گفت‌وگوی جام‌جم با سارا روستاپور، تهیه‌کننده برنامه پهلوانان پویا

با پویا پهلوان شوید

این روزها برنامه‌ای با محوریت زندگی سالم کودکان روی آنتن شبکه پویا می‌رود که به گفته تهیه‌کننده آن بچه‌ها در این برنامه چند حرکت ورزشی را آموزش می‌بینند، با خوراکی‌های سالم آشنا می‌شوند و آداب شکرگزاری را یاد می‌گیرند. سارا روستاپور یا خاله سارای بچه‌ها، طراحی و تهیه‌کنندگی این برنامه را به‌عهده دارد. روستاپور درباره پهلوانان پویا با جام‌جم گفت‌وگو کرده است.
کد خبر: ۱۱۷۴۴۰۸

از سلام تا خداحافظ

برنامه پهلوانان پویا چهار بخش دارد: سلام، کلیپ ورزشی با موسیقی و آموزش یک‌سری نرمش، بخش جورچین که در آن بچه‌ها با خوراکی‌های سالم آشنا می‌شوند و در آخر خداحافظ. بچه‌ها در این برنامه بیشتر نرمش یاد می‌گیرند، چون برای خردسالان مناسب‌تر است و آموزش ورزش باید در حضور مربی باشد. به طور کلی ورزش‌ها و کار کردن با وسایل ورزشی را به بچه‌ها یاد می‌دهیم تا بتوانند در آپارتمان نیز انجام دهند. مثلا حدود هفت قسمت روی ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای کار کردیم. مرشد آوردیم، بچه‌ها لباس مخصوص ورزش پهلوانی را پوشیدند، آنها را با میل و کباده آشنا کردیم و گفتیم اگر میل ندارند می‌توانند از بطری آب معدنی به‌جای آن استفاده کنند. از این طریق سعی داریم ورزش آسان و ارزان را ترویج دهیم.

در بخش بعدی روی سلامت بچه‌ها کار می‌کنیم، بچه‌ها 9 مکعب را روی هم می‌چینند و به یک تصویر مثل کلم، کاهو، سیب و به طور کلی خوراکی‌های سالم و مفید می‌رسند. ابتدا از بچه‌ها می‌پرسیم آیا این خوراکی‌ها را خورده‌اند؟ دوست داشته‌اند یا نه؟ در واقع از دهان بچه‌ها می‌شنویم در مورد آن خوراکی چه می‌دانند؛ هم بازی است و هم ترغیب بچه‌ها به خوردن خوراکی‌های خوب. بخش آخر هم خداحافظی است که در آن همراه با بچه‌ها از خداوند برای آفریدن خوراکی‌های خوب و نعمت سلامت تشکر می‌کنیم.

عموهای ورزشکار

کارگردان برنامه اسماعیل جعفری است و دو کارشناس ورزشی که در مهد‌های‌کودک‌ فعالیت دارند و همچنین یک پزشک که تخصصش در حوزه تغذیه کودکان است ما را همراهی می‌کنند. محمدحسن شفیعی، محسن جلالی‌راد و سیدکمال رضوی نیز سه مجری برنامه هستند که هر کدام به صورت چرخشی بخشی از برنامه را اجرا می‌کنند. این دوستان تئاتر کار کرده‌اند و البته ورزشکار هم هستند وکاملا مشخص است حرکات ورزشی را براحتی انجام می‌دهند.

پاشو پاشو کوچولو

رده سنی مخاطبان ما زیر شش سال است؛ یعنی بچه‌هایی که هنوز به مدرسه نرفته‌اند. برای همین برنامه هر روز صبح ساعت 9 و 30 دقیقه روی آنتن می‌رود تا بچه‌هایی که داخل خانه هستند کمی تحرک داشته باشند. از آنجا که اغلب بچه‌های امروز دچار فقر حرکتی هستند و کم‌تحرکی در میان آنها زیاد شده است، تصمیم‌گرفتیم چنین برنامه‌ای را بسازیم که در آن هم به بحث سلامت و تغذیه کودک پرداخته می‌شود و هم به آنان یاد می‌دهد چگونه خود را با ورزش در خانه سرگرم کنند و مدام بی‌تحرک پای لپ‌تاپ ننشینند.

دیده شده‌ایم

پخش فاز نخست برنامه 30 قسمت است که از 14 مهر آغاز شده است. احتمالا پخش برنامه پس از پایان آن دوباره از سرگرفته می‌شود، چون پهلوانان پویا برنامه روتینی نیست که خسته‌کننده باشد، آموزش و ورزش توامان است و ما قصد داریم 30 نرمش استاندارد را به بچه‌ها آموزش دهیم و تکرارشان کنیم تا به طور کامل یاد بگیرند و در خانه انجام دهند. اگر استقبال مخاطبان خوب باشد قسمت‌های تازه هم ساخته خواهد شد البته هم‌اکنون هم بازخوردهای خوبی از اطرافیان و همچنین از طریق فضای مجازی دریافت کرده‌ام. در تلویزیون بازدید برنامه ما بسیار زیاد است و هر قسمت حدود 18 تا 23 هزار بار دانلود دارد.

همراه خانواده‌ها

یکی از نکات مهم برنامه ما این است که به پدر و مادرها می‌گوییم بچه‌ها بویژه بچه‌های زیر شش سال را تنها نگذارند، حتی در کلاس‌های آموزشی و ورزشی آنها را به حال خود رها نکنید. حضور والدین در محیط آموزشی در کنار خردسالان اهمیت زیادی دارد. بچه زیر شش سال نمی‌تواند خواسته‌هایش را بدرستی بیان کند و تمام اتفاقاتی را که برایش می‌افتد به خانواده بگوید. این پیام را به صورت عملی نیز به خانواده‌ها نشان می‌دهیم یعنی پس از پایان برنامه دوربین نشان می‌دهد بچه‌ها پیش خانواده‌هایشان که پشت صحنه ایستاده‌اند، می‌روند. در واقعیت هم در زمان ضبط خانواده‌ها یک لحظه از بچه‌ها جدا نیستند.

تماشاچی بیتماشاچی!

از ابتدا تا انتهای برنامه بچهها به صورت فعال حضور دارند. من در هیچ برنامهای تماشاچی در استودیو ندارم و اصلا معتقد به این شکل برنامهها نیستم، زیرا بچه بدون شرکت کردن در متن برنامه لذتی از این حضور نمیبرد و گویی ما از آنان بهعنوان وسیله صحنه استفاده کردهایم. در این برنامه بچهها ورزش میکنند، پازل را درست میکنند و در کار مشارکت دارند. بهطور کلی بیشتر اوقات در برنامههایی که بهعنوان مجری حضور دارم تهیهکنندگی یا کارگردانی را هم انجام میدهم چون ایدههایی دارم که فکر میکنم نمیتوانم آنها را برای یک کارگردان دیگر بدرستی بیان کنم و برای همین مایلم اجرایی کردنشان نیز با خودم باشد.

نوشین مجلسی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها