مخاطبان از کیفیت پایین فیلم جدید کاهانی رضایت ندارند

ما شما را دوست نداریم خانم یایا!

هنوز مدت زیادی از اکران فیلم «خانم یایا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی نگذشته است که حجم انتقادات مخاطبان و گلایه از کیفیت پایین فیلم آن را به سوژه رسانه‌ای و سینمایی تبدیل کرده است. واکنش‌ها به حدی بالا بود که حتی حمید فرخ‌نژاد هم از خود سلب مسؤولیت کرده و گفته بروید یقه تهیه‌کننده را بگیرید.
کد خبر: ۱۱۷۶۴۰۶

«حاجی با پولی که سوخت کردم و باهاش بلیت خریدم کاری ندارم، خداییش خیلی دوس دارم بدونم چه جوری عطاران و فرخنژاد رو راضی کردی همچین فیلمی رو بازی کنن؟» این یکی از انبوه نظراتی است که کاربران توییتر زیر توییت عبدالرضا کاهانی، کارگردان فیلم «خانم یایا» نوشته است. 22 مهر بود که کاهانی بعد از مدتها پیگیری برای اکران فیلمش در توییتی اعلام کرد که از تبلیغات و تیزرهای تبلیغی فیلم راضی نیست. او مسؤولیت این کار را متوجه تهیهکننده فیلم دانسته و نوشته بود: «تبلیغات فیلم خانم یایا را دوست ندارم. نه با تهیهکننده مشکلی دارم نه با دوستان نازنینی که زحمت ساخت آنها را بهعهده گرفتهاند. تفاوت سلیقه است و معنایش این نیست که حتما سلیقه من بهتر است. سینما حرفهای است که مراحل مختلف آن آزارم میدهد.» همان موقع عدهای که شامه تیز خبری هم دارند درگوش هم گفتند که کاهانی با این کار خواسته، پیشاپیش به انتقادات و اعتراضاتی که به فیلمش خواهد شد جواب داده و مسؤولیت را از خود سلب کند.

اواسط شهریور بود که خبر تایید مجوز اکران فیلم خانم یایا منتشر شد. کاهانی که آن روزها و البته هنوز در راهروهای وزارت ارشاد مشغول رایزنی برای فیلم دیگر خود بود چندان از این خبر خوشحال نشد. تقریبا در همان روزها با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خودش نوشته بود که از شنیدن خبر صدور مجوز برای این فیلم خوشحال نشده مگر برای سرمایهگذاران فیلم و کسانی که نام او را مترادف با توقیف میدانند. در ادامه هم تاکید کرده بود که او همچنان تن به هیچ سانسوری نمیدهد و هر طور که دلش بخواهد فیلم خواهد ساخت. اینکه چرا فیلمسازی از انتشار خبر صدور مجوز اکران فیلمش خوشحال نمیشود را احتمالا باید خود کاهانی توضیح دهد. هرچند بعد از دو ماه و اکران این فیلم و بازخوردهای اولیه فیلم از جانب مخاطبان مشخص شد که چرا کاهانی از اکران چنین فیلمی
خرسند نیست.

لج و لجبازی آقای کارگردان

کاهانی بعد از فیلم «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا» سراغ ساخت این فیلم خانم یایا رفت. «ارادتمند...» هنوز منتظر کسب مجوز از وزارت ارشاد و سازمان سینمایی است و ارشاد هنوز تن به صدور مجوز به این فیلم نداده است. احتمالا کاهانی برای مقابله با سیاست‌های ممیزی شال و کلاه کرد و به تایلند رفت تا فیلم جدیدش را آنجا بسازد. همین هم شد که راهی این کشور شرق آسیا شد و یکی دو ستاره کمدی این روزها سینمای ایران را هم با خود همراه کرد تا به نوعی بتواند گیشه را هم تضمین کند. رضا عطاران و حمید فرخ‌نژاد به ندای او لبیک گفتند و راهی تایلند شدند. حالا خروجی این تیم سینمایی روی پرده سینماهاست. حجم واکنش‌ها به حدی انتقادبرانگیز است که سوژه گزارش برای خیلی از رسانه‌ها شده است.

خبرگزاری خبرآنلاین در گزارشی با تیتر «حمله بی‌سابقه مخاطبان به فیلم خانم یایا» از نارضایتی 95 درصدی مخاطبان از این فیلم نوشت. این خبرگزاری در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به سیل انتقادها و فحش‌ها به صفحات مجازی عوامل فیلم نوشت: «برای اثبات این صحبت‌ها و پی‌بردن به نارضایتی تماشاگران فقط کافی است سری به صفحه کارگردان و بازیگران این فیلم بزنید تا به عمق فاجعه پی ببرید. حجم زیاد انتقادها که بعضا با ناسزا به سازندگان این اثر همراه است، نشان دهنده نارضایتی زیاد مخاطبان از این فیلم است. در واقع کاربران زیادی عوامل این فیلم علی‌الخصوص تهیه‌کننده و کارگردان را متهم به کلاهبرداری کردند. انتقادها در صفحه کاهانی کارگردان خانم یایا بیشتر از بقیه به چشم می‌خورد

تایلندبازی در سینما

خانم یایا از 18 آبان در سینماهای ایران و تایلند روی پرده رفته است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است که دو باجناق پس از فوت پدر زنشان راه او را پی گرفته و به بهانه تجارت در چین گریزی هم به پاتایا می‌زنند، اما رویارویی آنها با دوست قدیمی همه چیز را به هم می‌زند. هرچند ادعای عوامل فیلم آن است که تهیه‌کننده تبلیغات فیلم را به نام یک فیلم کمدی و طنز انجام داده در حالی که این فیلم طنز نبوده و نیست. برخی واکنش‌هایی که مخاطبان در سالن‌های سینما از خود نشان داده‌اند حاکی از آن است که این نقد وارد است ‌که بخش زیادی از مخاطبان در سالن‌های سینما با ذرت بوداده به دست منتظر شروع یک فیلم طنز از گونه فیلم‌های چند سال اخیر رضا عطاران بوده‌اند، اما به تدریج از نیمه فیلم به بعد، دسته دسته سالن تاریک سینما را ترک کرده‌اند.

من چیکاره بیدم؟!

واکنش حمید فرخ‌نژاد، اما جالب‌تر بود. او برای آن که از این انتقادات و حملات در امان بماند بخش نظرات صفحه اینستاگرام خود را بست تا کسی قادر به درج نظر برای آقای بازیگر نباشد. حجم انتقادها اما آنقدر بالا و زیاد بود که آقای بازیگر را در نهایت وادار به واکنش کند. همین هم شد که فرخ‌نژاد با انتشار پستی در اینستاگرامش نوشت که خانم یایا یک فیلم کمدی نیست. آقای بازیگر در ادامه برای سلب مسؤولیت کردن از پاسخگویی به مخاطبان این را هم یادآور شده بود که او تهیه‌کننده فیلم نیست و هر کسی انتقاد و اعتراضی دارد باید آن را به تهیه‌کننده برســــــــــاند نـــــــــه یکـــــــــی از بازیگران پروژه!

از توییتر کارگردان چه خبر؟

مرور واکنش‌های مردم و مخاطبان در توییتر و اینستاگرام عبدالرضا کاهانی هم خالی از لطف نیست. انتقادات و نارضایتی و طعنه‌هایی که گاه به زبان طنز هم گفته شده و بعضا بانمک هم هست:

فیلم رو دیدم و نقش شما رو توی تک‌تک سکانس‌ها احساس کردم و این انتظار ما از این فیلم بود، اما آقای کاهانی بیش از نصف سالن ناراحت سالن رو ترک می‌کردند. تیزر اونها رو فریب داده بود پس این توضیح قطعا کافی نیست.

می‌خواستی بری تایلند می‌گفتی بهت پول بدیم چرا با ساخت یه فیلم چرت، وقت‌مون رو گرفتی و بهمون توهین کردی؟!

آقای کاهانی! من به‌هیچ‌وجه به هوای طنز بودن فیلم نرفتم سینما، ولی فیلم خوبی نبود. دریغ است که کارگردان هیچ، بیست، اسب، بیخود و استراحت چنین فیلمی بسازه کارگردان محبوب من!

این‌که بخواین بگین خانم یایا همون دولته و فریبمون داده و همه جا دخالت داره و با یک زبون بیگانه باهامون صحبت می‌کنه خیلی هم خوب؛ ولی شما هم مث همون دولت با انتخاب بستر پاتایا؛ کستینگ بازیگرا و البته وضعیت تبلیغات فیلم؛ کم مخاطبا رو گول نزدین. پیام فیلم خیلی شفاف‌تر می‌شد داده شه؛ نمی‌شد؟

شما روی تبلیغاتش نظارت نمی‌کنید از جیب ما باید بره؟ متاسفم آقای کاهانی و برای اون سه بازیگر خوبی که من خصوصا آقای فرخ نژاد و عطاران رفتم هم متاسفم!

نمی‌دونم هدف شما چی بود از تعریف این داستان و آیا این‌که فیلم سانسور شده یا نه، اما نمی‌تونم باور کنم این فیلم ساخته شما باشه، مخاطبی که حتی تا پایان فیلم متوجه نمی‌شه خانم یایا چه کسی هست و از کجا اومده، چطور قراره همراه بشه با داستان و همگام با شخصیتش‌هاش پیش بره.

محمدصادق علیزاده

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها