در نبود مسی و رونالدو و روزهای سخت لوپتگی

یک ال‌کلاسیکوی خاص

مانوئل واسکز، نویسنده و خبرنگار اسپانیایی وقتی می‌خواست تیم فوتبال بارسلونا را توصیف کند، از این کلمات استفاده کرد: « ارتش غیر مجهز منطقه کاتالونیا ». یکی از دلایل اطلاق این نام به بارسا، نبرد و رقابتی است که در تمام این سال‌ها بین این تیم و رئال مادرید در جریان داشته است؛ رقابتی که تنها یک وجه ورزشی داشته و جنبه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی از دلایل اصلی متمایز بودن آن بوده است.
کد خبر: ۱۱۷۳۱۸۱

طی یک دهه گذشته حضور مسی در بارسا و رونالدو پرتغالی در رئال یکی از شاخصههای اصلی ال کلاسیکو بوده است. به همین دلیل است که بازی دو سال قبل آنها که با گل پایانی مسی در سانتیاگو برنابئو تمام شد، بیش از 650میلیون بیننده تلویزیونی در تمام دنیا داشت. حالا برای اولین طی 11 سال گذشته نه مسی و نه رونالدو در ترکیب تیمهایشان حضور دارند. کریس که تابستان امسال مادرید را به سمت تورین تکر کرد تا چالشی جدید را در پیراهن یووه تجربه کند و مسی هم همین هفته پیش از ناحیه دست مصدوم شد تا حداقل 3 هفته دور از میادین باشد. حالا به قول واسکز، همان ارتش غیر مجهز بیش از همیشه بی ستاره و قهرمان شده و باید امروز عصر در نیوکمپ از رئالیها پذیرایی کنند. اما باز هم دلایل متعددی وجود دارد که این بازی را خاص و تماشایی میکند.

بازی مرگ و زندگی لوپتگی

یولن لوپتگی وقتی تنها یک روز مانده به جام جهانی، هدایت رئال را قبول کرد و زمینهساز اخراج خودش از تیم ملی اسپانیا شد، هرگز تصور نمیکرد به همین زودیها زمزمه اخراجش از رئال نیز در مطبوعات و رسانههای مادریدی شنیده شود. او که از مدتها قبل خود را برای بازی حساس ال کلاسیکو در هفته دهم لالیگا آماده کرده بود، حالا به چشم بازی مرگ و زندگی به دیدار مقابل رقیب سنتی نگاه میکند.

این تیم حالا از 9 بازی 14 امتیاز کسب کرده و در رده هفتم جدول لالیگا قرار دارد. تنها شانسی که لوپتگی در این میان آورده این بود که بارسا نیز در چند هفته اخیر نتایج خوبی کسب نکرد و تنها به لطف پیروزی هفته گذشتهشان مقابل سویا توانستند 18 امتیازی شده و به تنهایی در صدر قرار بگیرند. لوپتگی امروز بعد از ظهر اولین ال کلاسیکو خود در قامت سرمربی رئال را تجربه میکند و شاید اگر نتیجهای باب میل پرز و مدیران رئال به دست نیاید، آخرین ال کلاسیکوی او هم باشد.

بازی 8 میلیارد دلاری

بازیکنان این دو تیم در حالی الکلاسیکو شماره 177 در لالیگا را امروز برگزار میکنند، که ارزش پولی این دو باشگاه یکی از شاخصههای اصلی به حساب میآید. مجله فوربس در تازهترین گزارش در مورد ثروتمندترین باشگاههای ورزشی در دنیا رئال و بارسا را به ترتیب در رتبههای سوم و چهارم قرار داد. بنا بر این گزارش، ارزش رئال حدود 88/4 و ارزش بارسا نزدیک به 4.64 میلیارد دلار تخمین زده شد.

آمار و ارقام میگوید کفه پیروزی رئالیها در ال کلاسیکو سنگینتر بوده است. از 176 بازی انجام شده، سهم رئال 72 و سهم بارسا 70 پیروزی بوده است. از سوی دیگر، این دو تیم بهطور مجموع در بازیهای مختلف لیگ و اروپایی 235بار مقابل هم قرار گرفتهاند که باز هم رئال عملکرد بهتری داشته است. سفیدپوشان مادرید 92 و آبی اناریهای منطقه کاتالونیا 90 پیروزی به دست آوردهاند.

فرصت عرض اندام جوانترها

گرچه نبود مسی و رونالدو میتواند از جذابیت و هیجان این بازی کم کند، اما از سوی دیگر این فرصت را در اختیار بازیکنان جوانتر قرار میدهد تا خود را نشان داده و برای تیمشان مثمرثمر باشند. بر همین اساس، کارشناسان فوتبال این سوال را مطرح کردهاند که چه بازیکنانی در ترکیب این دو تیم ممکن است جور رونالدو و مسی را بکشند.

به زعم بسیاری از کارشناسان، شاید تنها کسی که بتواند تا حدی جای مسی را پر کند، آرتور ملو برزیلی است. او که از ابتدای فصل روند رو به رشدی در ترکیب تیم والورده داشته و بسیاری او را ژاوی بعدی بارسا میدانند، میتواند بار زیادی از بازی فردا را به دوش بکشد.

او تنها در عرض ده هفته توانسته به مرد اصلی میانه میدان تیم والورده تبدیل شود و نکته درخشان کارش این است که در همین مدت کوتاه، با سرخیو بوسکتس به هماهنگی بالایی رسیده است. در طرف مقابل، ده هفته گذشته به خوبی نشان داده که جای خالی رونالدو به همین راحتیها در رئال پر نمیشود. تنها کسی که لوپتگی و رئال امشب بیش از همه روی گلزنیاش حساب باز کردهاند، گرت بیل است که طی چند ماه گذشته عملکرد نسبتا قابل قبولی داشته است.

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها