گزارشی از بازتاب‌ها و واکنش‌ها به سفر نتانیاهو به عمان

خطر یارگیری از دوستان

روز پنجشنبه گذشته، هواپیمای حامل بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با پرواز از آسمان بحرین و عربستان سعودی خود را به کشور عمان رساند. سفر 24 ساعته نتانیاهو و همسرش از عمان روز جمعه به پایان رسید، اما این سفر که در نوع خود بی‌سابقه بود بازتاب‌ها و واکنش‌های متعددی به همراه داشت. در خبرها آمده بود این سفر به دعوت پادشاه عمان صورت گرفته، اما یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان می‌گوید از مدت‌ها پیش بنیامین نتانیاهو درخواست چنین سفری را کرده بود. آیا سفر نتانیاهو در ادامه روند عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عرب صورت گرفته است، چرا؟
کد خبر: ۱۱۷۳۲۵۱

خبرگزاری رسمی عمان اعلام کرده، بنیامین نتانیاهو دو روز بعد از سفر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به مسقط سفر کرد تا با مقامات این کشور درباره پیشبرد روند صلح مذاکره کند. منابع فلسطینی به الحیاه گفتند، سلطان قابوس در این دیدارها به دو طرف پیشنهاد از سرگیری مذاکرات را داده است، اما طرف فلسطینی به سلطان قابوس گفته هیچ فرصتی در جهت تحقق صلح با دولت راستگرای کنونی اسرائیل نمیبیند. اوفیر جندلمن، سخنگوی نخستوزیر اسرائیل نیز در باره این سفر گفت: در این سفر راههای پیشبرد روند صلح و مسائل مربوط به صلح در منطقه بررسی شد. با این حال شبکه ریشیت کان اسرائیل گفت: روابط بین اسرائیل و عمان که تاکنون محرمانه بود، علنی شد.

خنجر از پشت به فلسطین

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن انتقاد از سفر نخستوزیر رژیم صهیونیستی به عمان گفت: بیشک این رژیم در پی ایجاد اختلاف بین کشورهای مسلمان و سرپوش نهادن بر ۷۰ سال غصب و تجاوز و کشتار مردم مظلوم فلسطین است. از سوی دیگر، جنبشهای جهاد اسلامی فلسطین و حماس با ابراز انزجار از چنین سفری اعلام کردند استقبال از نخستوزیر رژیم صهیونیستی در عمان مانند خنجر زدن از پشت به ملت فلسطین بود. به گزارش شبکه المنار، داوود شهاب مدیر دفتر رسانهای جهاد اسلامی گفت این سفر مانند آن است که دستهای این جنایتکار از خون کودکان و بیگناهانی که هرروز در سرزمین فلسطین ریخته میشود، پاک شود. جنبش حماس نیز در بیانیهای اعلام کرد عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی مانند پوششی برای ارتکاب جنایتهای بیشتر این رژیم علیه ملت فلسطین و خنجر از پشت زدن به این ملت است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، جنبش حماس در بیانیهای در واکنش به سفر بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر رژیم صهیونیستی به عمان و وزیر فرهنگ و ورزش این رژیم به امارات و مشارکت تیم اسرائیلی در مسابقات ورزشی در قطر گفت: سفر نتانیاهوی جنایتکار به عمان پیامدهای خطرناکی برای مردم ما و مساله عادلانه فلسطین دارد. ما از کشورهای عربی میخواهیم از مردم فلسطین حمایت کنند و به سیاست تحریم اسرائیل ادامه دهند. این جنبش در اطلاعیه دیگری ورود یک هیات ورزشی به ابوظبی را محکوم کرد. جمعه یک هیات ورزشی به ریاست وزیر ورزش اسرائیل برای شرکت در مسابقات جهانی جودو وارد ابوظبی شده بود. همچنین یک هیات ورزشی نیز چهارشنبه برای شرکت در مسابقات جهانی ژیمناستیک وارد دوحه شد. از سوی دیگر محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن با محکوم کردن سفر نخستوزیر رژیم صهیونیستی به عمان، به این کشور توصیه کرد از سرنوشت دولتهایی که به عادیسازی روابط با تل آویو روی آورده بودند درس عبرت بگیرد.

هدف از عادیسازی چیست؟

حسن شقیر، یکی از تحلیلگران عرب در گفتوگو با شبکه العالم تاکید کرد: با توجه به نقش عمان در برخی پروندههای منطقه از جمله پرونده هستهای ایران باید گفت در روند عادیسازی روابط که با کمال تأسف کشورهای عربی خلیجفارس در پیش گرفتهاند، سفر نتانیاهو به عمان غیرمنتظره بود. به گفته وی این سفر، خطرناکترین بخش از مراحل عادیسازی روابط جهان عرب بویژه کشورهای عربی خلیج فارس با رژیم صهیونیستی است.

به گزارش تسنیم در همین ارتباط روزنامه لبنانی الاخبار طی تحلیلی سفر بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر رژیم صهیونیستی به پادشاهی عمان را غافلگیرکننده ارزیابی کرد و نوشت: این سفر گرچه سیگنالهایی درخصوص مناسبات دوجانبه میان عمان و رژیم صهیونیستی دارد، اما سیگنالهای کلی آن فراتر از مناسبات دوجانبه بوده و مشخص است انجام این دیدار بخشی از زنجیره عادیسازی روابط میان رژیمهای عربی حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی است که از مدتها پیش صهیونیستها به دنبال آن بودند.

در همین حال شبکه تلویزیونی یورو نیوز در تحلیلی نوشت: این اقدام نتانیاهو را باید در ادامه اقدامات او برای ایجاد شکاف در خاورمیانه و ایجاد اجماع علیه ایران تحلیل کرد. یورو نیوز در ادامه تحلیل خود افزود: اسرائیل در میان کشورهای عربی تنها با مصر و اردن روابط دیپلماتیک دارد، این در حالی است که بنیامین نتانیاهو بارها به واقعیتهای جدید منطقهای و در راس آن به نفوذ و سیاستهای توسعهطلبانه ایران اشاره و تاکید کرده تا از این طریق توجه کشورهای عربی را بیش از گذشته به ایجاد نوعی همسویی و همگرایی در منافع مشترک جلب کند.

فرصتی برای توجیه

نشست امنیتی منامه که با حضور 50مسؤول عربی و غیر عربی در پایتخت بحرین تشکیل شده و تا امروز ادامه دارد، فرصتی به برخی از شرکتکنندگان داد تا ضمن توجیه مساله عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی علیه ایران نیز به یاوهگویی بپردازند. برای مثال دیوید پترائوس، فرمانده پیشین فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا و رئیس پیشین سرویس جاسوسی مرکزی آمریکا در این نشست مدعی لزوم توقف فعالیتهای هستهای ایران شد و تهران را به مداخله در امور منطقه متهم کرد. یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان نیز از فرصت کنفرانس منامه استفاده کرد تا بگوید اسرائیل کشوری موجود در منطقه است، بنابراین داشتن روابط با این رژیم عجیب نیست. وی مدعی شد تا منازعه فلسطینی اسرائیل حل نشود، مشکل فعالیت نظامی اسرائیل در دیگر نقاط حل نخواهد شد. بن علوی یادآور شد: اسرائیل کشوری موجود در منطقه است و ما همه این را میفهمیم... تاریخ میگوید تورات در خاورمیانه پا به جهان گذاشته و یهودیان در این منطقه از جهان زندگی میکردهاند. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا سفر نتانیاهو به عمان در حقیقت به رسمیت شناختن اسرائیل بود، گفت: این موضوع تاریخش گذشته است. دیگر ارزشی ندارد. بعد از آنکه توافقنامههای صلح با اسرائیل امضا شده، ما از گذشته صحبت نمیکنیم، بلکه نگاهمان به آینده است.

همین کنفرانس فضایی را هم در اختیار عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان گذاشت تا بعد از یک انزوای یک ماهه و افشای جنایت وحشیانه این رژیم در قتل یک روزنامهنگار در کنسولگری خود در استانبول فرصتی پیدا کرده و علیه ایران سمپاشی کند. وی مدعی شد ما با دو دیدگاه در خاورمیانه مواجه هستیم: دیدگاه روشن سعودی و دیدگاه تاریک ایرانی و این درک وجود دارد که ایران بزرگترین کشور حامی تروریسم است. ظاهرا کسی در کنفرانس از عادل الجبیر نپرسید اگر ایران حامی تروریسم است، چرا جمال خاشقجی به آن شکل وحشیانه در کنسولگری عربستان به قتل میرسد.

علی باقری

بینالملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها