مراسم رونمایی از 130 مستند زندگی شهدای حرم، تولید مراکز استان‌های رسانه ملی برگزار شد

روایت پرواز 130 کبوتر

آیین رونمایی از 130 مستند با موضوع زندگی شهدای حرم، ساخته مراکز استان‌های سازمان صدا و سیما صبح روز گذشته (شنبه) در سالن رضوان ساختمان بسیج مرکز صدا و سیما برگزار شد. دکتر علی‌عسکری رئیس سازمان صدا و سیما، دکتر علی دارابی معاون امور استان‌های سازمان، دکتر حمید شاه‌آبادی معاون صدا، سردار سرتیپ بهمن کارگر رئیس بنیادحفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، حجت‌الاسلام شهیدی معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، مدیران شبکه‌های استانی سازمان صدا و سیما، خانواده شهیدان حرم و اصحاب رسانه از جمله حاضران در این مراسم بودند که دور هم جمع شدند تا منزلت و قدر والای این شهیدان جان بر کف را گرامی بدارند. قرار است این مستندها بزودی از شبکه‌های مختلف سیما روانه آنتن شود.
کد خبر: ۱۱۶۷۲۰۰

گفتوگوی جامجم با برخی خانوادههای شهیدان اهل حرم حاضر در این مراسم را بخوانید.

همسرم با خدا معامله کرد

زهرا رمضانپور همسر شهید تیپ 9 ارتش و مدافع حرم، شهید مرتضی زرهرن که همراه با دوفرزندش از خراسانرضوی برای حضور در این مراسم آمده بود، در گفتوگو با جامجم گفت: شهید زرهرن در تاریخ 21 فروردین سال 95 و همزمان با سالروز شهادت شهید صیاد شیرازی که ارادت ویژهای به او داشت، به درجه شهادت رسید.

او با اشاره به اهمیت ساخت چنین مستندهایی در سازمان صدا و سیما و پخش آن از شبکههای مختلف این رسانه پرمخاطب افزود: لازم است که در رسانههای مختلف به این شهیدان بیشتر پرداخته شود؛ چرا که شهدا با خدا معامله کرده بودند و برای دفاع از حریم مرزها و ایران اسلامی رفتند و جان خود را فدا کردند. همسر شهید زرهرن از چگونگی ساخت مستند همسرش هم اینطور گفت: رویکرد این مستند اینگونه بود که زندگینامه شهید و زندگیمان در دوران قبل از اعزام او به جبهه را روایت کردیم و از خاطرات و دلتنگیها گفتیم. همسرم بهواسطه شغلی که داشت، بارها پیشآمده بود که از خانه دور باشد، اما حالا بچهها زیاد سراغ پدر را میگیرند و بیتابی میکنند. خوب است که چنین مستندی ساخته شد.

شهیدان زندگیهای عادی داشتند

همسر شهید افشین ذورقی، از دیگر شهیدان مدافع حرم اهل استان گلستان هم گفت: همسر من در تاریخ 29 فروردین 95 به شهادت رسید. ساخت چنین مستندهایی خیلی خوب است؛ چرا که همه مردم از طریق تماشای آن با زندگی شهیدان آشنا میشوند. میفهمند که آنها با خواست و اراده خودشان به جبههها رفتند و نهبهخاطر انگیزههای مالی. کار شهیدان ما به واقع از خود گذشتگی بود. آنها از همسر و فرزندان و زندگیهایشان گذشتند و ساخت و پخش چنین آثاری توسط تلویزیون موجب میشوند که قلبهای مخاطبان نسبت به ادامه مسیر و پیام این شهیدان بیدار و آگاه شود.

خانم ذورقی تاکید کرد: اگر شهیدان نبودند بلایی که سر ناموس مردم در سوریه و عراق رخ داد، اینجا هم اتفاق میافتاد. اما امثال همسران ما با هدفی بالاتر از دنیا و بنا به هدفی بیمرز رفتند و خود را فدا کردند.

این همسر شهید با اشاره به این مستند که توسط مستندسازان صدا و سیمای استانهای مرکز گلستان تهیه شده هم گفت: اصلیترین سوالشان این بود که بدانند ابعاد زندگی روزمره ما چطور بوده و چه اتفاقاتی افتاد که ایشان به جبهه رفتند. همچنین از رفتار ایشان با بچهها و اطرافیان پرسیدند. خیلیها فکر میکنند شهیدان افراد خاصی هستند؛ بیشک همینطور است، اما باور کنید آنها زندگیهای معمولی داشتند و هدف این مستند هم بیان همین نکته بوده است.

از نگاههای مردم اذیت میشدیم

همسر شهید محرابی سه فرزند دارد و از مشهد برای شرکت در این مراسم رونمایی دعوت شده بود. او با اشاره به حال و روز خانوادهاش در روزهای پس از شهادت همسرش گفت: همسرم در ظهر شهادت امام رضا (ع) در سال 95 به شهادت رسید. در اوایل شهادت او، ما با جبههای از فرهنگهای مختلف روبهرو بودیم و عده زیادی بودند که میگفتند چرا اجازه دادید همسرتان به جبهه رفته و شهید بشود؛ اما از وقتی رسانهها وارد شدند و درخصوص شهیدان مدافع حرم صحبت کردند، شرایط بهتر شد؛ چرا که در اوایل از نگاههای مردم خیلی اذیت میشدیم. الان به کمک برنامهسازیهای رسانه ملی شرایط بهتر شده و مردم اهمیت کار شهیدان ما را درک کردهاند. این همسر شهید مدافع حرم در گفتوگو با جامجم از روال ساخت این مستند گفت: من سه فرزند دارم. وقتی که برای فیلمبرداری این اثر به منزل ما آمدند، از دلتنگیهای من و بچهها پرسیدند و بویژه خاطره روزی که حضرت آقا به منزلمان آمده بودند را تعریف کردیم. مستند را دیدهایم و راضی هستیم.

دختر شهید محرابی هم با اشاره به نبود پدرش اشاره کرد: من از کودکی شدیدا به پدرم وابسته بودم. با اینکه رفتنشان برایم سخت بود، اما اینکه مخالفت کنم و یا بگویم نرو را بیاحترامی میدانستم. با خودم فکر کردم که خون من که رنگینتر از فرزندان دیگر شهیدان نیست. بالاخره باید جهاد باشد تا اسلام زنده بماند و از حضرتزینب (س) خواستم که به من صبر بدهد.

زینب محرابی که 16 سال دارد ادامه داد: این روزها رسانه به منزله یک راه ارتباطی قوی در این برهه از زمان است. زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست و باید امثال این مستندها ساخته شوند تا یاد شهیدان در مسیر زمان گم نشود. اینکه 130 عنوان مستند با موضوع شهیدان مدافع حرم ساخته شد، اتفاق خیلی خوبی است.

هدف وصال عشق الهی بود

همسر شهید محسن خزایی سه فرزند دارد و از شهر زاهدان واقع در استان سیستان و بلوچستان برای شرکت در این مراسم آمده است. او در گفتوگو با جامجم گفت: همسرم در تاریخ 22 آبان سال 95 به شهادت رسید. مستندی که زندگی همسرم در صدا و سیمای مرکز زاهدان ساخته شد را هنوز ندیدهایم؛ اما میدانم که ساخته شدن و پخش این آثار باید تاثیر بسزایی در جامعه داشته باشد. این مستندها ساخته میشوند تا راه و منش و الگوی اهل بیت (ع) به مردم یادآوری شود و جوانان الگو گرفته و در آن مسیر حرکت کنند. بدانند که تنها هدف شهیدان، وصال عشق الهی بود. این همسر شهید با اشاره به نقش رسانه ملی در پرداختن بیشتر به زندگی و راه شهیدان هم خاطرنشان کرد: تلویزیون تا اینجای کار نقش خوبی ایفا کرده است؛ اما جا دارد که چنین اتفاقاتی بیشتر انجام شده و مسیر حرکت شهیدان را به ثبت برساند.

درباره شهدای سراسر کشور مستند تولید میشود

رئیس رسانه ملی در آیین رونمایی از 130 مستند با اشاره به برنامهریزی سازمان صدا و سیما برای تهیه مستندهایی با محوریت شهدای مختلف کشور گفت: ما با تمام توان در این مسیر حرکت میکنیم و امیدواریم بنیاد شهید و امور ایثارگران هم در این زمینه مشارکت کند.

دکتر علیعسکری در این مراسم با اعلام این خبر از رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خواست تا با تهیه آثار مکتوب در خصوص زندگی شهدا، زمینه تولید این مستندها را برای برنامهسازان
صدا و سیما فراهم کند.

رئیس رسانه ملی شهدای مدافع حرم را شهدایی خاص و برجسته دانست و افزود: در زمان جنگ فضای معنوی آن زمان اقتضا میکرد که ما شاهد حضور چنین جوانانی باشیم و شهیدان زیادی بدهیم؛ اما در زمان حال و با فضای دنیای امروز، حضور این جوانان در صدها کیلومتر آن طرفتر، روحیهای خاص و معنویتی فراتر از حالت عادی میخواهد که شاید در ذهن نمیگنجد.

دکتر علیعسکری اظهار کرد: در اوایل حضور مدافعان حرم فضا به صورتی بود که حتی نمیتوانستیم نامی از آنها ببریم و بگوییم چگونه و با چه هدفی رفتهاند. چون آن زمان برای مردم جا نیفتاده بود و این مظلومیت بیشتر آنان را نمایان کرد. وی با بیان اینکه شهدای مدافع حرم بیشتر از جوانان داوطلبی که تازه تشکیل خانواده داده بودند، تشکیل شده است، افزود: شهدای مدافع حرم، مدافعانی بینام و نشان بودند که فقط برای رضای خدا و دفاع از حریم اهل بیت از خانه و خانوادهشان گذشتند. این شهدا علاقه به خانواده را کنار گذاشتند و به دفاع از حریم اسلام، اهل بیت و کشور پرداختند.

رئیس سازمان صدا و سیما از طرح دشمن برای از بین بردن اقتدار کشور و تشکیل داعش یاد کرد و گفت: اگر شجاعت و درایت رهبری معظم انقلاب و مجاهدت سردار سرافراز قاسم سلیمانی و از جانگذشتگی این شهیدان نبود، طرح دشمن شکست نمیخورد و امنیت کشور به خطر میافتاد. دکتر علیعسکری پیروزی بر داعش را عامل آشکار شدن بخشی از قدرت جمهوری اسلامی و مشخص شدن تلاش دشمنان در از بین بردن این اقتدار دانست.

وی با اشاره به تلاش دشمن برای ایجاد بحران در داخل کشور و راهاندازی جنگ اقتصادی گفت: دشمن در کنار این جنگ اقتصادی، جنگی رسانهای را هم طراحی کرده است و میکوشد با عملیات روانی کاری کند که کشور از داخل خودش را تخریب کند. رئیس رسانه ملی تبلیغات رسانههای استکباری برای دعوت از مردم به خرید کالاها و خالی کردن بازار و اخلال در بازار ارز را از اقدامات دشمن در این زمینه دانست و گفت: مردم هوشیار ایران برخوردار از هوش انقلابی هستند و فریب دشمن را نمیخورند. وی همچنین از دولت خواست به انتظارات مردم توجه کند و آتش بازار را همانطور که بر داعش فائق آمدیم، بخواباند. وی خطاب به دشمنان و سرکردههایشان اعلام کرد: مردم ایران مانند همیشه، هر زمان که رهبر معظم انقلاب اراده کنند، برای فداکاری در راه اسلام و کشور از هیچ تلاشی فروگذار نمیکنند.

تکریم شهیدان وظیفهمان است

دکتر دارابی معاون امور استانهای سازمان صدا و سیما در ابتدای سخنان خود ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس که یادآور پایداری، مقاومت، ایستادگی و پیروزی ملت بزرگ ایران در برابر دشمن بعثی در جنگ تحمیلی هشت ساله است، گفت: در این ایام همه ما معنای استقلال، امنیت، آبادانی و عزت و غرور ملی خود را بهتر و بیشتر از گذشته احساس و درک میکنیم؛ چرا که ایستادگی امروز ما مرهون جانفشانی ایثارگران، این بهترین و فداکارترین فرزندان این مرز و بوم است.

دارابی با اشاره به اهمیت ساخت این 130 مستند در مراکز استانی سازمان صدا و سیما افزود: ما امروز در آخرین روز هفته دفاع مقدس سال 1397 گرد هم آمدهایم تا در مراسم رونمایی از
130 مستند بلند و نیمهبلند تلویزیونی که همکاران ما در صدا و سیمای مراکز استانها تولید کردهاند، شرکت کنیم. این اقدام بزرگ برای آن بود که ما در معاونت امور استانها و صدا و سیمای مراکز، در جبههای که فرزندان غیور ایران اسلامی به همراه سایر مجاهدان از کشورهای دیگر در دفاع از حرم اهلبیت علیهمالسلام جنگیدهاند و از آرمانها، اعتقادات، امنیت، مرزهای عقیدتی و جغرافیایی ما صیانت کردهاند، با صدای بلند و رسا اعلام کنیم که ما هم در این جبهه با شما شریک بوده و هستیم.

معاون امور استانها ادامه داد: شروع تولید این کار در سفر استانی با رئیس سازمان به آذربایجان غربی کلید خورد. یسنا پورقاسم، دختر عزیز شهید مدافع حرم در فرودگاه به استقبال ما آمد و دکتر علیعسکری گفتند که باید به دیدار این خانواده برویم و وظیفه ماست که تکریم و احترام آنان را بجا آوریم. این سرآغازی بود بر دیدار با خانواده معظم شهدای مدافع حرم در هر استان که در طول سه سال اخیر توسط رئیس محترم سازمان و در ادامه مدیران و همکاران معاونت امور استانها و مراکز صدا و سیما انجام شد. امید است با این اقدام بتوانیم در گسترش و اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه و الگوسازی برای نسل جوان خدمتی کرده باشیم. دکتر دارابی با تشکر از بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، ستاد رسانهای صدا و سیما در سوریه و اتحادیه رادیو تلویزیونهای اسلامی که در تولید فاز اول کار همکاری کردند، قدردانی کرده و گفت: انتظار دارم که در گامهای بعدی، مشارکت جدیتری به عمل آورند و از معاون محترم رئیسجمهور و رئیس بنیاد شهید، حجتالاسلام شهیدی استدعا دارم دستورات ویژهای را به بنیاد شهید سراسر کشور برای مشارکت جدی در مراحل بعدی کار ابلاغ نمایند. دکتر دارابی در ادامه سخنان خود افزود: صدا و سیمای جمهوری اسلامی بطور اعم و معاونت امور استانها و مراکز صدا و سیما که بیش از 70 شبکه رادیویی تلویزیونی را در برمیگیرد به طور اخص، ترویج و گسترش فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت را راهبرد خود میداند.

این مستندها بخشی از این وظیفه و ماموریت رسانه است

معاون امور استانهای رسانه ملی با تاکید بر اهمیت کار شهیدان مدافع حرم تصریح کرد: رسانه ملی وظیفه خود میداند که علاوه بر روشنگری افکار عمومی درباره اهمیت و رسالت خطیر مدافعان حرم که در دفاع از آرمانها و مرزهای عقیدتی و جغرافیایی حضور دارند و یا جمعی از آنان به شهادت رسیدهاند، بطور مستمر برنامههای جذاب تولید کرده و الگوهای واقعی از قهرمانان و مجاهدان امروزی و دستیافتنی را برای نسل جوان روایت کند.

معجزاتی به نام مدافعان حرم

سردار کارگر دیگر مهمان این مراسم بود که به سخنرانی برای حاضران پرداخت. او با اشاره به این نکته که شهدای مدافع حرم از معجزات انقلاب اسلامی هستند، تاکید کرد: واقعیت این است که مدافعین حرم از معجزات انقلاب اسلامی هستند و مقام معظم رهبری هم بارها فرمودهاند که اجر شهدای مدافع حرم از اجر شهدای دوران دفاع مقدس بیشتر است. وی افزود: این واقعیت را ملت ایران اسلامی باید بداند. همانطور که آمریکاییها اذعان کردند داعش برای برخورد با جمهوری اسلامی درست شده بود، در جلسه قبل از پیروزی جنگ 33 روزه هم گفته بودند که تصمیم داشتند رئیس حزبا... را در تلویزیون گردن بزنند و بعد به سراغ جمهوری اسلامی بروند و خاورمیانه جدیدی متولد شود. بعدها میبینیم داعش در کشور سوریه جلوی تلویزیون گردن میزند و تربیت یافته مکتب ظلم و جور استکبار جهانی هستند؛ اما همین مدافعان حرم باعث شدند ما هممرز آنها بشویم و از حضور مستشاریمان در منطقه در هراس باشند.

سردار کارگر با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص وظایف دستگاههای فرهنگی در معرفی شهدا هم گفت: صدا و سیما همیشه در تمام عرصههای فرهنگی پیشرو بوده و هست. وی بالا رفتن آمار راهیان نور از یک میلیون به شش میلیون زائر را از آثار تبلیغات و برنامهسازیهای دفاع مقدس رسانه ملی دانست و گفت: همه دستگاههای فرهنگی باید از صدا و سیما الگو بگیرند.

شهادت کلمهای مقدس است

حجتالاسلام محمدعلی شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران هم در این مراسم با اشاره به ویژگی متمایز شهدا نسبت به نخبگان جامعه گفت: در بین مردم همه جا، بعضی الفاظ و کلمات از خصوصیت و ویژگیهای خاصی برخوردار است. در بین ما ایرانیها کلمات مقدسی وجود دارد؛ مثلا دکتر، مهندس، استاد، قهرمان، امام یا پیشوا کلماتی هستند که در بین مردم از احترام خاصی برخوردارند. این کلمات را از لفظ نگرفتند، بلکه از معنا نشات میگیرند.

وی ادامه داد: در بین کلماتی که از صدر اسلام تا به امروز ویژگی خاصی برایش قائل هستیم، کلمه شهید است. شهید در جوامع ما ویژگی خاصی دارد؛ چون شهید از لفظ کسب معنا نکرده، بلکه این ویژگی را صد در صد از معنا کسب کرده است. او با بیان مقام شامخ شهدا و جایگاهشان در دیدگاه مردم دنیا و کشور گفت: انقلاب اسلامی تاکنون 230 هزار شهید تقدیم اسلام کرده و باید برای تداوم راه این شهیدان آثارشان حفظ شود. وی با اشاره با تأکید رهبر معظم انقلاب گفت: تکریم شهدا و تعظیم خانواده صبور آنان واجب بزرگ امروز و همیشه است. گفتنی است در پایان مراسم از این 130 مستند رونمایی شده و خانوادههای شهیدان مورد تکریم و تجلیل قرار گرفتند.

زهرا غفاری

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها