خشکیدگی بلوط، آفت سوسک چوب‌خوار ، قارچ زغالی و آفت جوانه‌خوار بلوط زاگرس را تهدید می‌کند

آفت، زاگرس را فتح کرد

مدیرکل حفاظت و حمایت از منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها گفت:‌ در رویشگاه زاگرس با بیماری خشکیدگی بلوط مواجه هستیم که علت اصلی آن خشکسالی و تغییرات اقلیمی است. علاوه بر خشکیدگی بلوط، آفت سوسک چوب‌خوار، قارچ زغالی و آفت جوانه‌خوار بلوط در رویشگاه زاگرس مشکلاتی را برای درختان ایجاد کرده‌است.
کد خبر: ۱۱۷۱۷۵۷

به گزارش ایسنا، بهمن افراسیابی با بیان اینکه طی چند سال اخیر بهدلیل تغییرات اقلیمی، آفات و بیماریهای درختان و پوششهای گیاهی نیز بیشتر شده است، افزود: در رویشگاههای مختلف کشور آفات و بیماریهایی درختان را فراگرفته است.

وی با اشاره به رویشگاه زاگرس ادامه داد: آفت جوانهخوار بلوط بعد از دوره زمستان و زمانیکه بلوط در حال جوانه زدن است، جوانه بلوط را میخورد و درخت را خالی از پوشش میکند. جوانهخوار بلوط در برخی استانها از جمله استان آذربایجان غربی، کردستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، استان فارس و لرستان وجود دارد.

مدیرکل حفاظت و حمایت از منابع طبیعی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری در ادامه درباره آفات و بیماریهای رویشگاه ایران تورانی توضیح داد: در این رویشگاه عمده خساراتی که به جنگلها وارد میشود از گیاهان انگلی و نیمه انگلی مانند لورانتوس، ارسواش و دارشواش است.

این گیاهان انگلی خسارت زیادی به جنگلهای ایران تورانی وارد کردهاند.

وی با اشاره به رویشگاه هیرکانی در کشور گفت: متاسفانه بیشترین خسارتی که طی سه سال اخیر به این منطقه وارد شده به درختان شمشاد وارد آمده است. از حدود سال ۹۰ درختان شمشاد آلوده به بیماری قارچی به نام بلایت شمشاد شدند که خسارت زیادی به شمشادزارها وارد کرد. بلایت شمشاد، قارچ بسیار خطرناکی است که تا حدود پنج سال میتواند در خاک زنده بماند، از این رو مبارزه با این قارچ کار دشواری است.

مدیرکل حفاظت و حمایت از منابع طبیعی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری افزود: متاسفانه در دو سال اخیر نیز آفتی جدید به شمشادزارها حمله کرده که معروف به شبپره شمشاد است؛ بنابراین در حال حاضر یک قارچ و یک آفت همزمان در حال تخریب شمشادزارها هستند و خسارت زیادی به آن وارد کردهاند. علاوه بر این آفت و بیماری، بیماریهای دیگری نیز در مناطق هیرکانی وجود دارد، ولی بلایت شمشاد و شبپره شاخصتر و حادتر از بقیه آفتهای منطقه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها