ایران سرشار از فرهنگ و آداب و رسوم مختلف و غذاهای سنتی و خاص است که طبخ آنها بستگی به شرایط آب و هوایی و ذائقه افراد آن منطقه دارد. مثلآ جنوبی‌ها غذا با طعم تند را بشدت می‌پسندند یا ساکنان خطه شمال کشور به غذاهای دریایی و حاوی سیر و بادمجان بسیار علاقه دارند.
کد خبر: ۱۱۷۱۵۰۸

در اینجا به طبخ سه نوع خورشت محلی خوشمزه و خوش آب و رنگ و البته لذیذ میپردازیم.

انار دانه مسما (گیلان)

مواد لازم:

مرغ یا گوشت: نیم کیلو / انار قرمز: 2عدد / پیاز متوسط: یک عدد / شکر: یک قاشق غذاخوری / رب گوجهفرنگی: 3 قاشق غذاخوری / زردچوبه و گلپر: یک قاشق چایخوری نمک، فلفل و روغن: به میزان لازم

مرغ یا گوشت را شسته، خرد کرده و با زردچوبه و نمک تفت داده و با مقداری آب میپزیم. پیاز را خرد کرده و با کمی روغن سرخ میکنیم و رب گوجه فرنگی و انار را اضافه کرده و کمی تفت میدهیم.

وقتی مرغ یا گوشت کامل پخت، مخلوط پیازداغ را به آن اضافه کرده و روی حرارت کم میگذاریم تا آب خورشت کم شده و جا بیفتد. در آخرفلفل، گلپر و شکر را اضافه کرده و کمی هم میزنیم.

درظرف را میگذاریم و حرارت را خاموش میکنیم. خورشت را در ظرف مناسبی ریخته و سرو میکنیم.

هویج و آلو (تبریز)

مواد لازم:

گوشت یا سینه مرغ: نیم کیلو / آلوی خورشتی: 200 گرم / هویج: نیم کیلو

رب گوجهفرنگی: 2 قاشق غذاخوری / زعفران دمکرده: 2 قاشق غذاخوری / گوجه گیلاسی: 5 عدد / آبلیمو ترش تازه: 3 قاشق غذاخوری / نمک، فلفل، ادویه و روغن: به میزان لازم

پیاز را نگینی خرد کرده و در کمی روغن سرخ میکنیم. سپس زردچوبه، ادویه و رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و خوب تفت میدهیم. مرغ یا گوشت را شسته، خرد کرده و به پیازداغ اضافه کرده و با کمی آب میپزیم.

بعد از این که مرغ یا گوشت پخت، آلو را شسته و اضافه میکنیم تا پخته و نرم شود.

در این مرحله هویج را خوب شسته، پوستش را میگیریم و خرد یا رنده درشت کرده و با کمی نمک و روغن روی حرارت کم تفت میدهیم تا سرخ شود. بعد زعفران دمکرده را اضافه کرده، در قابلمه را میگذاریم تا هویجها کمی نرم شود.

در این مرحله هویج و آبلیموی تازه را به خورشت اضافه کرده و هم میزنیم. در انتها برای تزئین خورشت گوجه گیلاسیها را شسته و اضافه میکنیم.

تره کوهی (کردستان)

مواد لازم:

گوشت چرخ کرده: نیم کیلو / تره کوهی: یک کیلو / پیاز متوسط: یک عدد / رب گوجهفرنکی: یک قاشق غذاخوری / زرشک: 2 قاشق غذاخوری / روغن، ادویه، نمک، فلفل، پودر لیمو و زردچوبه: به میزان لازم

پیاز را خرد و با کمی روغن سرخ میکنیم. گوشت را اضافه کرده و خوب تفت میدهیم تا سرخ شود. ادویهها شامل زردچوبه، فلفل سیاه و پودر لیمو را اضافه میکنیم بعد ترهها را خوب شسته، خرد کرده و با رب گوجهفرنگی به خورشت میافزاییم و خوب هم زده و تفت میدهیم.

در این مرحله کمی آب جوشیده اضافه کرده و در قابلمه را میگذاریم تا ترهها نرم شود. توجه داشته باشید این خورشت نباید آبکی باشد.

وقتی خورشت جوشید، آبش کم شد و جا افتاد حرارت را خاموش کرده و زرشک را که از قبل شستهایم به آن اضافه میکنیم. آن را در ظرف مناسبی ریخته و سرو میکنیم.

مژده مظهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها