باید و نبایدهای سلامت پس از بازگشت از سفرهای پرازدحام

رسیدنتان به‌خیر!

بیماری‌های مسافرتی همواره یکی از شایع‌ترین علل بروز بیماری‌های عفونی مانند عفونت‌های دستگاه تنفسی و دستگاه گوارشی در میان افراد است، به طوری که در حال حاضر شاخه‌ای از علم پزشکی عفونی به این بیماری‌ها تحت عنوان پزشکی مسافرت (Travel Medicine) اختصاص یافته است. بیماری‌های بومی مقصد، شرایط آب‌وهوایی و میزان ازدحام جمعیت همگی در بروز بیماری‌های عفونی پس از سفر تاثیرگذار است، در روزهای اخیر که شاهد بازگشت زائران کربلای حسینی پس از پایان یافتن مراسم پیاده‌روی پرشور اربعین هستیم، احتمال بروز چنین بیماری‌هایی در این زائران یا نزدیکانشان وجود دارد. به این مناسبت دکتر مسعود مردانی، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برایمان از نکات بهداشتی پس از بازگشت از سفر های پر ازدحام می‌گوید .
کد خبر: ۱۱۷۵۱۷۳

به گفته دکتر مردانی، بیماریهای مربوط به سفرهای زیارتی و مقاصد پرازدحام به دو دسته کلی عفونتهای ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا و عفونتهای دستگاه گوارش مانند وبا و هپاتیت A تقسیمبندی میشود.

وی ضمن تشریح علائم این بیماریها بیان میکند: در صورتی که با هر یک از علائم تنفسی مانند آبریزش بینی، عطسه، سرفه و تب مواجه شدهاید، در صورت عدم بهبود تا سه روز، حتما آن را جدی بگیرید و با پزشک متخصص عفونی مشورت کنید.

همچنین اگر دچار علائم گوارشی مانند درد شکم، تهوع، اسهال و استفراغ شدهاید نیز با پزشک مشورت کنید، زیرا برخی عوامل بهظاهر ساده میتواند منشأ بیماریهای جدی باشد.

حتی اگر بیمار نشدهاید، محتاط باشید

دکتر مردانی ضمن اشاره به این که در بسیاری از موارد، افراد علائم بیماری را در روزهای ابتدایی بازگشت بروز نمیدهند، میافزاید: «در برخی موارد ممکن است علائم بیماری در روزهای اول مشاهده نشود، اما فرد، ناقل این عفونتها به دیگران باشد؛ لذا بشدت توصیه میشود مسافران پس از بازگشت، حتی اگر هیچگونه احساس ناخوشی یا علایم بیماری ندارند از روبوسی کردن، در آغوش گرفتن و دست دادن با نزدیکان خودداری کنند.» این پزشک متخصص بیماریهای عفونی، استفاده از ماسک در دیدار اقوام و آشنایان را یکی از بهترین راهها برای پیشگیری از روبوسی و تماس با دیگران میداند.

رعایت نکات بهداشتی را جدی بگیرید!

دکتر مردانی به تمامی مسافران مناطق پرازدحام از جمله زائران کربلا توصیه میکند در صورت بروز بیماری حتما نکات بهداشتی مربوط به بیماریهای عفونی ویروسی مانند استفاده از ماسکهای فیلتردار و شستوشوی مداوم دستها در طول روز را رعایت کنند؛ همچنین در صورت بروز آبریزش بینی پس از استفاده از دستمالهای کاغذی یک بار مصرف، آن را درون سطلهای زباله در‌‌دار بیندازند.

وی در تکمیل توصیههای خود، به رعایت فاصله با فرد بیمار و اجتناب از خوابیدن همزمان چند نفر در یک محیط کوچک تاکید میکند. همچنین افراد بالای 60 سال، زنان باردار یا افرادی که مبتلا به بیماریهای قلبی، کلیوی و دیابت هستند و پیش از سفر خود فرصت نکردند واکسن آنفلوآنزا بزنند، در اولین فرصت ممکن نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند.

از تقویت سیستم ایمنی غافل نشوید

در کنار رعایت نکات بهداشتی و توصیههای پزشکی بهتر است از روشهای طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی نیز غافل
نشوید.

استفاده از میوهها و سبزیجات که منابع غنی ویتامینها، آنتیاکسیدانها و مواد معدنی هستند به میزان زیادی از بروز بیماریهای ویروسی پیشگیری میکند. با توجه به این که در فصل پاییز مرکبات متنوع به وفور در دسترس است، سعی کنید در این چند روز این میوههای معجزهآسا را بیش از پیش مهمان خانه خود کنید.

افزایش میزان نوشیدنیها در رژیم روزانه نیز میتواند به روند پاکسازی در بدن کمک کند. اگر پیش از این خیلی با دمنوشهای گیاهی ارتباط برقرار نکرده بودید، بهتر است در این چند روز خود را از فواید گیاهان دارویی و پرخاصیت محروم نکنید. استراحت و خواب کافی نیز به تجدید قوا، افزایش نیروی جسمانی و تقویت سیستم ایمنی کمک زیادی خواهد کرد.

سایر سفرهای مخاطرهآمیز

دکتر مردانی در مورد سفر به مناطق خاص مانند کشورهای آفریقایی، آمریکایجنوبی یا استوایی که احتمال بروز بیماریهای خاص مانند مالاریا، بیماری ویروسی زیکا، تب کنهای و... شایع است، توصیه میکند حتما پیش از سفر با پزشک متخصص بیماریهای عفونی یا متخصص بیماریهای سفر مشاوره شود و اقدامات پیشگیرانه مانند تزریق واکسنهای مورد نیاز یا داروهایی که باید پیش از ورود به چنین مناطقی مصرف شود، جدی گرفته شود.

همچنین رعایت نکات بهداشتی پس از بازگشت از این سفرها نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است. بنابراین پیش از هر سفری تا جایی که میتوانید اطلاعات خود را نسبت به آن منطقه مانند شرایط آبوهوایی، بیماریهای بومی و... افزایش دهید و حتما توصیههای پزشکی را قبل از سفر، حین سفر و بعد از سفر جدی بگیرید.

عسل اخویانطهرانی

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها