مزوتراپی یا تزریق مواد مغذی به پوست سر برای درمان ریزش مو را بهتر بشناسید

مزوتراپی معجزه نمی‌کند!

این روزها ریزش مو به دغدغه‌ای بزرگ میان مردان و زنان تبدیل شده و نمی‌توان منکر تاثیر موی سر، بر زیبایی و ظاهر افراد شد. در سال‌های اخیر تحقیقات وسیعی در حوزه پیشگیری و درمان ریزش مو در حال انجام است. روش‌های درمانی جدید یکی پس از دیگری وارد بازار می‌شوند و برای افزایش رضایت مبتلایان رقابت تنگاتنگی دارند. مزوتراپی یکی از روش‌هایی است که این روزها نامش زیاد به گوش می‌رسد و تبلیغات متنوع و متعدد مراکز زیبایی از اثرات معجزه‌آسای این روش برای درمان ریزش مو و رشد مجدد موهای سر حکایت می‌کند؛ اما این تبلیغات تا چه حد واقعگرایانه هستند؟
کد خبر: ۱۱۷۴۰۳۹

ریزش مو در مردان و زنان بر اثر عوامل مختلفی بروز پیدا می‌کند که شایع‌ترین آن، تغییر تعادل هورمون‌های جنسی در بدن است. اگرچه این به هم خوردن تعادل معمولا در مردان بسیار شایع‌تر است، اما 10 تا 12 درصد زنان نیز در دوران یائسگی دچار این عارضه و ریزش مو می‌شوند. در فرآیند ریزش مو معمولا به دنبال ایجاد مشکل اولیه، خون‌رسانی مویرگی به فولیکول مو کاهش پیدا کرده و پس از مدتی کیفیت مو به دلیل نداشتن تغذیه مناسب کاهش پیدا می‌کند، نازک و ضعیف می‌شود و در نهایت می‌ریزد.

مزوتراپی روشی نوین برای کمک به حل معضل ریزش مو است. در این روش مواد مغذی، ویتامینها و برخی داروهای خاصی که اثر کاهشی بر ریزش مو دارد، مستقیما با سوزنهای ویژهای به پوست سر تزریق میشود. در این روش تزریق در نواحی مختلف پوست سر انجام میشود، بنابراین به نظر میرسد این روش در مقایسه با مصرف خوراکی داروهای ضد ریزش مو، دردناکتر باشد. اما با وجود این معضل، همچنان مزوتراپی یکی از روشهای پرطرفدار برای حل مشکل ریزش مو به شمار میآید. دکتر سید مسعود داوودی، متخصص پوست و مو توضیح میدهد: مصرف خوراکی داروها در کنار فوایدی که میتواند برای رشد و تقویت مو داشته باشد، ممکن است آسیبهایی به سایر اندامهای بدن نیز وارد کند. مزوتراپی امکان تزریق مستقیم دارو به میزان مشخص در محل اثرگذاری را فراهم میکند. از طرف دیگر داروهایی که به روشهای مرسوم مصرف میشوند پس از ورود به جریان خون، بر اثر عبور از کبد دچار تغییرات ناخواسته یا کاهش میزان اثربخشی میشوند که این حالت در مورد داروهای مزوتراپی ایجاد نمیشود.

درمان جادویی؟!

این روزها مراجعان متعددی تحت تاثیر تبلیغات با امید درمان قطعی با روش مزوتراپی به مراکز زیبایی مراجعه میکنند، اما به گفته دکتر داوودی واقعیت این است که این روش به بهبود قوام و کیفیت تارهای مو، بهصورت موقت کمک میکند و برای ادامهدار شدن این اثرگذاری باید با فواصل منظم آن را تکرار کرد. این متخصص پوست و مو در ادامه توضیح میدهد: نمیتوان هر دارویی را مستقیم به پوست سر تزریق کرد. در نتیجه فقط داروهای خاصی برای این روش قابل استفاده هستند که عمدتا تقویتکننده بوده و اثر درمانی زیادی ندارند. او در ادامه تاکید میکند: روش تکمیلی مانند مزوتراپی نمیتواند به عنوان درمان اصلی استفاده شود و نباید از آن توقع ماورایی و معجزهآسا داشته باشیم.

مزوتراپی، نه برای هر ریزش مویی

دکتر داوودی خاطر نشان میکند: نمیتوان یک دارو یا یک روش خاص را برای درمان ریزش مو به همه بیماران تعمیم داد. زیرا عوامل متعددی در این معضل دخیل هستند. بنابراین ابتدا باید علت اصلی ریشهیابی و درمان متناسب با آن استفاده شود. برای مثال شایعترین عامل ریزش مو افزایش سطح هورمونهای مردانه است که بهترین روش درمان آن استفاده از داروهای ضد آندروژن است که اثر خنثیکنندهای بر هورمونهای مردانه دارد.

روشی دردناک و نه چندان راحت!

دکتر داوودی عقیده دارد که مزوتروپی روش دردناکی است. بنابراین نمیتوان آن را برای همه تجویز کرد. معمولا این روش بیشتر برای افرادی که به دنبال حل سریع مشکل ریزش موی خود هستند به عنوان درمان مکمل استفاده میشود. همچنین افرادی که پس از انجام چند روش درمانی نتوانستهاند به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند ممکن است از این طریق نتیجه بهتری بگیرند. البته در حال حاضر تجهیزات جدیدی برای کاهش درد این روش استفاده میشود اما با این حال همچنان مزوتراپی، روش راحتی نیست.

مزوتراپی یا پیآرپی؟

در روش پیآرپی (PRP) نیز تزریق مستقیم به نقاط مختلف پوست سر انجام میشود. تفاوت این روش با مزوتراپی در نوع ماده تزریقی است که در پیآرپی به جای داروها از فاکتورهای رشدی موجود در پلاسمای خون خود بیمار برای تقویت فولیکولهای مو استفاده میشود. دکتر داوودی درخصوص ارجحیت میان این دو روش توضیح میدهد: درخصوص روش پیآرپی مطالعات بیشتری صورت گرفته و مستندات علمی بیشتری داریم. از طرفی چون از خون خود بیمار در این روش استفاده میشود، احتمال بروز عوارض جانبی بسیار کمتر خواهد بود. این روش به نوعی جبرانکننده خونرسانی نامناسب ریشه مو است.

از لحاظ مالی به صرفه است؟!

به گفته دکتر داوودی روش مزوتراپی به دلیل داروهای ویژهای که دارد، سوزنهای مخصوص آن و همچنین زمان زیادی که پزشک متخصص برای انجام آن صرف میکند، روش نسبتا پرهزینهای است. از طرفی فرد برای این که بتواند تا پایان عمر از مزایای این روش بهره ببرد باید همواره با فواصل منظم آن را تکرار کند که عملا با توجه به سختی آن غیرممکن است. بنابراین این روش بیشتر برای کمک به رفع ریزش موهای مقطعی و گذرا، مانند ریزش مویی که در پی جراحی، افسردگی یا مشکلاتی از این قبیل ایجاد میشوند انجام میشود.

عسل اخویان طهرانی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها