هگمتانه از روز گذشته میزبان فعالان گردشگری سراسر جهان است

گردشگری ایران تحریم شدنی نیست

همه جا حرف تحریم است و زورگویی‌های یکجانبه آمریکا علیه مردمان کهن‌ترین سرزمین جهان. این سرزمین اما هم پابرجاست و هم همچنان زیبا و دوست‌داشتنی. همین است که به‌رغم همه تحریم‌ها و سختگیری‌ها، هگمتانه ایرانیان؛ پایتخت تاریخ و تمدن ایران و پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال 2018، از روز گذشته میزبان فعالان گردشگری سراسر جهان است و کانون توجه ایران دوستان.
کد خبر: ۱۱۷۶۳۶۲

همدان استان تاریخی و موثر در تاریخ جهان بویژه علم و اندیشه بوده، چراکه برای 500 سال پایتخت تاریخ و تمدن و امپراتوری ایران بزرگ بوده و در گذشته هم آن را با بوعلی سینا می‌شناختند، اما امروز همدان علاوه بر معرفی با بوعلی سینا مرکز فعالیت دانشگاه بین‌المللی دی ۸ نیز هست و البته یکی از تاریخی‌ترین مناطق کشور که طبیعتی زیبا و بکر هم دارد، طوری که دارای ۱۸۰۰ اثر تاریخی بوده و از صنایع‌دستی متنوع بهره‌مند است، بزرگ‌ترین غار آبی جهان در این استان است و به لحاظ میراث علمی و فرهنگی هم به اندیشمندانی همچون بوعلی سینا و میرسیدعلی همدانی و مردمانی مهمان دوست می‌نازد و موطن ابدی پیامبرانی چون حیقوق نبی است.

همه این داشته‌ها نه‌تنها شرایط را برای توسعه گردشگری در این خطه فراهم کرده که باعث شد قرعه پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال 2018 به نام هگمتانه بخورد و به دنبال آن چهلمین نشست عمومی اعضای سازمان جهانی گردشگری هم با حضور زوراب پولولیکا شویلی، دبیر‌کل سازمان جهانی گردشگری در این شهر خوش آب و هوا برگزار شود. حالا و از روز گذشته صدها فعال و وزیر و مدیر صنعت گردشگری از پنج قاره جهان در اکباتان ( که سه عضو در سازمان جهانی گردشگری دارد) گردهم آمده‌اند تا آینده صنعت گردشگری جهان را با حضور و در کنار ایران و ایرانیان رقم بزنند.

سرمایه‌گذاران خارجی در همدان

در این نشست محمد‌ناصر نیکبخت، استاندار همدان در سخنانی گفت: توجه جدی به گردشگری همدان از پنج سال پیش آغاز و بنا‌بر مطالعات انجام شده، گردشگری به عنوان محور توسعه استان همدان انتخاب شد. نیکبخت، افزایش هتل‌ها، خانه‌های بوم‌گردی و برگزاری همایش‌ها و سمینارها را از جمله اقدامات استان درخصوص توسعه صنعت گردشگری در همدان عنوان و تصریح کرد، اشتغال و گردشگری و حفظ محیط‌زیست را اولویت برنامه‌های استانی خود می‌داند و با این نگاه، کار آماده‌سازی زیرساخت‌های گردشگری در همدان آغاز شده است.

استاندار همدان تاکید هم می‌کند در همدان امنیت سرمایه‌گذاری خارجی مانند تمام ایران تضمین شده است، به طوری‌که ۲۰۰مگاوات نیروگاه خورشیدی با سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته و آماده اجرای ۸۰۰مگاوات نیروگاه خورشیدی است.

افزایش گردشگران خارجی بعد از تحریم

علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی هم در این نشست گفت: در سال‌های اخیر شاهد برگزاری رویدادهای ارزنده بین‌المللی با محوریت گردشگری در کشورمان هستیم و تحرک و پویایی حاصل از این رویدادها انرژی مضاعفی به کالبد صنعت توریسم ایران تزریق و فرصتی برای تعامل، همفکری، هم‌اندیشی و توسعه همکاری‌های بین‌المللی ایجاد کرده است.

مونسان با تاکید بر این‌که امروزه دیگر هیچ تردیدی برای مسؤولان و برنامه ریزان توسعه در سراسر جهان باقی نمانده که صنعت گردشگری بهترین ابزار برای توسعه پایدار با کمترین هزینه اقتصادی و اجتماعی و بیشترین بازده است، افزود: در حوزه اشتغال نیز سرعت گردشگری نسبت به دیگر بخش‌ها 5/2 برابر و هزینه ایجاد اشتغال در این بخش بین یک‌پنجم تا یک‌دهم سایر حوزه‌هاست، از این رو، دولت جمهوری اسلامی ایران با درک اهمیت صنعت گردشگری در اقتصاد جهانی و توسعه پایدار، عزم خود را برای ایفای سهم واقعی گردشگری کشورمان در اقتصاد داخلی و بین‌المللی جزم کرده است.

مونسان با بیان این‌که تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه کشورمان نیز در برابر توانمندی‌های گردشگری ایران کاری از پیش نبرده و با توجه به ویژگی فرهنگی توریسم در عرصه بین‌المللی و دیپلماسی عمومی، مانعی در برابر اشتیاق گردشگران جهان برای تماشای این دیار 7000 ساله نبوده است، گفت: شمار گردشگر ورودی کشورمان نه‌تنها کاهش نداشته، بلکه افزایش قابل توجهی نیز یافته است، چرا که ما مردمان صلح و دوستی و مهمان‌نوازی هستیم و در جهانی که در سایه ارتباطات نمی‌توان واقعیت‌ها را انکار کرد، تحریم‌کنندگان نیز نمی‌توانند خوبی‌ها و جاذبه‌های سرزمین ایران را تحریم و گردشگران جهان را از تماشای ایران محروم کنند.

همدان می‌تواند یکی از مقاصد گردشگری دنیا شود

زوراب پلولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری هم در مراسم افتتاحیه اجلاس جهانی گردشگری، اجلاس جهانی گردشگری را فرصت مغتنمی عنوان کرد و با ابراز خرسندی برای حضور در همدان زیبا گفت: ایران یکی از کشورهای فعال در اجلاس جهانی گردشگری است و معتقدم حضور در ایران باعث افزایش تعاملات خواهد شد.

زوراب پلولیکاشویلی با اشاره به این‌که ۱۶‌عضو از مجموعه سازمان جهانی گردشگری از ایران و سه عضو از همدان هستند، این مساله را نشانه ظرفیت‌های بالای گردشگری همدان دانست و گفت: همدان یکی از بهترین مقاصد گردشگری در ایران است و می‌تواند در حوزه گردشگری جهان نیز به یکی از مقاصد گردشگری مطرح و مطلوب تبدیل شود.

دبیرکل سازمان جهانی گردشگری تاکید کرد رقابت در عرصه گردشگری جدی است و نباید از آن غافل شد و در همین خصوص باید جاذبه‌های گردشگری ایران را به همه دنیا بشناسانیم. این درحالی است که صنایع‌دستی ایران هم در راس صنایع‌دستی دنیاست و این ظرفیت هم باید مورد توجه، حمایت و معرفی قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها