با توجه به پرسش خوانندگان درخصوص موضوعات حقوقی بخصوص اختلاف در پرداخت خسارت توسط مستاجر یا موجر،اجاره مغازه بدون اجاره نامه و مشکلات جواز و چک برگشتی تپش در مصاحبه با مریم جنت آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به پرسش‌های شما خوانندگان پاسخ داده است.
کد خبر: ۱۱۷۳۳۶۶

مخاطبان میتوانند پرسشهای حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.

سلام در یک آپارتمان ده واحده مستاجر هستم. پمپ آب را دزدیدهاند. حالا خسارت آن با من است یا صاحبخانه؟

با سلام. براساس ماده 486 قانون مدنی و قانون تملک آپارتمانها موجر موظف است وسایل و امکاناتی که در قرارداد ذکر میشود را سالم و بدون عیب به مستاجر تحویل دهد اگر در طول مدت اجاره مشکلی برای ملک یا تاسیسات آن بهوجود آید بسته به کلی و جزئی بودن ان مالک یا مستاجر موظف به پرداخت هزینه هستند.

با این توضیح از انجا که پمپ آب جزو هزینههای کلی تاسیسات است، در صورتی که مستاجر در حفظ و نگهداری از آن قصور نکرده باشد، موجر موظف به پرداخت هزینه میباشد.

سلام . من مغازهای را ده سال اجاره کردم و صاحب ملک به من
اجاره نامه نداده است. او همچنین جواز مغازه را به نام خودش گرفته بود. حالا جواز را باطل کرده و از طرف اتحادیه برای پلمب آمده
اند. صاحبخانه هم میگوید مغازه را تخلیه کن. چکار باید انجام دهم؟

با سلام. با توجه به قرارداد اجاره و مهلت باقی مانده شما موظف به تخلیه نیستید.

لکن در مورد عدم وجود مجوز صنفی قادر به ادامه فعالیت نمیباشید و در مورد عملکرد موجر و به تبع ورود ضرر میتوانید مطالبه خسارت کنید.

از کسی چک دارم و او برای اینکه چکش برگشت نخورد، به دروغ اعلام مفقودی کرده است. حالا با افشای این موضوع، او به خاطر این دروغ مجازات میشود؟

اعلام مفقود شدن چک از طریق شما اقدام نادرستی بود.

چه اینکه مطابق با ماده 14 قانون صدور چک، دارنده چک میتواند علیه کسی که دستور عدم پرداخت داده شکایت کند و هرگاه خلاف ادعایی که موجب عدم پرداخت شده ثابت گردد
دستور دهنده علاوه بر مجازات مقرر در ماده 7 این قانون به پرداخت تمامی خسارات وارده به دارنده چک محکوم خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها