فصل سرما که از راه می‌رسد معمولا بالکن‌ها و باغچه‌های آپارتمان‌ها مانند خیابان و کوچه‌ها از سرسبزی رنگ می‌بازد، آنها که اهل قرار دادن گلدان و باکس‌های گل در منزل هستند با برگ‌های زرد و ریخته مواجه می‌شوند و معمولا چند ماهی را بی‌خیال باغچه و بالکن‌شان می‌شوند اما در همین شرایط آب و هوایی هم هستند گیاهانی که می‌توان روی سرسبزی همیشگی آنها حساب باز کرد. نمونه‌اش «ناز» است، ناز از نوع فرانسوی‌اش در ایران بیشتر هوادار دارد البته نوع ژاپنی و یخی هم دارد که چندان زیبایی ناز فرانسوی را ندارد.
کد خبر: ۱۱۷۵۴۵۶

ناز فرانسوی به دلیل برگهای قلبی و کوچک و از طرفی گلهای سرخ، صورتی و گاهی ارغوانی که در همه فصول سال لابهلای برگها چشمک میزنند، میتواند سرسبزی فضای باز خانه شما را تضمین کند.

به قول یکی از استادانم مطمئن باشید ناز آخرین گیاه شما خواهد بود که خشک یا پژمرده میشود و از این جهت او را بسیار سخت جان میدانند.

ناز گیاهی با سبزی مسطح یا به قول معروف رونده است و ما پیشنهاد میکنیم از کاجهای تزئینی کوچک یا شمشادهای کوچک ژاپنی در میان آن استفاده کنید تا از نظر زیبایی در فصل سرما هم جلوهگری بیشتری داشته باشد.

شرایط نگهداری:

نور: همان طور که گفته شد ناز گیاه داخل آپارتمان نیست و باید در محیط باز مثل بالکن، راه پله، باغچه و... قرار گیرد، پس به نور مناسبی احتیاج دارد، در فصول سرد سال و یخبندان آن را در محیطی قرار دهید که حداقل 10 درجه بالای صفر باشد و طبیعتا سرمای زیاد گلدهی آن را مختل
میکند.

خاک: خاک ایدهآل برای ناز، سبک و شنی است که با مقداری خاک باغچه و خاک برگ مخلوط شده باشد.

دما: ناز فرانسوی تا زمانی که دمای شبانه به زیر 10 درجه سانتیگراد پایین نیاید به رشد خود ادامه میدهد.

آبیاری: ناز در برابر خشکی و کم آبی مقاوم است، اما نباید گذاشت خاک آن خیلی خشک شود و روزانه نیاز به آبیاری و آبپاشی دارد.

آفات و بیماریها: از آفات رایج آن میتوان شته را نام برد که به گیاه جوان خسارت وارد میکند و از جمله بیماریها هم میتوان حساس بودن به مرگ گیاهچه را ذکر کرد.

نسیبه سادات میرباقر/ مهندس کشاورزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها