ماجراجویی فانتزی ایتالیایی در مقابله با دیکتاتوری مکزیکی!

بازگشت پینوکیو و پدر ژپتو

هنوز مرکب قلم خبر تولید نسخه انیمیشنی «پینوکیو»ی گیلرمو دل تورو خشک نشده بود، که رسانه‌ها خبر از تولید یک پینوکیوی تازه دیگر دادند! چه رمز و رازی در داستان کلاسیک پینوکیو نهفته که صنعت سینما تا این حد علاقه‌مند تولید فیلم‌هایی سینمایی براساس آن است؟ در سال‌های اخیر تعدادی از فیلمسازان و کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی، به‌دنبال تولید نسخه‌های جدیدی از این داستان سرگرم‌کننده و جذاب بوده‌اند. بالاخره طلسم دو تا از آنها شکسته شد و خبر از پیش تولید دو «پینوکیو»ی تازه سینمایی می‌رسد. این دو پینوکیو هیچ ارتباطی با هم ندارند و توسط دو گروه متفاوت فیلمسازی تهیه و تولید می‌شوند. اما سازندگان هر دو فیلم، جزو چهره‌های مطرح این روزهای عالم سینما هستند و به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود تولید و نمایش عمومی هر دوی آنها با جنجال و سروصدای زیادی همراه باشد.
کد خبر: ۱۱۷۶۰۰۳

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، دو پینوکیوی جدید سینما منعکسکننده نگاه و دیدگاه سازندگانشان خواهند بود. برای همین، منتقدان سینمایی میگویند باید منتظر دو روایت کاملا متفاوت از داستان کلاسیک کارلو کولودی بود. متیو گارونه فیلمساز غیرمتعارف سینمای ایتالیا هم یک نسخه تازه از ماجراجوییهای پینوکیو را کارگردانی میکند. نکته جالب در رابطه با این نسخه، حضور روبرتو بنینی کمدین سرشناس ایتالیایی در نقش پدر ژپتوی آن است. دوستداران سینما از یاد نبردهاند که این کمدین و فیلمساز، خودش در سال 2002 روایتی غیرمتعارف را از داستان پینوکیو ارائه داد. با بازی در پینوکیوی متیو گارونه، بنینی اولین حضورش در جلوی دوربین سینما را بعد از هفت سال به نمایش میگذارد. آخرین فیلمی که از او به روی پرده سینماها رفت، «با عشق برای رم» در سال 2012 بود.

برآورده شدن 2 آرزوی بزرگ

گارونه اوایل سال 2019 را بهعنوان زمان شروع فیلمبرداری کار تازهاش انتخاب کرده است. این در حالی است که دل تورو کار تولید انیمیشن پینوکیویی خود را طی یکی دو ماه آینده شروع می کند. تمام صحنههای نسخه زنده فیلم گارونه در مکانهای جذاب و دیدنی کشور ایتالیا فیلمبرداری خواهد شد. توسکانی، لازیو و پوگلیا مهمترین مکانهای فیلمبرداری این کمدی ماجراجویانه خانوادگی هستند. به گفته فیلمساز: «ساخت پینوکیو به معنی برآورده شدن دو آرزوی بزرگ من است. اول اینکه همیشه میخواستم روزی داستان پینوکیو را کارگردانی کنم و دوم اینکه، آرزو داشتم این فیلم را با بنینی بسازم. کارگردانی و هدایت او در یک فیلم سینمایی، از بزرگترین آرزوهایم بوده است.

من و عروسک چوبی دروغگوی کارلو کولوتی، از بچگی همدیگر را تعقیب میکردیم و قرار گذاشته بودیم یک روز با هم همکاری کنیم! اولین نقاشیهایی که در دوران کودکی میکشیدم، تصاویر پینوکیو در حالات مختلف بود. با گذشت سالها، همیشه احساس نزدیکی با این داستان میکردم. شخصیت پینوکیو تاثیر بسیار زیادی روی من داشت و تمام فیلمهای قبلیام، تاثیر گرفته از او و ماجراجوییهایش بوده است.»

بهترین لحظه خوشبختی

بنینی هم از همکاری در یک فیلم پینوکیویی ابراز خوشحالی کرده و ادامه میدهد: «یک شخصیت افسانهای بزرگ، یک داستان عالی و یک فیلمساز فوقالعاده را در کنار خودم دارم. بازی در نقش پینوکیو و تحت رهبری متیو گارونه، یکی از بهترین لحظات خوشبختی است. بسیار خشنودم که قسمتی از چنین فیلم بزرگ و سطح بالا و باشکوهی هستم. به باور من و اکثر منتقدان و دوستداران سینما، گارونه یکی از مهمترین فیلمسازان معاصر در سطح جهان است.» گارونه پینوکیوی مورد علاقهاش را براساس فیلمنامهای که خودش نوشته کارگردانی خواهد کرد. این فیلمنامه اقتباسی قرار است نگاهی وفادارانه به داستان کلاسیک کولودی داشته باشد. این داستان تا به حال به 240 زبان مختلف دنیا ترجمه شده و هنوز هم جزو 50 نوول پرفروش در سطح جهانی است. کولودی زمانی که داستانش را در سال 1883مینوشت، اصلا تصور چنین موفقیت جهانی را در قرون بعد برایش نداشت. گارونه این روزها در جستوجوی بازیگر کوچولویی است که باید نقش پینوکیو را در جلوی دوربین بازی کند. این فیلمساز میگوید چهرهآرایی، حیوانات و موجودات فانتزی، نقش مهمی در داستان فیلمش دارند.

رقیبی به نام پینوکیوی انیمیشنی

دومین طرح پینوکیویی سینما، انیمیشن استاپ موشن و موزیکالی گیلرمو دل تورو است. پروژه وسوسهانگیز فیلمساز که سالها در تلاش بود آن را کارگردانی کند، بالاخره خانه و سرمایهگذار خود را پیدا کرد.

پینوکیوی این هنرمند مکزیکی تبار، در شبکه نتفلیکس وارد مرحله تولید میشود. دل تورو خوشحال از پیدا کردن یک شرکت بزرگ فیلمسازی برای تولید فیلم محبوب خود، اواخر فصل پاییز سال جاری میلادی را بهعنوان زمان شروع کار تولید اعلام کرد. تولید پینوکیوی انیمیشنی دل تورو در حالی آغاز میشود، که او از چند سال قبل از ساخت چنین فیلمی صحبت کرده و وعده داده بود بالاخره یک روز آن را کارگردانی خواهد کرد. در یک سال اخیر، نام چند فیلم بهعنوان کار بعدی دل تورو مطرح و اعلام شد. اما حالا مشخص شده که نسخه انیمیشنی پینوکیو فیلم بعدی او خواهد بود.

نزدیکان فیلمساز میگویند این فانتزیساز سرشناس، چندان هم با دنیای انیمیشنی بیگانه نیست. او قبل از این بهعنوان مدیر تولید با فیلمهایی مثل «مگامایند»، «گربه چکمهپوش» و «ظهور نگهبانان» همکاری کرده و به این ترتیب سابقه کار در ژانر انیمیشن را هم دارد. پینوکیوی دل تورو برعکس نسخه زنده متیو گارونه، حال و هوایی کاملا سیاسی خواهد داشت.

پرخرج و ناموفق

روبرتو بنینی فقط یک کمدین نیست. او چندین سال)1997( قبل با کارگردانی درام ضد فاشیستی «زندگی زیباست»، موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلم خارجی سال شد. برعکس موفقیت کلان مالی و انتقادی این فیلم، نسخه زنده پینوکیوی او در سال 2002 نتوانست موفقیتی بدست بیاورد. با وجود تبلیغات زیاد برای این فیلم گران قیمت، تماشاگران و منتقدان استقبالی از آن نکردند. این محصول شرکت میراماکس، در جدول گیشه نمایش سینماها شکست تجاری سختی خورد و منتقدان هم نقدهایی منفی بر آن نوشتند.

فیلمساز پرطرفدار

روبرتو بنینی در کنار بازی در نسخه زنده پینوکیوی متیو گارونه، یکی از سرمایه گذاران آن هم هست. او از همکاری با گارونه بسیار خشنود است، زیرا این فیلمساز این روزها یکی از پرطرفدارترین کارگردانان سینمای ایتالیا به حساب می آید. آخرین فیلم گارونه «دوگمن» فروش بسیار بالایی در سینماهای این کشور اروپایی کرده و تحسین منتقدان را به همراه داشته است. جشنواره کن هم جایزه بهترین بازیگر مرد خود را، به این فیلم داد. رسانه ها می گویند تمام چهره ها و ستارگان موفق ایتالیایی در حال حاضر، به دنبال آن هستند که در فیلمی از او ظاهر شوند.

کیکاووس زیاری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها