حضور بازیگران صداپیشه جلوی میکروفن

پرسه در دنیای انیمیشنی

برای بازیگران و ستارگان سرشناس سینما و تئاتر، همکاری با پروژه‌های انیمیشنی جذابیت خاصی دارد. می‌توان گفت که تمام بازیگران مطرح، خواهان همکاری با این نوع فیلم هستند و مایلند صدای خود را به کاراکترهای رنگارنگ محصولات انیمیشنی قرض دهند. بازیگرانی که با فیلم‌های انیمیشنی کار کرده‌اند، صحبت کردن بجای شخصیت‌های کارتونی را تجربه و چیزی کاملا متفاوت از کار بازیگری خود ارزیابی می‌کنند. به گفته آنها، صداپیشگی در محصولات انیمیشنی تفاوت بسیار زیادی با کار بازیگری و حضور در جلوی دوربین دارد. تمام هنرمندان روی این نکته متفق‌القول هستند که در فیلم‌های انیمیشنی، بازیگر باید تمام هنر، احساس و توانایی خود را در صدایش به نمایش بگذارد و به طور طبیعی، انجام چنین کاری بسیار سخت است.
کد خبر: ۱۱۶۷۹۳۷

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، با این حال، هر بار که یکی از کمپانیهای بزرگ فیلمسازی خبر از تولید یک انیمیشن تازه میدهد، ستارگان سینما امیدوارند برای کار در آن فیلم دعوت به همکاری شوند. اینروزها بازیگران برای کار در یک انیمیشن ارزشی معادل بازی در یک فیلم را قائلند و از اینکه در کارنامه هنریشان نام محصولات انیمیشنی هم وجود دارد، به خود و کارنامهشان افتخار میکنند. به نوشته منتقد نشریه هالیوود ریپورتر، از براد پیت گرفته تا کریستن بل، چهرههای سرشناش هالیوودی در راه بازگشت به جاده دنیای انیمیشن هستند. برای این چهرهها اهمیتی ندارد که بابت همکاری با فیلمهای انیمیشنی اسکاری به دست میآورند یا نه. شاید بازی در یک بلاک باستر جدید را در دست داشته باشند، اما انیمیشنها برای آنها جایگاه ویژهای دارد.

در دهههای گذشته تعدادی از بازیگران، به واسطه صداهای انیمیشنیشان شهرت بیشتری پیدا کردهاند. در صدر آنها ادی مورفی قرار دارد. او با قرض دادن صدایش به دو کاراکتر کارتونی موشو و خر در «مولان» و مجموعه «شرک»، محبوبیت زیادی در بین تماشاگران کسب کرد. کریستن بل هم به واسطه «یخزده» توانست نام خود را در سطح وسیعتری مطرح کند. آیا صداپیشگی در انیمیشنها میتواند قدرت و شهرتی همپای بازی در نقشهای مقبول در جلوی دوربین کسب کند؟ این پرسشی است که پاسخ به آن، زمان بیشتری میطلبد. اما هجوم بازیگران به پروژههای انیمیشنی حکایت از آن میکند که ژانر انیمیشن در حال کسب قدرتی برابر با سینمای زنده است. از بین بیشمار چهرههایی که این روزها هم از صدایشان نان میخورند و هم از صورتشان، میتوان به چند مورد اشاره کرد.

جکی چان

هنرمند رزمی کار هنگکنگی که متخصص حضور در کمدی اکشنهای بزن و بکوب است، شهرت خود را در هالیوود مدیون بدلکاریهای خفن و غیرقابل باوری است که در جلوی دوربین انجام میدهد. او در بیش از 150 فیلم سینمایی ظاهر شده و میگوید فیلمهای انیمیشنی برایش چیز دیگری است. جکیچان تا به حال با انیمیشنهایی مثل مجموعه «پاندای کونگفویی»، «فیلم نینجای لگویی» و «شغل آجیلی2» همکاری داشته است. در مولان چینی والتدیزنی هم نقش کاراکتر شانگ را دارد. چان میگوید با بالاتر رفتن سن، احساس میکند بیشتر باید با فیلمهای انیمیشن همکاری کند تا فیلمهای زنده.

کریستن بل

این خانم جوان هم در سینما و هم در تلویزیون، بجای کاراکترهای کارتونی حرف زده است.«ورونیکا مارس» درام تین ایجری او، از جمله این کارهاست. کریستن بل با دومین قسمت یخ زده هم همکاری دارد. جالب اینکه او در نسخههای بازی کامپیوتری و انیمیشنهای کوتاه یخزده هم، به جای کاراکتر سینماییاش صحبت کرده است.

امیلی بلانت

اگر چه بازی در نقش مادر مصیبت زده درام دلهره آور علمی - تخیلی «مکانی ساکت» نام امیلی بلانت را بسیار مطرح کرده، اما منتقدان منتظر بازگشت او در قسمت دوم «مری پاپینز» هستند. او نقش مری پاپینز را در این فیلم به عهده دارد و از آن به عنوان یک نقش و کاراکتر کارتونی اسم میبرد. واقعیت این است که بلانت صداپیشه تعدادی انیمیشن بوده است. او در اقتباس انیمیشنی شکسپیری «گنومیو و ژولیت» کمپانی والت دیزنی در سال 2011 حضور داشت. یکی از صداپیشههای «الاغ کوچولوی من: فیلم سینمایی» هم بوده است.

براد پیت

اعتقاد دارد اهمیت محصولات انیمیشن به اندازه فیلمهایی مثل «هفت»، «باشگاه مشت زنی» و مجموعه «یاران اوشن» است. براد پیت که تهیهکننده محصولات مستقلی هم چون «12 سال بردگی» و «از دست رفتگان» هم بوده، سالها علاقهمند همکاری با پروژههای انیمیشنی بوده است. پدر شش فرزندخوانده، چند سال قبل صدایش را به کاراکتر «سندباد: افسانه هفت دریا» قرض داد. عدم موفقیت مالی و انتقادی فیلم، پیت را کمی دلسرد کرد. اما «خوشقدم 2» به او اطمینان خاطر تازهای داد. در انیمیشن «مگامایند» هم حضور داشت.

جیمز کوردن

این کمدین محبوب انگلیسی استعدادهای مختلفی دارد. یکی از آنها تقلید صدا و درآوردن صداهای متفاوت است. از کارهای موفق کارتونی جیمز کوردن میتوان به «ترول ها» و «پیتر خرگوشه» اشاره کرد. در انیمیشن تازه کمپانی برادران وارنر «پاکوچیک» در کنار چانینگ تاتوم همکاری کرده و خاطره صدا سازی اش در «فیلم سینمایی اموجی» زبانزد رسانههای گروهی بوده است.

صدای اسکارساز

همه منتقدان نقش کاپیتان اسپاروی «دزدان دریایی کارائیب» را یک نقش کارتونی میدانند. جانی دپ یکی از گران قیمت ترین بازیگران هالیوود است و ابایی از کار با محصولات انیمیشنی ندارد. «رانگو»ی او جایزه اسکار بهترین انیمیشن را گرفت.

به یاری تیم برتن در «عروس مرده» آمد. این فیلم هم نامزد دریافت جایزه اسکار شد. در قسمت دوم «گنومیو و ژولیت» حضور داشت و به کمپانیهای فیلمسازی اعلام کرده در گفتوگو برای صداپیشگی در محصولات انیمیشنیشان باز است!

کیکاووس زیاری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها