صبح، تلویزیون و برنامه‌های صبحگاهی

درست مثل خود زندگی

شبکه‌های مختلف تلویزیونی برای آن که همواره مخاطبانی ثابت برای خودشان داشته باشند، برای ساعات مختلف یک شبانه‌روز برنامه‌ریزی کرده و طیف‌های مختلفی از مخاطبان را به‌عنوان جامعه هدف برمی‌گزینند.
کد خبر: ۱۱۷۳۸۳۵

خواه ساعت شش صبح باشد یا نیمهشب؛ چرا که هردوی این ساعتها مخاطبان خاص خود را دارد. برنامههای صبحگاهی تلویزیون را میتوان جزو مهمترین برنامههای تلویزیونی در همه جای جهان به حساب آورد که تنوع فوقالعادهای هم به لحاظ جذب مخاطب دارد. از کارمندانی که در حال رفتن به سر کار خود هستند گرفته تا دانشآموزان و دانشجویان و مهمتر از آنها زنان خانهدار که وقت بیشتری هم برای دنبال کردن برنامههای صبحگاهی تلویزیون دارند. به همین خاطر برنامههای یاد شده باید از تنوع خوبی سود جسته و ریتم مناسبی هم داشته باشند تا از ریتم سریع زندگی مخاطبان خود عقب نمانند. در واقع هر یک از بخشهای مختلف برنامههای اینچنینی باید طیفی از مخاطبان خود را مدنظر داشته و برای آنها دارای جذابیتهایی باشد. برای مثال میتوان به کودکان و نوجوانهایی اشاره کرد که در حین آماده شدن برای رفتن به مدرسه نیمنگاهی هم به تلویزیون و برنامههای صبحگاهیاش دارند. در این میان مجریان برنامههای یادشده هم نقشی کلیدی در ارتباط هر چه بیشتر و بهتر با مخاطبان خویش دارند. مجریانی که باید خود را با شرایط روز جامعه تطبیق داده و بهگونهای اجرا کنند که مخاطب آنها را به خود نزدیک فرض کند. حال نگاهی گذرا به برنامههای صبحگاهی تلویزیون در دو دهه اخیر با محوریت اجراکنندگان آن میاندازیم.

صبح بخیر ایران

دیرپاترین برنامه صبحگاهی سیما که از سال 1373 روی آنتن رفته و همچنان هم به کارش ادامه میدهد. در برنامههای اولیه صبح بخیر ایران روی شادی و نشاط آن تمرکز زیادی شده و مجریان آن نیز سعی در القای این حس به مخاطبان خود آن هم در ساعات ابتدایی صبح داشتند. به همین خاطر هم ریتم نسبتا تندی برای آن در نظر گرفته شده بود و یکی از مجریان آن (اقبال واحدی) هم با انرژی فراوان بخشهای مختلف برنامه را در کنار نظام اسلامی اجرا میکرد. همان فرمول همیشگی و امتحان پس داده دهه 70 تلویزیون که در آن یک مجری شاد و پرتحرک در کنار یک مجری متین و آرام نشسته و به اجرای برنامه میپرداختند. رفتن گروه تولید صبح بخیر ایران به شهرهای مختلف از دیگر ایدههای جذاب این برنامه در سالهای ابتدایی تولیدش بود که به گسترده شدن طیف مخاطبان در سراسر ایران کمک شایانی کرد؛ اما به مرور زمان و آمدن رقبای قدرتمند در دیگر شبکهها، صبح بخیر ایران آن نفوذ فوقالعاده خود را تا حدودی از دست داده و با اصرار بر حفظ همان قالب قدیمی از تعداد مخاطبان خود بیش از پیش کاست. تا اینکه سرانجام از سال گذشته این برنامه هم سروشکل خود را تا حدود زیادی تغییر داده و گامهایی برای همسویی با سلیقه مخاطبان دهه 90 برنامههای صبحگاهی به خرج داد که تا حدود زیادی هم نتیجه داده است.

مردم ایران سلام

یکی از موفقترین برنامههای صبحگاهی تلویزیون به تهیهکنندگی محمدرضا شهیدیفر که بسیاری از مخاطبان صبح سیما را به طرف شبکه دو کشانده و پای این برنامه نشاند. شهیدی فر که شناخت خوبی هم از سلیقه مخاطب دارد، در مردم ایران سلام قاعده ثابت و همیشگی برنامههای صبحگاهی را شکسته و برنامهای با بخشهای مختلف و کارشناسهای گوناگون را روی آنتن برد. برای مثال در بخش ورزش سراغ جهانگیر کوثری بهعنوان یکی از قدیمیهای تلویزیون در این عرصه رفته و اجرای این بخش را به او سپرد.

وی در عین حال از چهرههایی جذاب همچون: محمدعلی اینانلو (بهعنوان کارشناس محیطزیست) و منصور ضابطیان در بخش سینما سود برده و گاه با کنار هم قرار دادن آنها لحظات شیرینی را خلق میکرد. بخصوص اینانلو و کوثری که مکملهای خوبی برای هم بوده و پاسکاریهای کلامی درخشانی میانشان وجود داشت. باهمه اینها، مردم ایران سلام هم پس از یک دوره پخش جذاب به دلایلی ادامه پیدا نکرد. این در حالی است که گوشهای از ذهن مخاطبان صبحگاهی خود ثبت شده است.

ویتامین ث

یکی دیگر از برنامههای جذاب صبحگاهی با اجرای علی ضیا که البته عمری طولانی نداشته و پس از مدتی برنامهای دیگر جانشین آن شده است. برنامه فوق هم یک برنامه ترکیبی با همان فرمول همیشگی است که سرزندگی و نشاط حرف اول آن را زده و این موضوع را میتوانستیم در تمامی ارکان آن از طراحی بخشها تا دکور برنامه و نیز اجرای علی ضیا مشاهده کنیم. این مجری جوان در گفتوگو با مهمان برنامه هم موفق عمل کرده و آن را به یکی از بخشهای جذاب و تا حدودی غافلگیرکننده ویتامینث تبدیل کرد.

حالا خورشید

مهمترین و تاثیرگذارترین برنامه صبحگاهی سیما در یک سال اخیر که توانسته طیف زیادی از مخاطبان را به سمت خود کشانده و دامنه بحثهایش به فضای مجازی هم کشیده شود. رضا رشیدپور برگ برنده این برنامه است که بخوبی از سلیقه مخاطبان تلویزیون آگاهی داشته و با اشراف بر آن به تولید حالا خورشید همت گماشته است.

یک مجله تصویری صبحگاهی با بخشهای متنوع و به روز که ریتم خوبی هم داشته و از جامعه ایران که سرعت بالایی هم دارد به اصطلاح عقب نمیماند.

رشیدپور در اجرای این برنامه نشان داده که نیمنگاهی هم به جریانسازی داشته و میخواهد با برنامه خود موجهایی ولو کوچک در جامعه به وجود بیاورد که در این امر هم تا حدود زیادی موفق بوده است. گفتوگو با میهمان برنامه هم دیگر بخش کلیدی حالا خورشید است که رشیدپور با سالها تجربه در این امر به اجرای آن پرداخته و گاه نقاط عطف درخشانی را رقم زده است.

طلوع

شبکه چهار سیما که به شبکه نخبهگرای تلویزیون ایران مشهور است، برای ساعات صبح مخاطبان خود برنامهای به نام طلوع با اجرای شهریار ربانی، مهسا ملکمرزبان و اعظم کریمی تدارک دیده و بیشتر روی سبک زندگی به شیوه خود مانور میدهد.

برنامهای متفاوت با دیگر برنامههای صبحگاهی تلویزیون که از بخشهای مختلفی همچون رویداد، گشتاور، بیدارباش، ساعت سلامت و میز صبحانه تشکیل شده و برای مخاطبان شبکه چهار جذابیتهای خاص خود را دارد.

صبحی دیگر

شبکه آموزش هم برای عقب نماندن از دیگر شبکهها، صبحی دیگر را هر روز صبح روانه آنتن میکند. برنامهای با بخشهای مختلف که اجرای آن را نیما کرمی به عهده داشته و در آن سعی شده به موضوعاتی پرداخته شود که برای مردم ملموس بهنظر برسد. موضوع مهمی که در انتخاب مهمانهای برنامه هم لحاظ شده تا گفتوگوها جذابیت بیشتری هم به خود بگیرند.

کرمی هم در اجرای برنامه مسلط نشان داده که بیش از هر چیز به تجربه سالها کار وی بهعنوان مجری در صداوسیمای کشور بازمیگردد.

محمد جلیلوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها