نیم‌تای بالای صفحه اول روزنامه‌ها به نوعی تریبون اعلام مواضع و مهم‌ترین بخش یک روزنامه است. در «دکه» نیم‌نگاهی به صفحه برخی روزنامه‌ها داریم و نکاتی را که در مورد آنها به ذهنمان می‌رسد می‌نویسیم.
کد خبر: ۱۱۶۷۴۵۹

سوژه روز

تورم و افزایش قیمتها موضوع داغی است که این روزها رسانهها در کانون توجه قرار دادهاند. البته در این مورد هم هر رسانه از زاویهای به موضوع ورود میکند که این نیز امری اجتنابناپذیر است.

شفافیت ارزی دیگر سوژهای بود که رسانهها به آن پرداختند. انتشار فهرست دریافتکنندگان ارز زمینهای شد تا این تیتر در رسانهها منعکس شود.

انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «فرنگیس» که مهناز فتاحی آن را تدوین کرده و خاطرات شیرزن کرمانشاهی در دوران دفاع مقدس است، سبب شد رسانهها در صفحه یک خود به این موضوع بپردازند و درباره این کتاب و نویسنده و شخصیت آن حرف بزنند.

کاریکاتور روز

روزنامه «جوان» برای تیتر «حقوق بازنشستهها از اول آذر قطع میشود» کاریکاتوری منتشر کرده، که جدا از اینکه به نظر میرسد در کاریکاتوری بودن این تصمیم با این تصویر تشکیک کرده، اما از دیگر سو این کاریکاتور با مقیاسهای حرفهای تصویری هم قابل بررسی است. به نظر میرسد این کاریکاتور در زمان کوتاهی آمادهسازی شده و جذابیتهای مرسوم کاریکاتورها در آن رعایت نشده است.

نماینده جمهوری اسلامی
یا لیبرالیسم؟

روزنامه «سازندگی» در تیتر یک خود عکسی از حسن روحانی را منتشر کرده و بالای آن نوشته بود: «پیروزی لیبرالیسم بر امپریالیسم». این تیتر جدا از جسارتی که در آن نهفته، نشاندن روحانی بر جایگاهی است که جمهوری اسلامی داعیه آن را ندارد، اما به نظر میرسد این روزنامه شناخت بهتری نسبت به مواضع سیاسی و اقتصادی روحانی داشته و البته تعارفی ندارد که او را نماینده لیبرالیسم در هرم قدرت جمهوری اسلامی بخواند.

دستِ پُر

روزنامه «آفتاب یزد» صفحه یکی پر و پیمان بسته بود. صفحهای که موضوعات مختلف و داغی موضوعات هر خوانندهای را ترغیب میکرد که سراغ این روزنامه برود. از موضوع خانواده امام خمینی(ره) و حواشی آنها تا ماجرای ثبتنام آقازادهها بدون کنکور در دانشگاههای دولتی در صفحه یک این روزنامه توجه را جلب میکند. حتی کلاهبرداری از کسانی که میخواهند از ایران مهاجرت کنند هم دیگر سوژهای است که با توجه به داغ شدن امر مهاجرت در روزهای اخیر از سوی این روزنامه مورد توجه قرار گرفته است.

دستِ خالی

روزنامه «اعتماد» سراغ چهره مشهور این روزهای رسانههای اجتماعی رفته است. وزیر بهداشت چهرهای است که اظهار نظرها و سخنانش تبدیل به سوژه مخاطبان شبکههای اجتماعی شده و او را تبدیل به موضوعی داغ برای رسانهها کرده است. «معصیتهای بیلذت» تیتری است که برای عکس یک اعتماد انتخاب شده که خیلی گویا نیست. همچنین عکسی که به صورت تمام صفحه کار شده نیز هیچ ویژگی خاصی ندارد و تنها یک عکس پرتره معمولی است.

یک بام و دوهوای روز

روزنامه «شرق» با تیتر «حمله گازانبری» در کنار عکس وزیر راه به پرده برداشتن او از مدرک جعلی یکی از نمایندگان سابق مجلس اشاره کرده است. حالا بماند که اگر مدرک جعلی آنقدر اهمیت دارد شخصیتهای دیگری هم هستند که مدرک جعلی دارند ولی روزنامه شرق در برابر آنها از استراتژی سکوت استفاده کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها