یک عرض خیابان، فقط یک عرض خیابان آن طرف‌تر، کفشداری حرم است. اسم این در هست «باب قاضی‌الحاجات».
کد خبر: ۱۱۷۲۴۴۸

دری با نام یکی از صفات خداوند درباره برآوردن حاجتها و دعاها. اتفاقی که میگویند در حرم امام حسین(ع) بیشتر میافتد و دعا در اینجا مستجاب میشود. این در گوشه حرم است و بلافاصله بعد از این در، بین الحرمین شروع میشود. از بلندگویی که در همان ابتدای بینالحرمین است، مدام اسامی افراد مختلف خوانده میشود. ظاهرا بلندگوی بخش افراد گمشده است که اسامی را میخواند تا فرد به محلی که بقیه خانواده یا دوستانش منتظرند برود. اما گاهی هم بعضیها اسم دوستهایشان را میدهند تا اینطوری در کربلا یاد آنها کرده باشند. بجز اینها، صدای دستههای عزادار هم هست که هرچه به سمت اربعین میرویم بیشتر میشود. همه این صداها از «هتل حسنین» که محل استقرار ماست، خیلی واضح شنیده میشود. هتل حسنین، یک هتل قدیمیساز است که مهمترین ویژگی آن نزدیکیاش به حرم حضرت(ع) است. اما اینجا یک ویژگی دیگر هم دارد. در پشت بام این هتل، سازمان اوج یک استودیوی تلویزیونی زده که اغلب برنامههایی که زنده از کربلا میبینید از همین استودیو پخش میشود. «استودیو عصر» درست روبروی گنبد طلای امام حسین(ع) است و برای همین مجریها و مهمانها، صندلیشان را با زاویه میگذارند که پشت به گنبد نباشند. امسال در همین استودیو یک برنامه متفاوت با حال و هوایی جوانانه هم هر روز روی آنتن شبکه دو میرود، برنامهای با اسم «اقیانوس آرام.»

«اقیانوس بزرگ است. اقیانوس باشکوه است. اقیانوس آرام است.» تیتراژ ابتدایی برنامه با دکلمه این سه جمله شروع میشود و بعد هم آواز تیتراژ روی یک انیمیشن میآید. آواز، انیمیشین، اقیانوس ... همه اینها یعنی تلاش برای ساختن یک ویژهبرنامه مذهبی متفاوت. برای اینکه بیشتر متوجه این تلاش شوید، کافی است بدانید هر قسمت از برنامه «اقیانوس آرام» حدود 45 دقیقه است که نیمی از این زمان، برای گزارشهای تولیدی است و فقط نیمی از آن برای مصاحبه با مهمان، آن هم تازه با دو مهمان. هر شب برنامه دو مهمان دارد، یک مهمان که چهره ورزشی یا هنری معروفتری است و مهمان دوم، یک دهه هشتادی موفق. قرار است از همنشینی این دو مهمان، حرفهایی از جنس مشکلات و مسائل و نکات خاص جوانها و نوجوانهای امروزی زده شود، آن هم درست در کنار گنبد امام حسین(ع). یک جور تاکید بر اینکه راه حل مشکلات جوانهای امروزی را هم در همین مسیر ارزشهای اسلامی و دینی جستوجو میکنیم.

آیتمهای برنامه متنوع است. در یک بخش، دو نوجوان بازیگر (مانی رحمانی و مائده نجفی) به پیادهروی اربعین آمدهاند، با زایران نوجوان گپ میزنند و به موکبها سرک میکشند و بعد کشفهای خودشان را از این اتفاق برای بینندگان، با ادبیات خودشان تعریف میکنند. در یک سلسله گزارش دیگر، حجتالاسلام علی سرلک با چند نوجوان در فضاهای مختلف نجف و کوفه و کربلا گشته است و جاهای مختلف را به آنها معرفی میکند. یک مستند پرطرفدار داریم از داستان عجیب یک دختر 19ساله دانمارکی به اسم سوفیا بوند که مسلمان و شیعه شده و امسال برای اربعین به کربلا آمده است و بالاخره گزارشهایی از تهران که در آنها با نوجوانهای مختلف درباره مفاهیمی مثل کمپین، گینس، معجزه، مهماندوستی، ... از آنها سوال شده. مفاهیمی که هر کدام یک جورهایی به پیادهروی اربعین مرتبط است؛ حالا جوابهای غیرکلیشهای این نوجوانها به سوال، دیدنی از آب درآمده است.

احسان رضایی (نویسنده و سردبیر برنامه «اقیانوس آرام»)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها