بازتاب تمسخر دونالد ترامپ از سوی رهبران جهان در رسانه‌های خارجی چه بود؟

تحقیر آمریکایی

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور مجنون‌صفت آمریکا به این افتخار می‌کند که کشورش را مضحکه جهان کرده است. او با وصف این‌که می‌داند سخنانش چه بازتاب‌هایی خواهد داشت همچنان بر رویه غیرمعقول و غیرمرسوم خود پافشاری کرده و بی‌پروا به پیش می‌راند. سخنان اخیر او در مجمع عمومی سازمان ملل هرچند علیه ایران بود، اما به گفته رسانه‌های خارجی به صحنه نمایشی برای تمسخر ایالات متحده تبدیل شد.
کد خبر: ۱۱۶۶۷۷۲

رئیسجمهور آمریکا در آغاز سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: امروز من در پیشگاه مجمع عمومی سازمان ملل میایستم تا پیشرفتهای خارقالعادهای را که انجام دادهایم مطرح کنم، در کمتر از دو سال دولت من بیش از هر دولت دیگری در تاریخ کشورمان موفقیت داشته است. اما هنوز این سخنان تمام نشده بودکه خنده حضار از هر طرف بلند شد. ترامپ در واکنش به خنده حضار گفت: انتظار این واکنش را از شما نداشتم ولی بد نیست! بهدنبال این اظهارات بود که موج دیگری از خنده حضار فضای سالن را پر کرد. این خندهها نهتنها به دونالد ترامپ که در واقع به بلندپروازیها و بد عهدیهای آمریکایی بود که امروزه بهدلیل سیاستهای جاهطلبانه ترامپ به موضوعی برای تمسخر جهانیان تبدیل شده است.

در واکنش به اظهارات ترامپ و خندههای حضار بلافاصله کاربران شبکههای اجتماعی، توییت چهار سال پیش او را بازنشر کردند که درانتقاد از اوباما گفته بود: «رئیسجمهوری نمیخواهیم که مایه خنده همه جهان باشد»! نشریه آمریکایی «پولیتیکو» در تحلیلی سعی کرد از دلایل خنده سران دنیا به سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بگوید. بنابراین نوشت: وقتی انسان سخنان ترامپ را میشنود، وسوسه میشود بخندد و سران دنیا هم همین کار را انجام دادند. اما ترامپ در همان حال پیوسته برای ایران خط و نشان میکشید.

تصویری از انزوا

روزنامه نیویورک تایمز نیز در واکنش به اظهارات ترامپ نوشت: اکنون جهان حقیقتا در حال خندیدن به آمریکاست. این روزنامه آمریکایی افزود: ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی خود مدعی شده بود که جهان به آمریکا میخندد، اما اکنون حقیقتا جهان در حال خندیدن به آمریکا است. در ادامه این گزارش آمده است: ظاهرا ترامپ مجمع عمومی سازمان ملل را که موقعیتی برای ارزیابی وضعیت جهان از سوی یک رئیس جمهور است با یک نشست کارزار اشتباه گرفته و میگوید که دولت وی بیش از هر دولت دیگر در آمریکا موفقیت داشته و این لحظهای است که سران جهان شروع به خندیدن میکنند.

نیویورک تایمز در تحلیل این جمله ترامپ که پس از خندیدن حاضران گفته بود «انتظار این واکنش را نداشتم، اما مشکلی نیست»، مینویسد: در حقیقت مشکلی وجود دارد و ترامپ در مهمترین نشست جهانی مورد تمسخر قرار گرفته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی به تحلیل سخنان روز گذشته ترامپ پرداخته و نوشت: ترامپ بار دیگر در سازمان ملل انزوای آمریکا را به تصویر کشید. شبکه خبری دویچه له نیز در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل کلیت جامعه جهانی را مورد حمله قرار داد. این سخنرانی از لحن خودکامانهای برخوردار بود که درخور رئیسجمهور آمریکا نبوده و منزوی شدن واشنگتن را منعکس کرد.ترامپ در این سخنرانی همچون سخنرانیاش در زمان آغاز ریاستجمهوری خود، آمریکا را که قدرتمندترین کشور جهان است، همچون یک قربانی نشان داد که مورد سوءاستفاده عاملان خارجی نابهکار قرار گرفته و او اکنون منجی این قربانی است.

روزنامه گاردین نیز در گزارشی فضای سخنرانی ترامپ و محتوای سخنان او را چنین تحلیل کرد: «رهبران جهان در مجمععمومی سازمان ملل به رئیسجمهور آمریکا که با تکبر درباره عملکردش لاف میزد، خندیدند. شاید آنها به تسکینی کمدیگونه نیاز داشتند. از نظر کشورهای جهان، دونالد ترامپ مایه خنده است. ترامپ درباره خاورمیانه مدعی شد رویکرد جدید او موفقیتهای بزرگ و تغییر بسیار تاریخی را به ارمغان میآورد و ادامه داد ایالات متحده در حال همکاری با کشورهای حوزه خلیجفارس، اردن و مصر است تا ائتلافی استراتژیک تشکیل شود. لحظاتی پس از آن، ترامپ سمت و سوی سخنانش را تغییر داد و به اوپک که اعضای مهمش از کشورهای حوزه خلیجفارس هستند، بابت «تکهتکه کردن مابقی جهان» حمله کرد.

راستیآزمایی سخنان ترامپ

پایگاه اینترنتی پولتیفکت در تحلیلی از سخنان ترامپ نوشت: رئیسجمهور آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل اظهاراتی را مطرح کرد که با واقعیتها کاملا تناقض داشت.

او در این سخنرانی از رهبران جهانی درخواست کرد در حوزههایی بر مبنای منافع مشترک همکاری کنند، اما در همان حال بر سیاست «اول آمریکا»ی خود که برای پیروزی در انتخابات ۲۰۱۶ به او کمک کرد تاکید داشت. او درباره کرهشمالی گفت: «اقدامات قابل تحسینی» صورت داده اما این ادعا نیازمند جزئیات و زمینه بیشتری است. زیرا تاسیسات هستهای یانگبیون کرهشمالی هنوز فعال است و همچنین مدارکی مبنی بر غنیسازی بیشتر اورانیوم در تاسیسات مخفی این کشور نیز وجود دارد.ترامپ درباره افزایش بودجه نظامی ایران پس از بهدست آمدن این توافق هستهای که در دوران ریاستجمهوری باراک اوباما، رئیسجمهور پیشین آمریکا به امضا رسید نیز غلو کرد. رئیسجمهور آمریکا در ادامه سخنانش در نخستین روز اجلاس مجمع عمومی سامان ملل گفت: زمانی نهچندان دور ونزوئلا یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان بود. تورم و فروپاشی اقتصادی ونزوئلا امری بارز است، اما آیا این ادعای ترامپ حقیقت دارد و ونزوئلا واقعا روزی یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان بوده است؟

ملغمهای از عوام فریبی, فحاشی و دروغگویی

نادر انتصار، استاد ایرانی دانشگاه آلاباما معتقد است سخنان ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل ملغمهای از عوامفریبی, فحاشی و دروغگویی بود و جهان نباید انتظاری بجز قلدری و چاله میدانی حرف زدن از ترامپ داشته باشد. به گفته او صحبتهای ترامپ در مورد ایران هم همان حرف هایی است که او همیشه در مورد ایران میزند. ما نباید انتظاریی به جز قلدری و چاله میدانی حرف زدن از ترامپ داشته باشیم.

عبدالباری عطوان، تحلیلگر عرب نیز در روزنامه رای الیوم، سخنان دونالد ترامپ در نشست مجمع عمومی سازمان ملل را «باج خواهی از متحدان منطقهای» آمریکا توصیف کرد و نوشت: ترامپ تقریبا به همه حمله کرد و فقط از دوستان یا متحدانش به ویژه اسرائیل و برخی کشورهای عربی تقدیر کرد و وعده داد که کمکهای مالی آمریکا فقط به طرفهایی ادامه خواهد یافت که کشورش و سیاستهای آن را مورد تأیید قرار دهند و یک اردوکشی سیاسی و نظامی بیسابقهای که از زمان پایان جنگ سرد بیسابقه است به راه انداخت. وی افزود: باجگیریهای آمریکا همچنان که در این سخنرانی نیز وجود داشت در اشکال مختلف ادامه خواهد داشت. ترامپ متحدان خود را به جنگهای اقتصادی و نظامی در سطح جهانی سوق میدهد و نسخهای برای نابودی و به افلاس کشیدن آنها پیچیده و سخنان وی درواقع سخنان یک فرد بی پروا، دیوانه و نژادپرست بود که تنها بر طبل جنگ میکوبد.

علی باقری

بینالملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها