15 کارشناس در گفت‌وگو با جام‌جم دغدغه‌های انتخاب شهردار تهران را مطرح کردند

چه‌کسی نباید شهردار شود؟

عباس آخوندی یا پیروز حناچی؟! یکی از این دو نفر قرار است امروز در جلسه فوق‌العاده شورای شهر تهران که با دستور انتخاب گزینه نهایی شهردار تهران تشکیل می‌شود، به عنوان سومین شهردار پایتخت معرفی شود تا بعد از محمدعلی نجفی و محمدعلی افشانی در دوره جدید مدیریت شهری، سکان هدایت شهر را در دست بگیرند.
کد خبر: ۱۱۷۶۲۴۱

آخوندی و حناچی، دو روز پیش همزمان با انصراف یکی از نامزدها همراه با دو نامزد دیگر، در صحن شورای شهر تهران حاضر شدند و از برنامههایشان گفتند. حناچی برنامههایش را با عنوان «شهری برای همه» پیش روی اعضای شورا گذاشت و گفت: در شهری برای همه، به پایداری و زیستپذیری توجه میشود و از میان برداشتن عرصههای ناکارآمد شهری، عدالت در برخورداری از خدمات و کاهش ترافیک از راهکارهای من در این خصوص است. بعد از این اعلام آمادگی حناچی، نوبت به عباس آخوندی رسید تا پشت تریبون از برنامههایش بگوید. او اما متفاوت با بقیه عمل کرد و به جای گفتن از برنامههایش، از باید و نبایدهای مدیریت شهری گفت. آخوندی به دو چالش بزرگ اشاره کرد و گفت: از شهردار چه میخواهیم؟ ما در سطح ملی و سطح تهران دو چالش عمده داریم؛ یکی چالش ریسکپذیری و دیگری چالش حرکتپذیری است و اولین راهکار برای این موضوع بازآفرینی شهری است. این نامزد شهرداری پایتخت اما در حرفهایش به یک جمله اشاره کرد؛ او گفت: اگر به من رای دادید به این معنی است که ریسک این برنامه را پذیرفتهاید و باید در آن شریک باشید. اعضای شورا اما در نهایت با 16 رای، برنامه آخوندی و با 11رای برنامه حناچی را برای شهر مناسبتر دیدند؛ تا مرحله فینال انتخاب شهردار با حضور این دونفر برگزار شود.

این انتخاب اعضای شورای شهر تهران، اما با واکنشهای زیادی روبه روشد و خیلیها را نگران آینده شهر تهران کرد؛ تهرانی که در یکسال گذشته مدیریت شهریاش، هرچند ماه به یک نفر سپرده شده و هر روز بلاتکلیفتر از دیروز به مسیرش ادامه میدهد. اتفاقی که باعث شد پای صحبتهای کارشناسان نام آشنا در حوزههای مختلف بنشینیم و از آنها بپرسیم بین آخوندی و حناچی با توجه به سابقهای که از عملکرد آنها سراغ دارند، بهتر است بهشت نشینی نصیب کدام یک نشود؟! این سوال در ظاهر ساده، اما جوابهای مختلفی داشت. تعداد زیادی از افرادی که با آنها تماس گرفتیم ترجیح دادند اعلام موضع نکنند، بعضیها سیاست نه سیخ بسوزد نه کباب را در پیش گرفتند و هردو را مناسب دیدند، چند نفری هم با وجود همه حاشیهها نسبت به خطراتی که تهران و شهروندانش را تهدید میکند هشدار دادند و اعلام موضع کردند. گرچه در مجموع بین همه این نظر مشترک وجود داشت که کسی که امروز از سوی شورا به عنوان شهردار معرفی میشود از قبل انتخاب شده بوده و این یک انتخابات نمایشی است.

آخوندی کارنامه خوبی ندارد

غلامرضا احمدی بیداخویدی

کارشناس شهری

باتوجه به عملکرد این دو نفر، من حناچی را ترجیح میدهم، چون آقای آخوندی کارنامه خوبی ندارد، در دوران وزارتش به خواستههای مردم بیتوجه بوده، اما آقای حناچی به هرحال معاون شهرسازی وزارت مسکن بوده، سابقه اجرایی بهتری دارد، اما آقای آخوندی وزیر بوده است، آن بالا بالاها نشسته و هیچ توجهی به مسائل ریز اجرایی نداشته است.

آخوندی از قبل انتخاب شده

علی رستمیان سبزهخانی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس

انتخاب شهردار وظیفه شوراست. هر دو گزینه تجارب و سوابق خوبی دارند، منتها این شوراست که باید به رسالت خود عمل کند. البته به نظر من شورا تصمیم خود را گرفته بود و این مدت که
20 الی 30 نفر آوردند هم میدانستند شهردار چه کسی خواهد بود.

آخوندی گزینه مناسب

بهروز ملکی، کارشناس مسکن

تهران نیازمند شهرداری است که اقتصاد، شهرسازی، حمل و نقل، جامعهشناسی، عمران و محیط زیست را بداند و آقای آخوندی گزینه مناسبی برای تصدی شهرداری تهران است.

یک انتخابات صوری و نمایشی!

مجتبی شاکری

عضو پیشین شورای شهر تهران

به نظر من از همان زمان استعفای آقای آخوندی، شورای شهر برنامهریزی خود را برای شهردار شدن ایشان انجام داده بود. مطرح کردن چند گزینه برای شهرداری کاملا صوری و نمایشی است و انتخاب از قبل انجام شده است. نتیجه این انتخاب سیاسی تا مدتی دیگر روشن میشود.

هر دو شبیه هم هستند!

شهابالدین بیمقدار

عضو کمیسیون شوراهای مجلس

هر دو گزینه انتخابشده توسط شورای شهر شبیه هم هستند. نمیخواهم به آنها رای بدهم که درباره انتخاب شهردار نظر بدهم. هر دو را میشناسم. باید دید شورا چه کسی را انتخاب میکند. حناچی همشهری من است و آخوندی هم وزیر بوده و در مجلس در خدمتشان بودیم.

کارنامه حناچی بهتر است

عباس جدیدی

عضو پیشین شورای شهر تهران

به نظر من با توجه به سوابق کاری، پیروز حناچی انتخاب اصلحتری است. آقای حناچی در کارنامه کاری خود دارای سوابق اجرایی مرتبط بیشتری با شهر و شهرداری است. تهران شهر همیشه در حال تغییر است و باید شهردار با فضای زندگی در تهران آشنا باشد.

آخوندی، آقای استیضاح

ابوالفضل قناعتی

عضو پیشین شورای شهر تهران

آقای حناچی به نظر من نسبت به رقیبش فرد اجراییتری است به جهت اینکه جزو افرادی بوده که طرح تفصیلی تهران را تدوین کردند. در مورد مسؤولیتهای قبلی این دو نفر هم وقتی که رصد میکنیم میبینیم آقای آخوندی در جایگاه وزارت به خاطر نبود کارآیی، چند مرتبه به مجلس خوانده و استیضاح شدند.

چه حاجت به بیان است

افشین پروینپور، عضو شورایعالی مسکن

عملکرد آقای آخوندی در وزارت راه و شهرسازی میتواند آینهای برای تحلیلگران و رایدهندگان شورای شهر باشد. کسی که در طول پنج سال هیچ سیاستی برای مسکن نداشت چگونه میخواهد بر صندلی شهرداری تهران تکیه بزند.

هیچکدام اندازه تهران نیستند

مهرداد مال عزیزی

طراح بوستان آب و آتش

بهعنوان کارشناس مسائل شهری میتوانم بگویم هیچکدام از این دو نفر قامتش، اندازه کلانشهری مثل شهر تهران که ایران کوچک ما محسوب میشود، نیست؛ بهخاطر اینکه برنامههایشان برنامههای جامع و کاربردی و عملیاتی نبوده است.

انتخابات دستوری!

مهدی چمران

رئیس پیشین شورای شهر تهران

به نظر من انتخاب انجام شده است و هرکدام را دستور بدهند، همان انتخاب میشود! تجربه ثابت کرده که در دوره فعلی هرکدام که بهتر باشد انتخاب نمیشود؛ بلکه هرکدام که لابی شده باشد همان انتخاب میشود که البته به نظر من از قبل هم ایشان انتخاب شده است و یکی از ژنرالها باید بیاید و در راس امور شهری قرار بگیرد!

آخوندی شهردار موقت است

علیرضا سرحدی

کارشناس شهری

به نظرم انتخاب بین بد و بدتر است، اما آنچه مهم است و مورد توجه قرار نگرفته، سیستم و روش انتخاب است که متاسفانه ما باید ببینیم در انتخاب شهردار دچار مشکل هستیم. از نظر من آخوندی و حناچی هیچکدام کار شهرداری نکردهاند و سابقه مدیریت شهری ندارند و به همین خاطر هیچکدام را مناسب نمیدانم. اما در کل معتقدم آقای آخوندی کاملا یک چهره سیاسی است که به محض اینکه بیاید یک جناحبندی بزرگی در بدنه شهرداری نسبت به ایشان انجام میشود و همه آن حرفهای سنگینی را که قبلا درباره ایشان میزدند دوباره پیش میکشند و این مانع ادامه فعالیت ایشان میشود.

از انتخاب آخوندی متاسفم

مصطفی اقلیما

جامعهشناس و مددکار اجتماعی

به عنوان یک مددکار اجتماعی خیلی متاسفم که آقای آخوندی را بدون هیچ تجربهای میخواهند بگذارند سر دستگاهی که هیچ چیزی از آن نمیداند. آقای آخوندی در سابقهاش نشان داده در تمام دورانی که در دستگاههای دیگر مسؤولیت داشته، نهتنها باعث پیشبرد کارها نشده که کارها را از قبل هم خرابتر کرده است. رهبر ما همیشه دو حرف را به رئیسجمهور توصیه میکنند، شایستهسالاری و پاسخگویی. برهمین اساس ما افرادی را باید برای شهر انتخاب کنیم که شایسته شهر باشند یعنی کسی که مثلا 20 سال در شهرداری کار کرده سمتهای مختلف را تجربه کرده و پله پله بالا آمده است. اگر نمایندههای شهر تهران میگویند که منتخب مردم هستند باید به نظر مردم اهمیت بدهند.

سابقه آخوندی بهتر است

امانا... قراییمقدم

جامعهشناس

من فکر میکنم چون آقای آخوندی، وزیر راه و ترابری هم از نظر رشته تحصیلی و تخصصی که دارند در مدت چندسالی که وزیر بودند، تجربه کافی برای هدایت شهر جمع کرده است، اصلح و کاربردیتر است. در مورد نظام مهندسی ایشان خیلی خوب عمل کرد و افرادی را که مدرکهای پایین داشتند کنار گذاشتند.

وای از آن روز...

مجتبی بیگدلی، رئیس کانون سراسری انبوهسازان کشور

شورای شهر تهران نتوانست امانتدار احساس پر شور رایدهندگان باشد و با انتخابهای سیاسی چندین بار عملکرد خود را زیر سوال بردند. ابتدا محمدعلی نجفی را انتخاب کردند و پس از آن آقای افشانی بر صندلی بهشت نشست که هیچکدام از این دو مناسب شهرداری نبودند. انتخاب آقای آخوندی و حناچی هم بین بد و بدتر است و هیچکدام برای تصدی شهرداری تهران مناسب نیستند.

2گزینه خوب

حسین ایمانی جاجرمی

جامعهشناس شهری

به نظرم هر دو گزینه خوبی هستند، انتخاب بین یک نفر از آنها کار سختی است. هردو سابقه شهری دارند و در موضوع شهری کار کردهاند و هردو همکار ما هستند در دانشگاهتهران، ولی آقای آخوندی به هرحال وزیر بوده است و نگاههایش به نظر میرسد که کلانتر است.

مینا مولایی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها