برنامه «عصر خانواده» از شنبه تا چهارشنبه ساعت 17 و 45 دقیقه از شبکه 2 پخش می‌شود

بازگشت به دوران طلایی

همه آدم‌ها از صبح که خانه را ترک می‌کنند با هزار اتفاق ریز و درشت روبه‌رو می‌شوند، حتی گاهی این اتفاقات به چالش و دعوا منجر می‌شود. اگر هم به چنین مسائلی منجر نشود، باز هم ذهن خسته است و درگیر دغدغه‌های روزانه. بنابراین همه ما نیاز داریم استراحتی به ذهن خودمان بدهیم تا بتوانیم بعد از یک روز پرمشغله نفس راحتی بکشیم. به همین دلیل شبکه دو عصرها، برنامه عصر خانواده را به مدت 60دقیقه روانه آنتن می‌کند تا هم بینندگان را سرگرم کند و هم این‌که برنامه برایشان کاربردی باشد و با مفهوم صحیح سبک زندگی آشنا شوند.
کد خبر: ۱۱۶۷۷۴۸

خانواده صمیمی و سالم

طبق یافتههای کارشناسان در عصر فعلی کمرنگ شدن و یا حذف نقش خانواده در پارهای از جوامع موجب آسیب به افراد و در نتیجه جامعه میشود، بنابراین برنامه عصر خانواده با رویکرد بازخوانی سبک زندگی ایرانی ـ-اسلامی به صورت تخصصی و با نگاهی خانوادهمحور به موضوعات پرداخته و لذت حضور در کانون خانواده و ارائه راهکارها و ایدههای مناسب برای طرح الگوی خانواده مطلوب ایرانی -اسلامی را در دستور کار دارد تا بتواند بینندگان را همراه با خود کند.

البته برنامههای خانواده در رسانه ملی با هدف توسعه سبک زندگی اسلامی- ایرانی روی آنتن میروند و تفاوتشان ساختار و نوع ارائه محتوا و مضمون است. برنامه عصر خانواده هم در راستای اهداف سازمان روانه آنتن میشود و عوامل سازنده آن تلاش میکنند تا از این طریق خانوادهها را دور هم جمع کنند. در واقع برنامهسازان عصر خانواده بهدنبال شکلگیری خانواده سالم هستند و این که الگوی صحیح خانواده صمیمی، سالم و با نشاط را به مردم آموزش بدهند. اجرای این برنامه هم به عهده شیرین صمدی است.

برگ ریزان فصل پاییز در برنامه

وقتی حرف از قدمت برنامههای خانواده میشود، ناخودآگاه ذهنمان به سمت برنامه سیمای خانواده میرود که سابقه طولانی هم در شبکه یک دارد و این برنامه عمری میزبان مردم بوده، همچنان هم سرپاست و مباحث خانوادگی را به خانوادهها آموزش میدهد. برنامه عصر خانواده هم چند سالی است که روی آنتن است، اما خیلی سن و سال ندارد و از یک سال و نیم پیش علیاکبر کریمی، تهیهکنندگی این برنامه را بهعهده داشته و تا به امروز ادامه داده است. مسلما وقتی صحبت از برنامههای خانوادگی میشود، این علامت سوال برای خانوادهها پیش میآید که بعد از این همه سال این نوع برنامهها قرار است چه چیز تازهای به دانششان اضافه کند تا ترغیب شوند برنامه را تماشا کنند. به گفته تهیهکننده برنامه عصر خانواده، آنها تلاش میکنند با شروع هر فصل تغییراتی در برنامه به وجود آورند و این اتفاق هم با شروع فصل پاییز رخ داده است.

به گفته علیاکبر کریمی، گروه برنامهساز عصر خانواده تلاش میکند تا نیاز مخاطبان را در مقوله خانوادهها آموزش بدهد. وی در ادامه به جامجم گفت: با بهره بردن از تجربه خوبی که در تهیه برنامه سیمای خانواده داشتم، این برنامه را تولید میکنیم. منظور ما از عصر خانواده، دوران طلایی خانوادههاست و تلاش داریم خوراک مناسبی را در قالب بستههای آموزشی به خانوادهها ارائه کنیم.

تغییر ویترین برنامه

معلوم است اولین چیزی که مخاطب میبیند، مجری برنامه بهعنوان سکاندار برنامه است. وقتی کریمی تهیهکنندگی برنامه عصر خانواده را پذیرفته بود، چهار مجری انتخاب کرد و این اتفاقی مرسوم در برنامههایی با محوریت خانواده است که با حضور چند مجری روانه آنتن میشود، اما از شش ماه پیش، تهیهکننده نظرش را تغییر داده و فقط یک مجری را برای برنامه انتخاب کرده است.

هدف او هم این است که وقتی برنامه یک مجری داشته باشد، مخاطب کاملاً عادت میکند و نتیجه بهتری هم گرفته میشود. ضمن اینکه هر پروندهای باز شود، مجری با اشراف بیشتری و با حضور کارشناس برنامه پرونده برنامه را میبندد. بنابراین الگوی بهتری به خانواده ارائه میشود. از سوی دیگر تهیهکننده بهدنبال مجریای برای برنامه بود تا هم با ساختار برنامههای خانوادگی آشنایی داشته باشد و هم اینکه بتواند در حوزه تخصصی خانواده با کارشناس به بحث بنشیند، به همین دلیل به انتخاب شیرین صمدی برای اجرای برنامه رسید. کریمی موضوعاتی انتخاب میکند که دغدغه خانوادهها و جامعه باشد و امروزه خانوادهها درگیر آن هستند و هر روز هفته اختصاص به یک موضوع دارد.

دعوت از خیر کمککننده به بیماران سرطانی

شنیدن واژه بیماری مساوی است با حسهای منفی و تلخ. بنابراین هدف برنامه عصر خانواده دادن حسهای اینچنینی به مخاطب نیست، آن هم مخاطبی که خسته از کار روزانه است و تلویزیون را روشن میکند تا کمی ذهن اش را آزاد کند. به همین دلیل تهیهکننده برای روزهای شنبه، موضوع سلامت خانواده را انتخاب کرده است. البته در راستای اینکه برنامه برای مخاطبان تاثیرگذار باشد، تلاش میکند از زاویه دیگری به موضوعات بپردازد.

بهعنوان مثال در این برنامه از فردی که درگیر سرطان است و درد میکشد، دعوت نمیکند، بلکه از خیری دعوت میکند که برای کمک به بیماران سرطانی، تجهیزات بیمارستان را در اینباره مجهز کرده است. اما روزهای یکشنبه متفاوت از روز شنبه است و اختصاص به کارآفرینی دارد. البته این برنامه صرفاً از کارآفرینان دعوت نمیکند، بلکه سراغ کسانی میرود که به مشاغل خانگی روی آورده و سعی کرده اند با کارهای کوچک اما بسیار ظریف خانگی، هم هزینه زندگیشان را تامین کند و هم اینکه کارآفرینی کنند.

تربیت کودکان

یکی از مباحث مهم در هر خانواده، تربیت و آموزش کودکان است و این موضوع هم از نگاه تهیه کننده برنامه عصر خانواده غافل نمانده و روزهای دوشنبه این برنامه به این موضوع اختصاص پیدا کرده است. البته کارشناس برنامه تلاش میکند تا به موضوع تربیت، ثبتنام مدارس، بهداشت و... کودکان بپردازد و مثل یک مشاور خوب در کنار خانوادهها باشد.

شاید برخی بگویند پرداختن به موضوعات زنان یعنی نگاه فمینیستی! اما روزهای سهشنبه برنامه عصر خانواده حضور بانوان موفق در عرصه ورزش را مورد بررسی قرار میدهد و با دعوت از این مهمانان، آنها از مسیر موفقیت شان و مشکلاتی که سد راهشان بود، میگویند.

نقشآفرینی خانوادهها در حوزه محیطزیست

یکی از اتفاقاتی که در سالهای اخیر در برنامههای تلویزیون افتاده، دعوت از خانوادههای موفق است، اما نگاه برنامه عصر خانواده در حوزه خانوادههای موفق متفاوت از دیگر برنامههاست، زیرا آنها از خانوادههایی دعوت میکنند که در حوزه محیط زیست نقشآفرینی کردهاند و منجر به اتفاقات خوب شدهاند. تلاش برنامهسازان برنامه عصر خانواده این است که بتوانند از این طریق الگوی مناسبی هم به مردم ارائه کنند، الگویی که منحصربهفرد باشد تا برای مخاطبان کاربردی باشد و برنامه یک عصر تماشایی و دلنشین را برایشان شکل دهد.

زیر ذرهبین

حتماً همه شماها اصطلاح صورت سنگی را شنیدهاید، این واژه برای اجراهای خشک و رسمی به کار برده میشود، اما شیرین صمدی، مجری برنامه عصر خانواده فرسنگها با صورت سنگی فاصله گرفته است. او هر روز به شکل ویژه وارد استودیو میشود و متناسب با موضوع برنامه، نمایشی اجرا میکند. گرچه این اتفاق خوبی است و مردم هم دوست دارند مجری از قالب خشک خارج شود، اما برخی مواقع بازیهای او به سمت اگزجره بودن پیش میرود و همین حوصله مخاطب را سر میبرد و برایش چندان دلچسب نیست.

همیشه درباره پوشش ایرانی - اسلامی گفته میشود و برنامه عصرخانواده هم تلاش کرده این اتفاق رنگ بهتری در برنامه داشته باشد، به همین دلیل مجری برنامه، مانتوهای رنگی و سنتی به تن میکند و همین به جذابیتهای بصری برنامه اضافه کرده است. ضمن اینکه الگویی هم به مخاطب ارائه میشود.

کمتر کسی است که از بوی نان داغ خوشش نیاید و برنامه عصر خانواده دست به ابتکار جالبی زده و در بخش آشپزی به مخاطبان آموزش داده میشود که با تابه روی گاز نان بپزند تا عطر نان داغ در فضای خانه بپیچد.

دعوت از سلبریتیها در برنامههای تلویزیونی مد است، اما این برنامه عصرگاهی شبکه دو روی این موضوع خط کشیده و سراغ افراد معمولی، اما موفق در حوزههای مختلف میرود که این به جذابیتهای برنامه اضافه کرده است.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها