شفافیت سیاسی چه معنایی دارد؟

صراحت، مسئولیت‌پذیری و صداقت، شفافیت دولت را تعریف می‌کنند. در یک جامعه آزاد، شفافیت یعنی تعهد به اشتراک گذاری اطلاعات با شهروندان است. با شفافیت شهروندان متوجه می شوند مقامات دولتی خود را تا چه اندازه مسئول می دانند و با توجه به این مسئولیت چه پیش بینی از آینده مملکت می شود؟
کد خبر: ۱۱۷۲۶۳۲
شفافیت سیاسی چه معنایی دارد؟

به گزارش جام جم آنلاین ، برای واژه شفافیت معانی عمیقی وجود دارد. در زمینه شفافیت سازی در زمینه سیاسی در دولت های متعدد اقدامات فراوانی صورت گرفته است و بسیاری از دولت ها خود را موظف به اجرای کامل آن می دانند. البته بر اساس خط و خطوط متعدد بسیاری از کشورهای دنیا نیز این لزوم را نمی بینند تا در رابطه با نوع سیاست ها شفافیت کاملی داشته باشند.

دولت‌ها برای خدمت به مردم وجود دارند. اطلاعات درباره نحوه انجام کسب‌وکار عمومی و خرج کردن پول مالیات دهندگان باید به آسانی در دسترس بوده و به راحتی قابل‌درک باشد. این شفافیت اجازه حکمرانی خوب و عادلانه را می‌دهد.

در رابطه با سیاست همانند اقتصاد نیز باید در کلیه ارکان شفافیت وجود داشته باشد. در اینجا سه سوال به وجود می آید. نخست اینکه شفافیت سیاسی چیست؟ سوال دوم این است که چه لزومی به شفافیت سیاسی است؟ و در نهایت اینکه آیا مشخص شدن شفافیت در رابطه با موضوعات مختلف سیاسی حاکی از درست بودن آن نوع سیاست است؟

شفافیت سیاسی

اصولا شفافیت در سیاست مشتمل بر موارد زیر است:

تعیین اهداف سیاسی
نحوه اجرای آن
معرفی اجرا کنندگان
نوع برخورد با مخالفان، انتقاد کنندگان و اخلال کنندگان
میزان نفوذ پذیری
ترسیم چشم اندازهای بلند مدت و کوتاه مدت

لزوم ایجاد شفافیت در سیاست

نیاز به ایجاد شفافیت در سیاست به دلایل زیر ارتباط دارد؟

روشن کردن تصمیمات، برنامه ها و توافق ها جهت مشخص شدن هماهنگ و همسو بودن یا نبودن آن ها با مردمان یک جامعه
ایجاد شرایطی مناسب جهت روی آوردن مردم به سیاست های مزبور. این شفافیت باعث می شود تا گره ها باز شوند و این ممکن منجر به این شود که حتی مخالفان خود را با خط مشی دولت متبوع خود همراه کنند.

ایجاد اعتماد با شفافیت؟

سوال بسیار مهمی که اینجا به وجود می آید این است که آیا شفاف سازی از سیاستمداران و دولتمردان به معنای آن است که آن نوع سیاست درست است؟

شفافیت به معنای درست بودن نوع خط مشی نیست. یکی از موضوعاتی که شفافیت دربرمی گیرد این است که نشان بدهد آیا اصلا همه چیز درست یا خیر. در غیر اینصورت شفافیت معنایی نداشت. به همین دلیل است که اصلا شفاف سازی صورت می پذیرد.

البته شفافیت سیاسی در زیر مجموعه های خود موارد متعددی را دربرمی گیرد. یکی از مهم ترین زیر مجموعه ها افشاگری در رابطه با مسائل مالی است.

به هر حال دیده شدن تمام زوایای یک حکومت نشان دهنده تحقق آرزوهای بسیاری از فعالان دموکراسی در سراسر جهان است.

فلسفه جنبش شفافیت از اواخر دهه 50 میلادی باب شد و به مرور زمان اهمیتی دو چندان یافت. در واقع یک ارتباط دو سویه و کاملا منطقی وجود دارد. دولت بر جامعه نظارت خواهد کرد و جامعه نیز بر جزئیات دولت نظارت می کند.

شفافیت، اصول سیاسی قابل توجهی است که توسط اکثریت فعالان مدنی و تعداد فزاینده‌ای از دولت‌ها مورد استفاده. جنبش شفافیت بیانگر این امید است که دولت و اعضای جامعه به طور مفید و مثمرثمری در کنار یکدیگر حضور داشته باشند و باعث رشد و تعالی جامعه شوند.

داده های سیاستمداران در رابطه با مسائل مختلف باید به راحتی در اختیار مردم یک جامعه قرار می گیرد.

در حقیقت پیشرفت جنبش شفافیت در بسیاری از کشورها تاثیرگذاری مثبت خود را نشان داده‌است. بر اساس نظریات مختلف جامعه شناسان شفافیت در رابطه با ایده های یک دولت زندگی را امن‌تر کرده‌است.

منبع: ballotpedia

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها