جام‌جم در گفت‌وگو با اعضای فراکسیون‌های بهارستان مجلس وضعیت وزرای پیشنهادی را در آستانه رای اعتماد بررسی می‌کند

چراغ سبز مجلس به دولت؟

جلسه رای اعتماد به چهار گزینه پیشنهادی دولت برای وزارتخانه‌های کار، صنعت، راه و اقتصاد امروز ساعت 13 در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۱۷۲۹۶۴

آنطور که اعلام شده پیش از برگزاری جلسه رای اعتماد، سه فراکسیون مجلس قرار است در جلساتی که پیش از ظهر امروز برگزار می‌کنند، درباره هر یک از وزیران پیشنهادی به جمع‌بندی برسند.

جام‌جم در گفت‌وگو با اعضای فراکسیو‌ن‌های مستقل، ولایی و امید به بررسی ارزیابی آنها از فضای مجلس درباره محمد شریعتمداری، فرهاد دژپسند، محمد اسلامی و رضا رحمانی، گزینه‌های پیشنهادی برای وزارتخانه‌های کار، اقتصاد، راه و صنعت پرداخته است.

برخلاف 2 فراکسیون دیگر، نگاه فراکسیون ولایی مثبت است

سید حسین نقویحسینی/ سخنگوی فراکسیون ولایی

نمایندگان ولایی، روزهای سهشنبه و چهارشنبه هفته گذشته در جلساتی مستقل با حضور وزرای پیشنهادی اقتصاد، کار، صنعت و راه به بررسی برنامههای این چهار گزینه پرداختند و در این فراکسیون چهار کمیته برای بررسی بیشتر درباره هر یک از این گزینهها تشکیل شد.

روزشنبه(امروز) در جلسهای که ساعت 30/10 صبح تشکیل میشود، هر یک از کمیتهها نتیجه بررسی خود را در مورد وزیر پیشنهادی مربوطه ارائه کرده و سپس درباره رای فراکسیون به وزیران پیشنهادی جمعبندی میشود.

در مجموع ذکر این نکته ضروری است که برعکس دو فراکسیون دیگر، نگاه فراکسیون ولایی نسبت به موضوع مثبت است و اعتقاد داریم در شرایط فعلی وزارتخانهها نباید بلاتکلیف بمانند و باید به دولت کمک کرد و از آن حمایت کرد تا بتواند در این شرایط تحریم و شرایط سخت اقتصادی کار را مدیریت کند. البته این به این معنا نیست که در هر شرایطی به هر کسی رای دهیم. ما بررسی میکنیم اما همینقدر که بدانیم فرد توان لازم را برای اداره وزارتخانه دارد، رای میدهیم تا این وزارتخانهها صاحب وزیر شوند و دولت بتواند با همه توان کار را پیش ببرد.

البته باز هم تاکید میکنم که حرف من به این معنا نیست که نگاه فراکسیون به همه گزینهها مثبت است و به همه آنها رای خواهد داد. نتیجه نگاه فراکسیون امروز و پس از جلسه جمعبندی مشخص میشود. نگاه ما منفی نیست، اما شنیدهام که بعضی فراکسیونها میگویند به هر چهار گزینه رای منفی میدهند. نگاه ما اینگونه سیاسی و منفی نیست. نگاهمان این است که باید به دولت کمک کنیم مگر اینکه توانمندی فرد برای اداره وزارتخانه برایمان محرز نشود.

تمام وزرای معرفیشده
رای اعتماد می گیرند

سلمان خدادادی/ عضو فراکسیون ولایی

براساس شناختی که از دیدگاههای نمایندگان پیدا کردهام معتقدم هر چهار وزیر با میزان آرای متفاوتی از نمایندگان مجلس رای اعتماد خواهند گرفت. چرا که وزرای معرفیشده در جلسات فراکسیونها، کمیسیونهای تخصصی و مجامع استانی به خوبی حاضر شده، از خود دفاع کردند و به ابهامات پاسخ دادند. توضیحات وزرای پیشنهادی در مجلس برای منتقدانِ منصف هم قانعکننده بود. یکی از مولفههای نمایندگان در رای اعتماد به وزرای معرفی شده این است که در مقایسه با برخی گزینههای احتمالی جایگزین وزرای پیشنهادی، وضعیت افرادی که در حال حاضر معرفی شدهاند بهتر است.

عدم موافقت اغلب امیدیها

پروانه مافی/ عضو فراکسیون امید

به طور معمول نمایندگان مجلس در ارائه نظرات خود قابل پیشبینی نیستند و فضای مجلس غیرقابل پیشبینی است. برخی از نمایندگان در جلسات رسمی و حضوری دیدگاههایی را مطرح اما در زمان رایگیری نظر دیگری را اعمال میکنند.

علیرغم اینکه تصمیم کلی نمایندگان در مورد وزرای معرفی شده مشخص است اما برخی مواقع نیز در یکی دو ساعت مانده به رایگیری یا همان لحظه تحتتاثیر خبر و یا اطلاعاتی نظراتشان تغییر میکند. در عین حال در حال حاضر اغلب اعضای فراکسیون امید چندان موافق نیستند.

فراکسیونها اینبار هم چندان موثر نیستند

محمدجواد جمالی/ عضو فراکسیون مستقلین

در حال حاضر لابیهای زیادی در حال انجام است. منتها من معتقدم تا لحظات آخر هم جابهجاییهای زیادی صورت میگیرد و بستگی دارد به اینکه در جلسه رای اعتماد چه کسانی از وزیر حمایت و چه کسانی به او حمله و با او مخالفت کنند.

تجربه این چندساله من نشان داده اینها روی آرا تاثیرگذار است و بنابراین الان با قاطعیت نمی‌‌توان گفت کدام گزینه رای میآورد و کدام یکی رای نمیآورد.

تا حدی میتوان گفت که تا الان فضای مجلس در مورد هر چهار گزینه مثبت است مگر اینکه امروز در جلسات فراکسیونها و همچنین جلسه رای اعتماد اتفاق خاصی بیفتد.

فکر نمیکنم اینبار هم فراکسیونها خیلی تاثیرگذار باشند یعنی آنطور که میبینم مسائل منطقهای و تاثیرات احزاب بیرون مجلس بیشتر از فراکسیونها موثر است.

جمع بندی در جلسه امروز فراکسیون ها

بهروز نعمتی/ عضو فراکسیون مستقلین

در حال حاضر در مورد فضای مجلس و وزرای معرفی شده نظری نمیدهم، چرا که ممکن است به دلیل برداشتهای متعدد موجب ایجاد مشکلاتی شود. در جلسه امروز فراکسیون مستقلین، جمعبندی ما مشخص خواهد شد. طی چند روز گذشته وزرا صحبتهایشان را مطرح کردهاند و میتوانیم در این جلسه به نتیجه نهایی برسیم.

اعلام نظر پس از جلسه امروز فراکسیونها

عزتا... یوسفیان ملا/ عضو فراکسیون مستقلین

بنا شده است برخی از فراکسیونهای مجلس امروز طی جلسات جداگانهای نظر نهایی خود را در مورد وزرای معرفی شده اعلام کنند. در این صورت موضع مجلس نسبت به وزرای معرفیشده مشخص میشود. در عین حال هنوز بنده ارزیابی نهایی از نظر مجلس نسبت به وزرا ندارم و خودم نیز به جمعبندی نرسیدهام.

نظر مثبت مجلس نسبت به 3 گزینه

محمد فیضی/ عضو فراکسیون امید

با توجه به صحبت با اغلب نمایندگان تصور میکنم مجلس نسبت به آقایان رحمانی، شریعتمداری و دژپسند نظر مثبتی داشته باشد، چرا که آقای رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت در مقطعی ریاست کمیسیون عمران را بر عهده داشته و نمایندگان شناخت خوبی از وی دارند. همچنین ایشان قائممقام این وزارتخانه بوده است. آقای دژپسند نیز در گذشته معاون سازمان برنامه و بودجه بوده و تصور میکنم میتواند اعتماد نمایندگان را جلب کند.

با گذشت زمان وضعیت شریعتمداری هم در مجلس رو به بهبود است و به نظر میرسد نمایندگان به مرور اعتمادشان نسبت به وی بیشتر میشود. اما در مورد آقای اسلامی، گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی ارزیابی و شناخت چندانی در مجلس وجود ندارد و تصور میکنم به صورت شتابزده معرفی شده است.

فراکسیون امید با وزرا جلسات خوبی برگزار کرده است، اما هنوز تصمیمگیری فراکسیونی در این زمینه مشخص نشده است.

بهارستان، همراه پاستور

ولی داداشی/ عضو فراکسیون مستقلین

نظر مجلس نسبت به وزرای پیشنهادی مثبت است. در شرایط کنونی و با توجه به مشکلاتی که در کشور وجود دارد باید به دولت کمک کنیم و هر چه سریعتر تکلیف وزارتخانههای بدون وزیر مشخص شود. در مقطع کنونی باید مجلس از دولت حمایت کند و وزرای پیشنهادی با آرای خوبی از مجلس رای اعتماد بگیرند.

مریم شریفزاده

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها