تعطیلی گوگل پلاس گمانه شکست‌های ادامه‌دار محصولات گوگل را تقویت کرد

گوگل پلاس زمین را ترک کرد

خب تمام شد. هر آغازی را پایانی است و هرچیزی که روزی آغاز می‌شود روزی دیگر در انتظار تمام شدن آن باید نشست. این جملات را در ارتباط با پایان کار گوگل پلاس نوشتیم، خبری که خیلی زود چرخید و کاربران بسیاری آن را دیدند. البته نسل‌های تازه کمتر خاطره‌ای با پلاس دارند، ولی خب عده‌ای هستند که اصلا «فجازی» را با گوگل پلاس شروع کردند و وارد دیگر عرصه‌ها شدند. گوگل پلاس بود و فضای حلقه‌های دوستانه و کلی اتفاقات دیگر ولی از سه‌شنبه هفته قبل که خبر تعطیلی این شبکه اجتماعی منتشر شد بسیاری برای جای خالی آن افسوس خوردند و خب بسیاری هم سوالی در ذهنشان جان گرفت که حاکی از یک مساله اساسی بود.
کد خبر: ۱۱۷۰۵۰۴

چرا گوگل موفق نمیشود؟ این سوالی بود که پس از تعطیلی گوگل پلاس به ذهن بسیاری از کاربران گوگل رسید، با مروری بر محصولات ناموفق این غول فضای مجازی میتوان فهرستی از برخی شکستهای این شرکت ارائه کرد. گوگل پلاس آخرین نمونه این شکست است. البته شاید از نظر بسیاری این شکست نباشد بلکه نشانی بر پویایی گوگل در ارائه محصولات باشد.

گوگل اعلام کرده به دلیل افشای خطای امنیتی در گوگل پلاس و احتمال به خطر افتادن اطلاعات خصوصی کاربران، این سرویس تا ده ماه دیگر از دسترس خارج میشود. ظاهرا گوگل به دلیل ترس از به خطر افتادن اعتبارش ترجیح داده دست به چنین کاری دست بزند.

500هزار کاربر در معرض خطر

طبق گفتههای نشریه وال استریت ژورنال این آسبپذیری سه سال ادامه داشته و بر اساس آماری که در خبرها آمده حدود 500 هزار کاربر در معرض این خطای امنیتی بودهاند.

از اینها بگذریم ظاهرا گوگل رقابت با فیسبوک
برایش اولویت بیشتری دارد و به همین خاطر محصولاتی تولید میکند تا بتواند در رقابت باقی بماند. برای این موضوع میتوان سراغ دیگر محصولات گوگل رفت که بخشی از آنها واکنش به فعالیتهای فیسبوک بوده است.

راهاندازی فیسبوک در سال 2004 توسط مارک زاکربرگ و دوستانش، فصل تازهای از ارتباط در فضای مجازی را رقم زد و شرکت گوگل برای مقابله با این پدیده جدید، ابتدا نرمافزار
گوگل ریدر که نوعی فیدخوان بود و سپس گوگل پلاس که شبکهای اجتماعی بود را ایجاد کرد. این موضوع (یعنی راهاندازی بستری از شبکه اجتماعی برای کاربران) عاملی بود که گوگل پیشنهادهای تازه خود را بر همین مبنا ارائه کند تا بتواند در میدانی که در فضای مجازی ایجاد شده و اقبال کاربران را همراه داشته همپای شبکهای مانند فیسبوک پیش بیاید.

فیسبوک یک قدم جلوتر

گوگل با هدف تنوعبخشی به محصولات خود، پیشنهادهای بسیاری برای کاربرن ارائه میکند و این سبب میشود همواره در صدر اخبار باشد اما میزان جذب و اقبال کاربران نیز مسالهای است که خب به نظر میرسد همین که گوگل پس از مدتی دست به تعطیلی سرویسهایی نظیر پلاس میزند، یعنی نتوانسته موفق باشد. تولیداتی که نه تنها موفق نبودند، بلکه بسرعت شکست خوردند و حذف شدند. گوگل ریدر که در سال 2007 از حالت بتا خارج شده بود سال 2013 با اعلام شرکت گوگل بسته شد. حتی گوگل باز
هم یکی دیگر از محصولات شرکت گوگل بود که بر بستر شبکه اجتماعی شکل گرفته و با استفاده از سرویس پست الکترونیک گوگل «جیمیل» قابل دسترسی بود ولی باز هم نتوانست اقبال عمومی را به سوی خود جلب کند، زیرا در فوریه 2010 راهاندازی شد و در فاصله یکسال پس از آن یعنی دسامبر 2011 با راهاندازی «گوگل پلاس» غیرفعال شد. حتی گوگل پلاس هم با وجود اینکه از سال 2011 در دسترس است، اما باید از آن بهعنوان یک شبکه اجتماعی متروک نام برد زیرا نتوانست نیازهای مخاطبان را پاسخ بگوید. این مساله حتی در بهروزرسانیهای گوگل نیز بشدت محسوس است و بهجای اینکه بهروزرسانیها به بهبود محصولاتش کمک کند منجر به افول آنها میان مخاطبان میشد. از اینرو میتوان گفت در نبرد میان گوگل و فیسبوک همواره فیسبوک یک قدم جلوتر بوده است. در میان مسنجرها نیز گوگل نتوانست محصول موفقی مانند «جیتاک» را حظ کند و آن را از دسترس کاربران خارج کرد و نسخه غیرکاربردی «هنگاوت» را به کاربران ارائه کرد.

دوباره گوگل

در اخباری که حول تعطیلی «گوگل پلاس» منتشر شده به نقل از گوگل گفته شده که پلتفرم مذکور (گوگل پلاس) در هر حال از تعداد اندکی کاربر برخوردار بوده و مدت زمان بازدید ۹۰ درصد این کاربران نیز کمتر از پنجثانیه است. با این حال گوگل پلاس کماکان در دسترس کاربران شرکتی قرار خواهد داشت و ویژگیهای جدید نیز با تمرکز بر این دسته از کاربران منتشر خواهد شد. براساس اخبار منتشر شده این کمپانی حالا در حال تمرکز روی یک شبکه اجتماعی شرکتی ایمن است که البته برای کاربران عادی نخواهد بود.

اعلام این خبر در حالی که چند ساعت بیشتر از افشای آسیبپذیری گوگل پلاس نگذشته بود، تا حدودی مایه تعجب بود. گوگل که نتوانسته امنیت اطلاعات بیش از 500 هزار کاربر خود را تامین کند و طبق گفتهها سه سال این آسیب امنیتی متوجه کاربران بوده حالا با انتشار این خبر روشن نیست میخواسته آبروی رفته را به جوی باز گرداند یا اینکه با این خبر بخشی از افکار عمومی را به خود جلب کند و اذهان را از ماجرای تعطیلی خبر شبکه اجتماعی گوگل پلاس دور کند.

فیلتر بودن یا نبودن مساله این است

«گوگل پلاس» در میان کاربران ایرانی بستری بود که بسیار پرمخاطب بود. البته در این مورد که طیفی از کاربران به آن اقبال نشان داده بودند نمیتوان شک کرد ولی در هر صوت بستر پرمخاطبی بود که کاربران ایرانی در آن مشغول تولید محتوا بودند ولی نباید از این نکته چشم پوشید، که فیلتر بودن فیسبوک عامل مهمی در فعال شدن بخشی از کاربران فضای مجازی در گوگل پلاس بود. در صورتی که باید دید اگر در همان دوره محیط فیسبوک فیلتر نبود باز هم کاربران ایرانی در «گوگل پلاس» فعالیت میکردند؟ در صورتی که همان زمان وقتی گوگل پلاس فیلتر شد بخشی از کاربران آن ریزش داشتند. پس فیلتر بودن فیسبوک و در دسترس بودن بدون فیلتر گوگل پلاس برای مدت طولانی را میتوان عامل مهمی از موفقیت این شبکه اجتماعی در میان کاربران ایرانی دانست.

شروع خوب

در چهار ماه ابتدایی عرضه گوگل پلاس، ۴۰ میلیون کاربر در آن عضو شدند. رسیدن به این تعداد کاربر در طول چهار ماه، آماری خیرهکننده برای هر وب سایت اجتماعی است. گرچه شروع گوگل پلاس بسیار خوب بود اما این روند ادامهدار نبود. این در حالی بود که در همان زمان فیسبوک بیش از 800 میلیون عضو داشت که در همان زمان از آن با عنوان بزرگترین کشور فضای مجازی یاد میکردند و به طنز میگفتند بعد از چین و هندوستان پرجمعیتترین کشور جهان است.

یونس فردوس

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها