روند شکایت دولتی‌ها از اهالی هنر و رسانه مدتی است به‌راه افتاده

بخشش لازم نیست ...

یک نفر این روزها، قند توی دلش آب می‌شود و حسابی به خودش می‌بالد از بلبشویی که به راه انداخته و اگر خوشبین باشیم شاید کمی دچار عذاب وجدان شده باشد، اما با یک «حقش بود»، وجدانش را خلاص کرده است و آن یک نفر کسی نیست جز طراح تصویر سمت چپ. کسی که چند جمله در قالب «وی افزود» به حرف‌های معصومه ابتکار اضافه و این تصویر را در فضای مجازی رها کرده و حالا به تماشای شعله‌هایی نشسته که بسادگی به پا کرده است. نکته اصلی و مهم این نیست که این یک نفر چه حالی دارد. مساله اینجاست مونا فرجاد این تصویر را با افزودن چند جمله بازنشر داده و معصومه ابتکار هم در اولین نگاه، چنان به نقطه جوش نزدیک شده که اعلام کرده از بازیگر جوان شکایت می‌کند.
کد خبر: ۱۱۶۸۵۴۱

اصل ماجرا

همین جمعهای که گذشت، یعنی ششم مهر ماه، در صفحه سیاسی خبرآنلاین گفت‌وگویی با معصومه ابتکار منتشر شد با این تیتر: گیرنده‌های حسی دولت کاملا فعال است. در این مصاحبه معاون رئیس‌جمهور ضمن تاکید بر این‌که دولت در مقابل گرانی‌ها بی‌حس نشده و برنامه‌هایی داشته و دارد، گفته است: دولت برنامه دارد. البته اعتراض حق مردم است. یقینا مردم با سختی‌های خیلی زیادی مواجه هستند، اما دولت همه تلاش خود را برای مقابله با روند تورمی و گرانی انجام داده و می‌دهد که بعضا نیز این تلاش‌ها موفق بوده است.

و در ادامه صحبت‌هایش به مواردی اشاره کرده که در تصویر مذبور به آن اشاره شده است. او گفته: تلاش دولت باعث شده تورم و آسیب‌هایی که قرار بود در سال ۹۲ اتفاق بیفتد، پنج سالی فرصت برای مردم ایران باشد و دیدیم در این مدت چقدر رشد، پیشرفت و اتفاقات خوب رخ داد.

بعد از این حرف‌ها بود که تصویر فوق با چند جمله اضافه‌تر به نقل از ابتکار، در فضای مجازی دست به دست شد. یک روز بعد یعنی در روز 9 مهر، خبرآنلاین پادکست یا نسخه صوتی این گفت‌وگو را منتشر کرد که در آن از چند جمله نهایی ذکر شده در این تصویر، خبری نیست!

احتمالا مونا فرجاد این تصویر را میان هزاران پست و تصویری که در فضای مجازی می‌چرخند دیده و آن را بازنشر داده، البته با چند جمله اضافه‌تر خطاب به معصومه ابتکار: خانم شما خودتو ناراحت نکن. ان‌شاءا... ما اصلاح می‌شویم. شما به فکر فرزند برومندتون باشید در آمریکا.

معاون رئیس‌جمهور در اینستاگرامش به این کار مونا فرجاد واکنش نشان داده و نوشته است: امپراتوری دروغ همچنان می‌تازد. «کیهان» خط می‌دهد، رسانه‌های همفکرش هماهنگ جو می‌دهند و افرادی هم برای خودنمایی یا در معامله، تحریف را منعکس می‌کنند... البته بعضی‌ها هم مثل این یکی کلی دروغ اضافه می‌کند... فایل صوتی صحبت‌های معصومه ابتکار در این مصاحبه ارائه می‌شود تا ببینید چگونه امپراتوری دروغ کار خود را پیش می‌برد و حیا و اخلاق هم نمی‌شناسد...

فعلا سکوت

تقریبا هر کسی اندکی به فضای مجازی و نوع مواجهه مردم ما با این فضا آشنا باشد یا به عبارتی کمی سواد رسانه‌ای داشته باشد، می‌تواند بفهمد این تصویر را مونا فرجاد طراحی نکرده و صرفا دو جمله‌ای که در بالا و پایینش خطاب به معصومه ابتکار نوشته شده حرف‌های اوست. همان اندک سواد رسانه‌ای بعلاوه نکاتی که معصومه ابتکار صرف نظر از درستی یا نادرستی‌اش، درباره کیهان و برخی رسانه‌ها متذکر شده، نشان از وجود مقصر یا مقصران دیگری دارد که شکایت از مونا فرجاد نمی‌تواند دست ابتکار را به این مقصرها برساند.

معصومه ابتکار به‌روشنی حرف‌هایش را زده و احتمالا همین روزها شکواییه‌اش را تنظیم کرده، اما سعی کردیم در این باره با مونا فرجاد حرف بزنیم و نظراتش را بدانیم. این بازیگر جوان فعلا سکوت اختیار کرده و نمی‌خواهد هیچ حرفی در این باره بزند یا موضع مشخصی بگیرد. احتمالا به سفارش مشاوران یا وکلیش ترجیح داده آب به این آسیاب نریزد و فعلا سکوت کند تا حرکت بعدی معاون رئیس جمهور مشخص شود.

به کجا چنین شتابان

معاون رئیس‌جمهور از قانون کمک می‌گیرد تا یک بازیگر جوان را تنبیه کند، چون معتقد است این بازیگر بخشی از امپراتوری دروغ است؛ احتمالا از سرداران یا سربازان این امپراتوری.

کسی نمی‌داند چه بلایی بر سر تحمل و سعه‌صدر مسؤولان آمده و چرا این چنین احساس خطر می‌کنند. ماجرای این کم تحملی به شکل بسیار روشنی اوایل سال گذشته در برخورد عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، آغاز شد.

قبل‌تر از این اتفاق، اوایل سال 1393 وزیر ارشاد وقت گفته بود دولت از عوامل و سازندگان مستند «من روحانی هستم» شکایت می‌کند.

همین چند وقت پیش هم وزیر بهداشت که این روزها اظهاراتش موجی از انتقاد و حتی طنز را در جامعه و فضای مجازی ایجاد کرده از عوامل ساخت یک فیلم مستند و مجموعه‌ای که این فیلم را تولید کرده، به قانون شکایت کرد.

احتمالا شکایت‌ها و کم‌طاقتی‌های مسؤولان به همین موارد ختم نشده و نخواهد شد؛ اینجاست که کلمه مسؤول تامل‌برانگیز می‌شود و خاطره فیلم دوئل را به یاد می‌آورد، وقتی سرباز می‌پرسد: اینجا مقام مسؤول کیه و پرویز پرستویی در نقش فرمانده با لهجه آبادانی جواب می‌دهد: مقام نداره، مسؤول مویوم!

آذر مهاجر

ادبیات و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها