گفت‌و‌گو با دکتر محمدرضا فرتوک‌زاده، فوق‌تخصص جراحی قرنیه

تعادل سالمندان در محیط زندگی

چرا سالمندان دچار اختلال در تعادل می‌شوند؟
کد خبر: ۱۱۷۲۱۶۱

دو ارگان برتعادل ما تاثیر می‌گذارند. یکی از آنها گوش میانی و دیگری چشم است. وقتی دید انسان کم می‌شود، تعادل به هم می‌خورد. یک فرد سالمند در خانه‌اش دستگیره وفاصله‌ها را می‌شناسد و براساس آن در خانه راه می‌رود. در سالمندان اگر اینها جابه‌جا شوند، تعادلشان به‌هم می‌خورد. به همین علت برای سالمندان رفتن به خانه اقوام سخت است.

آیا زمین خوردن مکرر سالمند به بینایی آنها مربوط می‌شود؟

باید بین پله و فرش، فرش و مبل، میز و صندلی، میزتحریر و چراغ مطالعه اختلاف رنگ باشد. در غیر این‌صورت، سالمند ممکن است زمین بخورد یا دچار حادثه و زمین‌گیرشود. اختلال بینایی و آب مروارید می‌تواند باعث کاهش دید سالمند شود. پس آب مروارید را باید درمان کرد. همچنین باید قالی را درجای خود ثابت کنیم. وقتی سالمند به محله جدید می‌رود، برایش سخت است. حتی عوض کردن محله برای سالمند گیجی، منگی، فراموشی و گم کردن راه را به دنبال دارد.

پیرچشمی چه اثراتی در زندگی سالمند به‌جا می‌گذارد؟

فرد 45 ساله‌ای که با پیرچشمی مراجعه می‌کند، مضطرب است. پیرچشمی حتی روی خلق و خو اثر می‌گذارد. پیرچشمی حتی می‌تواند باعث افسردگی شود. کسی که آب سیاه گرفته و میدان بینایی‌اش آسیب دیده و کسی که قند و فشارخون به شبکیه‌اش آسیب رسانده، اشیاء را جور دیگر می‌بیند. همه اینها از اثرات کاهش بینایی است. این فرد ممکن است بتدریج با آلزایمر مواجه شود. وقتی دید فرد به‌هم می‌خورد، حتی از فیزیک بدن خودش هم نمی‌تواند بهره ببرد. چشم‌ها ضعیف شده اما فکر می‌کند پاها و دست‌هایش قدرت ندارد. نور خوب، رنگ روشن و شفاف و نه خیره‌کننده و تیره باعث می‌شود فرد سالمند احساس راحتی کند و بتواند در محیط راه برود.

علت چسبیدن چشم صبح‌ها هنگام از خواب بیدار شدن چیست؟

این ترشحات مربوط به بلفاریت (شوره چشم) است. شست‌وشوی چشم با شامپوبچه با آب گرم هر صبح و شب توصیه می‌شود.

چرا هردو چشم یک فرد سالمند که جراحی کرده و لنز گذاشته کم‌بینا شده است؟

برای کم‌بینایی باید عینک بزند .اگرخوب نشد شاید روی لنز رسوب گرفته است که با لیزران پاک می‌کنند. اگر برطرف نشد، ممکن است مشکل از شبکیه باشد.

علت دوبینی در فرد 45 ساله چیست؟

گاهی به علت سکته مغزی، فلج عصب و آب مروارید است که این فرد باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها