناس شهری به ما می‌گوید اولویت تهران تبدیل شدنش به یک شهر زیست‌پذیر است.

او نگاه شهردار جدید پایتخت را به این موضوع جلب می‌کند و می‌گوید: ما باید به رضایتمندی شهروندان توجه کنیم؛ کاری که در مدیریت شهری کمتر دیده شده انجام بشود. همیشه نگاه در مدیریت شهری از بالا به پایین بوده است و به نظر من مهم‌ترین موضوع توجه به رضایتمندی شهروندان است و توجه به این‌که آنها چه چیزی می‌خواهند.

از نگاه این کارشناس شهری، شهری زیست‌پذیر است که شهروندانش از زندگی در آن رضایت داشته باشند، نکته‌ای که در تهران به این بزرگی، کمتر دیده می‌شود.

فرشچین با اشاره به همین موضوع می‌گوید: ما قبل از این‌که بیاییم شاخص‌های کمی را مقابلمان بگذاریم، مثلا ببینیم شاخص آلودگی هوا چقدر کاهش یافته یا سرانه فضای سبز چقدر افزایش پیدا کرده، باید وضعیت رضایتمندی مردم را بسنجیم، اگر شهروندان از زندگی در شهر رضایت داشتند، یک شهر زیست‌پذیر برای آنها ساخته‌ایم، پس اولین راهبرد به نظر من این است که اولویت مدیریت شهری برمبنای رضایتمندی شهروندان قرار بگیرد.

نکته بعدی که مورد توجه این کارشناس مسائل شهری قرار می‌گیرد، بحث آلودگی هوا و ترافیک تهران است، مشکلاتی که به گفته فرشچین، گلوی تهران را گرفته‌ و رها نمی‌کند. فرشچین در توضیح بیشتر می‌گوید: همیشه رسم بر این بوده که شهردارها وقتی سکان هدایت شهر را در شهرداری به عنوان یک ارگان تاثیرگذار در بحث ترافیک و آلودگی هوا در دست گرفته‌اند، از این مسؤولیت‌شان شانه خالی کرده‌اند و مثلا گفته‌اند اگر ما تنها نهاد متولی بودیم، مشکل آلودگی هواو ترافیک را حل می‌کردیم. در حالی که این تفکر اشتباه است و شهرداری به عنوان یک نهاد مدیریتی تاثیرگذار، باید ببیند چقدر می‌تواند نقش‌پذیر باشد و حداقل نقش خودش را به صورت تمام و کمال انجام بدهد که در این زمینه، شهرداری ما همیشه ضعیف عمل کرده است.

توجه به برنامه جامع و تفصیلی شهر تهران، موضوع دیگری است که این کارشناس مسائل شهری روی آن دست می‌گذارد و به ما می‌گوید: پیشنهاد نهایی من اجرایی شدن برنامه جامع و تفصیلی شهر تهران است، ما یک برنامه‌ای داشتیم که افقش ده ساله بود و سال 96 تمام شد. چرا الان یک برنامه جدید نداریم و اگر این برنامه نیست پس شهر چطور اداره می‌شود؟ چرا شهردارهایی که تا حالا آمده‌اند به این موضوع توجه نکرده‌اند؟!

مدیرگروه برنامه‌ریزی و توسعه شهری جهاددانشگاهی تهران در ادامه می‌افزاید: هیچ جای دنیا شهری بدون برنامه اداره نمی‌شود. ما سابقه بیش از 50 ساله داریم برای تهران در داشتن برنامه، برنامه‌های جامع اول تهرانمان قدمت زیادی دارد. حالا چطور در این دوره که تهران به عنوان الگوی شهرهای دیگر است، توجهی به داشتن برنامه نداریم. نتیجه این می‌شود که تصمیمات آنی و سلیقه‌ای برای شهر گرفته می‌شود و هر شهرداری که تغییر می‌کند، تصمیمات مدیریت شهری تحت تاثیر همین تغییر قرار می‌گیرد، نه برنامه جامع تهران.

او البته اظهار امیدواری می‌کند با روی کار آمدن پیروز حناچی در این دوره جدید، اتفاقات بهتری در انتظار تهران باشد.

مشکلات مزمن تهران

ترافیک، آلودگی هوا، تراکم فروشی، مدیریت مصرف سوخت، حمل و نقل عمومی و... فهرست مشکلات شهر تهران، بلندبالاست، مشکلاتی که در 14 ماه گذشته با رها شدن شهر به حال خودش و در کش و قوس آمد و شدهای سیاسی در مدیریت شهری تهران، از همیشه پررنگ‌تر شده‌اند.

مشکلاتی که به گفته حسین ایمانی جاجرمی، مدیر گروه شهر انجمن جامعه‌شناسی ایران برای همه مثل روز روشن هستند. این استاد دانشگاه در همین ارتباط به ما می‌گوید: مسائل و مشکلات تهران برای همه روشن است. این مشکلات فقط مختص امروز نیست و مسائلی مزمن و کهنه است که باید یک چاره اساسی برای آنها پیدا شود.

ایمانی در ادامه به بحث درآمدهای پایدار شهر به‌عنوان یکی از این مشکلات اشاره می‌کند و می‌گوید: مساله تامین هزینه‌های اقتصای شهر و درآمدهای پایدار یکی از مسائل مهمی است که شهر با آن درگیر است. همه ما می‌دانیم بسیاری از فعالیت‌ها در تهران هستند که اصلا عوارض و حق شهر را نمی‌پردازند، البته برای این‌که سروسامانی به این موضوع داده شود، به نظرم آقای حناچی نیازمند اختیارات بیشتری است، هم از طرف شورا و هم از طرف دولت.

مدیریت منطقه‌ای حومه تهران اولویت دیگری است که توجه این استاد دانشگاه را به خودش جلب می‌کند و درباره‌اش می‌گوید: مساله حومه و پیرامون شهر تهران و تاثیری که روی شهر تهران می‌گذارد، اهمیت زیادی دارد، اما می‌بینیم چندان توجهی به آن نشده است، در حالی‌که ما می‌دانیم روزانه حدود پنج میلیون نفر وارد شهر تهران می‌شوند و مشخص نیست هزینه‌ها و آورده‌های این جمعیت برای تهران چیست‌. بنابراین مساله مدیریت منطقه‌ای تهران هم یک مساله خیلی مهم است که باید مدنظر شهردار قرار بگیرد.

مشکل دیگری که این جامعه‌شناس شهری به آن اشاره می‌کند، همان بحث اجرای طرح جامع تهران است؛ این کارشناس هم با تاکید بر اجرای درست این طرح می‌گوید: در اجرای این طرح تخلفاتی را مشاهده کردیم که از سوی دستگاه‌های مختلف انجام شد و این دیگر حوزه کاری آقای حناچی هم بوده است و به نظر من نقطه قوت ایشان همین است که سال‌ها معاون معماری و شهرسازی بوده است.

شهرداری منتظر تایید وزارت کشور

پیروز حناچی هرطور که این رقابت تنگاتنگ کاملا سیاسی را از رقیبش عباس آخوندی برده باشد، حالا چهاردهمین شهردار تهران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است؛ سومین شهردار دوره جدید که مصداق همان ضربالمثل قدیمی، بازی حالا به او سپرده شده است و خیلیها منتظرند ببینند حنای حناچی برای تهرانیها رنگ خواهد داشت یا نه؟! شهرداری که دیروز به گفته سخنگوی شورای شهر تهران، به عنوان شهردار جدید تهران برای صدور حکم به وزارت کشور معرفی شده است.

علی اعطا با اعلام این موضوع میگوید: براساس قانون شوراها، پیروز حناچی به عنوان شهردار جدید تهران برای صدور حکم به وزارت کشور معرفی شد و این وزارتخانه ده روز مهلت دارد استعلامهای لازم را انجام دهد و حکم شهردار را صادر کند.

او میافزاید: قانون پیشبینی کرده است به هر دلیلی اگر وزارت کشور حکم صادر نکرد شورا میتواند بر رأی خود پافشاری کرده و موضوع را در هیات حل اختلاف بررسی کند.

سخنگوی شورای شهر تهران درباره انتخاب سرپرست هم میگوید: محمدعلی افشانی تا سه روز دیگر میتواند در شهرداری حضور داشته باشد و اگر تا آن زمان حکم شهردار جدید صادر نشود، سرپرست را که یکی از کارکنان شهرداری است انتخاب خواهیم کرد.

افشانی میتواند تا ۱۵ آذر شهردار تهران باشد

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران گفت، افشانی میتواند تا ۱۵ آذر به عنوان شهردار تهران فعالیت کند؛ مگر اینکه بخواهد زودتر از صدور حکم شهردار جدید برود.

مینا مولایی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها