گزارش میدانی جام‌جم از تعمیرگاه‌هایی که برای قبولی در معاینه فنی لوازم یدکی کرایه می‌دهند

معاینه فنی اجاره ای

«کاتالیست و لاستیک برای تست معاینه فنی اجاره داده می‌شود.» هر چه به 15 آبان و زمان شروع جریمه خودروهای بدون معاینه فنی نزدیک‌تر می‌شویم، افراد بیشتری به‌دنبال اجاره لوازم یدکی می‌گردند تا با استفاده از آن در آزمون معاینه فنی نمره قبولی بگیرند. این ماجرای تلخی است که با اندکی پرس‌وجو از تعمیرگاه‌های اطراف مراکز معاینه فنی تهران، براحتی می‌توان متوجه‌ آن شد. وجود یک کاتالیست سالم در مسیر خروجی دود از اگزوز باعث کاهش ذرات آلاینده خودرو می‌شود و اجاره دادن آن فقط برای پاس کردن تست‌های معاینه فنی، یعنی بی‌توجهی محض به آلودگی هوای شهر. این مساله نشان می‌دهد آلودگی هوا برای برخی مردم کوچک‌ترین اهمیتی ندارد و آنها فقط این موضوع برایشان مهم است که هر طور شده برگه معاینه فنی را دریافت کنند. بخصوص در این روزها، که پلیس راهور و شهرداری تهران برای اجرای فاز دوم طرح کاهش آلودگی هوا جدی هستند. طرحی که بر اساس آن از 15 آبان همه خودروهای فاقد معاینه فنی در هر نقطه از شهر که تردد کنند، جریمه خواهند شد.
کد خبر: ۱۱۷۴۱۷۷

برای فهمیدن روشهای دور زدن آزمونهای معاینه فنی، به تعمیرگاههای اطراف یکی از مراکز معاینه فنی در جنوب غرب تهران سر میزنیم. در حاشیه این مرکز، تعمیرگاهها، تعویض روغنی، اگزوزسازی، لاستیکفروشی و فروشگاههای لوازم یدکی بسیاری دیده میشود. سر همه آنها نیز شلوغ است و مکانیکهای محل سخت مشغول بررسی خودروهایی هستند که به هر دلیل در آزمونهای معاینه فنی رد شدهاند، تا هر طور شده عیبهای این خودروها را رفع و آنها را برای قبول شدن در آزمونهای معاینه فنی آماده کنند. کمی که با رانندگان مراجعهکننده به این تعمیرگاهها گپ میزنیم، متوجه میشویم برای بسیاری از آنها تنها چیزی که اهمیت دارد، فقط گرفتن برگه معاینه فنی است، حتی اگر ایرادهای فنی برطرف نشده باشد و خودروی آنها همچنان هوای شهر را آلوده کند. البته شرایط نامناسب اقتصادی بسیاری از این رانندگان باعث شده که آنها چارهای جز فکر کردن به راهکارهای کمهزینه برای دور زدن معاینه فنی نداشته باشند. چراکه با بالا کشیدن نرخ دلار در ماههای اخیر، هزینه تعمیرات خودرو و تعویض قطعاتی مانند کاتالیست، لاستیک یا رینگهای موتور چند برابر شده و قشرهایی با درآمد پایینتر از پس این هزینهها برنمیآیند. از طرفی،این دسته از مردم نیز بر اساس مقررات جدید طرح کاهش ناچارند برای خودرویشان معاینه فنی بگیرند. از اینرو، آنها سعی میکنند به جای تعمیر خودروهایشان، راههای تقلب در آزمونهای معاینه فنی را در پیش گیرند؛ راههایی مانند اجاره کاتالیست یا لاستیک و دستکاری در روغن موتور و باد تایرها.

اجاره کاتالیست

راههای دور زدن آزمون معاینه فنی را بعضی از رانندگان به ما نشان میدهند. یکی از آنها میگوید به جای این که کاتالیست بخرد، آن را از یک اگزوزسازی اجاره کرده است. نشانی اگزوزسازی را از او میگیریم. وقتی از صاحب تعمیرگاه درباره نرخ کاتالیست پژو میپرسیم پاسخ میدهد: «کاتالیست کددار از یک برند معروف ایرانی دارم به قیمت ۶۲۰ هزار تومان، ولی میتوانم کاتالیست برندهای متفرقه هم به شما بدهم با قیمت 380 تا 420 هزار تومان.»

فرقش را که میپرسیم توضیح میدهد با نصب آن کاتالیست کددار حتما برگه معاینه فنی را میگیریم، ولی نمیتواند دریافت برگه معاینه فنی با کاتالیستهای دیگر را ضمانت کند. اما وقتی میگوییم فعلا پول خرید کاتالیست را نداریم و درخواست میکنیم راهی به ما نشان دهد تا موقتا خودرویمان تستهای معاینه فنی را بگذراند، میگوید میتواند کاتالیست را اجاره هم بدهد، البته به گفته خودش کاتالیستی که اجاره میدهد فرانسوی است و برای این کار 160هزار تومان میگیرد. با این حال، تضمین میکند که با نصب این کاتالیست حتما معاینه فنی میگیریم.البته شرط او برای اجاره کاتالیست این است که به اندازه قیمت آن پول گرو بگذاریم. چند متر آن طرفتر، اگزوزسازی دیگری را میبینیم، از او قیمت کاتالیست سمند را میپرسیم. پاسخ میدهد: «کاتالیست شرکتی بارکددار دارم ۶۵۰ هزار تومان. کاتالیست برند متفرقه هم هست
۴۸۰ هزار تومان. البته کاتالیست دست دوم سالم هم دارم 330 هزار تومان.»

به این تعمیرکار نیز میگوییم فعلا آنقدر پول نداریم و از نظر او چاره کار چیست. او هم میگوید کاتالیست را اجاره میدهد با قیمت 160 هزار تومان. شرط این مغازهدار نیز
گرو گذاشتن پول کامل است.

سراغ اگزوزساز دیگری میرویم. از او نیز درباره اجاره کاتالیست سؤال میکنیم و متوجه میشویم که او هم کاتالیست اجاره میدهد؛ برای پراید 80 هزار تومان و برای پژو 120 هزار تومان. البته او میگوید میتوانیم به جای پول، کارت ماشین یا بیمهنامه را هم به امانت بگذاریم.

همان مسیر را ادامه میدهیم و برایمان مشخص میشود که تقریبا همه اگزوزسازیهای اینجا کاتالیست را اجاره هم میدهند.

پیچاندن معاینه فنی با
چرخ
های اجارهای

اما کاتالیست تنها قطعهای نیست که برای قبولی در آزمونهای معاینه فنی اجاره داده میشود. این روزها بسیاری از مردم که پول خرید لاستیک خودرو را ندارند،برای گرفتن معاینه فنی، لاستیک را نیز اجاره میکنند. این اتفاق را هم میتوان به وضوح در این محل مشاهده کرد. برای فهمیدن این موضوع نیز به عنوان مشتری به یکی از لاستیکفروشیهای بزرگ محل میرویم و از او قیمت لاستیک پراید را میپرسیم: نرخ یک جفت لاستیک ایرانی پراید را بین ۲۸۰ تا ۳۲۰ هزار تومان اعلام میکند. البته میگوید تا چند هفته پیش لاستیک سهمیهای ایرانی هم داشته که قیمتش نصف این مبلغ بود، ولی فعلا تمام کرده است. وقتی این نرخها را میشنویم، از او میخواهیم به جای فروش، به ما لاستیک اجاره دهد تا موقتا کار ما راه بیفتد. در پاسخ میگوید: «الان ندارم، ولی بخواهی میتوانم برایت دو جفت لاستیک اجارهای بیندازم. فردا بیا به من سر بزن ببینم لاستیکی گیرم میآید که بهت اجاره بدهم یا نه.»

زمانی هم که نرخ اجاره لاستیک را از او میپرسیم، میگوید تا چند روز قبل هر لاستیک را 35 هزار تومان اجاره میداد، اما چون این قیمت به خود جنسی که اجاره میدهد بستگی دارد، تا لاستیک جدیدی برای اجاره پیدا نکرده، نمیتواند نرخ مشخصی تعیین کند. در این محل، لاستیکفروشی هم مانند اگزوزسازی زیاد پیدا میشود. به بیشتر آنها سر میزنیم. بعضی لاستیک اجاره میدهند و برخی این کار را نمیکنند. آنهایی که اجاره میدهند، نرخ اجاره لاستیک را بین 30 تا 40 هزار تومان تعیین میکنند و آن دسته که اجاره نمیدهند، ما را از خطرات لاستیکهای کهنه میترسانند و تاکید میکنند این که لاستیک نو بخریم به نفع خود ماست. زمانی هم که از مشکل گران بودن لاستیک با این دسته از مغازهدارها صحبت میکنیم، آنها ما را راهنمایی میکنند که به راسته لاستیکفروشیهای میدان شوش برویم و از آنها سراغ لاستیکهای سهمیهای را بگیریم. به این مغازهدارهادر این صورت برای دو جفت لاستیک حداکثر باید
450 هزار تومان بپردازیم.

کلکهای دودی

اجاره کاتالیست و لاستیک، تنها راهکارهایی نیست که این روزها بعضی از مردم برای تقلب در آزمونهای معاینه فنی انجام میدهند. یکی از رانندگان میگوید همیشه برای این که عیبهای کمک فنر و جلوبندیاش مشخص نشود، قبل از مراجعه به مرکز معاینه فنی، مقداری از باد لاستیکهایش را کم میکند.

شخص دیگری نیز راهنمایی میکند که برای کم شدن آثار دودزایی خودرو هنگام تست معاینه فنی، میتوان یک لیتر از روغن موتور را خالی کرد. یکی از تعمیرکارهای این محل نیز حرفش را تایید میکند و میگوید اسپری مخصوصی دارد که با قاطی کردن آن با روغن موتور، میتوان از مشخص شدن دود آبی در آزمون معاینه فنی جلوگیری کرد. جالب اینجاست که او برای این کار فقط 12 هزار تومان نرخ میگذارد، در حالی که اگر شخصی بخواهد موتور خودروی خود را طوری تعمیرکند که دیگر دودزایی نداشته باشد، باید بین 500 هزار تا دو میلیون تومان هزینه کند.

اینها فقط بعضی از کلکهایی است که برخی افراد برای دور زدن معاینه فنی بلد هستند و زمانی که با رانندگان حرفهایتر صحبت میکنیم، میگویند کلکهای دیگری نیز برای مشخص نشدن دودزایی یا ایرادهای فنی خودروهایشان در چنته دارند.

این موضوع نشان میدهد مجبور کردن مردم به گرفتن معاینه فنی، تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا ندارد، چراکه اکنون
مساله ای که برای بسیاری از مردم اهمیت دارد، فقط دریافت یک برگه و فرار از جریمه پلیس است، نه برطرف کردن عیبهای خودرو. بنابراین بهتر است شهرداری، سازمان حفاظت محیطزیست و پلیس راهور به فکر راهکارهای عملیتری برای خداحافظی با آلودگی هوای پایتخت باشند. راهکارهایی مثل پایین آوردن قیمت قطعات گرانقیمتی مانند کاتالیست، کنترل بازار تعمیرکارها و کاهش قیمت تعمیرات اساسی موتور خودرو، بهبود کیفیت سوخت، نوسازی ناوگان فرسوده حملونقل عمومی ، جمع کردن کارخانجات نزدیک تهران یا بسیاری از راهکارهای دیگر. به هر حال، مشخص است که گرفتن عوارض روی خودروها یا اجبار مردم برای دریافت برگههای معاینه فنی، جز هزینهتراشی برای شهروندان فایده دیگری ندارد.

کاتالیست رایگان درکشورهای موفق

وقتی روشهای بعضی از مردم و تعمیرکارها برای دور زدن مراکز معاینه فنی را میبینیم، با نواب حسینیمنش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران تماس میگیریم تا از او بپرسیم چقدر از بروز این تخلفات خبر دارد و چه اقداماتی برای جلوگیری از آن در مراکز معاینه فنی انجام میشود.

حسینیمنش تلاش بعضی رانندگان برای تقلب در آزمونهای معاینه فنی را تایید میکند و حتی میگوید که همکاران او از موضوع اجاره کاتالیست باخبرند و برای جلوگیری از آن، مدتی است که روی کاتالیست همه خودروهایی که در شهر تهران برای گرفتن برگه معاینه فنی مراجعه میکنند، نشانه میگذارند تا دیگر کسی نتواند با این روش
معاینه فنی را دور بزند.

از سویی دیگر، دبیر کمیته معاینه فنی کلانشهرها روی نقش خودروسازها برای کاهش آلودگی هوا نیز دست میگذارد و میگوید: اگر شرکتهای خودروساز قطعه کاتالیست را تا چند سال به صورت رایگان به مشتریان خود ارائه دهند، دیگر کسی ناچار نمیشود به خاطر مشکلات مالی، برای پاس کردن تستهای معاینه فنی کاتالیست اجاره کند.

حسینیمنش در این زمینه توضیح میدهد: در کشورهای پیشرفته دنیا، خودروسازها تا زمان فرسوده شدن خوردو، قطعه کاتالیست را جزو گارانتیهای رایگان خود قرار میدهند. این در حالی است که در کشور ما، سن معاینه فنی دو سال بعد از تمام شدن گارانتی خودروست و بیشتر شهروندان وقتی برای اولینبار اقدام به دریافت برگه معاینه فنی میکنند، متوجه میشوند عمر کاتالیست خودرویشان تمام شده و باید برای خرید آن چند صد هزار تومان هزینه کنند.

از سویی دیگر، باید توجه داشت که بسیاری از خودروهای آلاینده در شهر تهران، همان ماشینهایی هستند که رانندگانشان با کار کردن روی آنها کسب روزی میکنند و وقتی ناچار باشند برای رفع دودزایی خودروهایشان چند میلیون تومان هزینه کنند، طبیعی است که بخواهند برای دور زدن آزمونهای معاینه فنی به راهکارهای سادهتر فکر کنند. حسینیمنش در اینباره میگوید: خیلیها با خودرو امرار معاش میکنند، ولی باید توجه داشت که آنها همیشه پا به پای گران شدن قطعات و بالا رفتن هزینههای تعمیرات خودرو، قیمت خدماتشان را نیز افزایش میدهند و امروز اگر شما بخواهید یک وانتبار کرایه کنید، شاید قیمت آن دو برابر سال قبل شده باشد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران همچنین تاکید دارد که به خاطر وجود تعدادی راننده متخلف، نباید همه فرآیند طرح کاهش آلودگی هوا را زیر سؤال بود. او برای اثبات این صحبت خود به آمارهای مثبتی که از اجرای فاز اول طرح کاهش در شهر تهران به دست آمده، استناد میکند و میگوید: اجرای این طرح در دو سال گذشته، سبب شده تعداد روزهای پاک در طول یک سال، از یک روز در سال 91، به 9 روز در سال 96 برسد. ضمن این که امسال نیز شهر تهران تا دیروز 13 روز پاک را تجربه کرده است که امیدواریم در روزهای آینده این آمار افزایش پیدا کند.

محمد حسین خودکار

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها