کارشناسان در گفت‌وگو با جام‌جم سطوح مختلف برخورد ایران با تروریست‌ها را بررسی کردند

سناریوهای انتقام

«پاسخ کوبنده و انتقام سخت.» این وعده‌ای است که مقامات کشورمان به عاملان جنایت تروریستی اهواز و حامیانشان داده‌اند. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی دیروزشان در جمع مدال‌آوران ورزشی در همین زمینه تاکید کردند «گوشمالی سختی به عوامل بزدل حادثه تلخ اهواز خواهیم داد.»
کد خبر: ۱۱۶۶۲۱۱

رد پای این پاسخ سخت را می‌توان در سخنان چند روز اخیر سایر مقامات کشورمان اعم از رئیس‌جمهور، وزیرخارجه و فرماندهان عالی‌رتبه نظامی هم مشاهده کرد و تروریست‌ها هم با مرور رفتار ایران در یکی دو سال گذشته می‌توانند کاملا مطمئن باشند این هشدارهای مقامات ایرانی، قطعا عملی خواهد شد.

اجماع نظر درخصوص پاسخ کوبنده

بهدنبال حادثه روز شنبه که از سوی گروهک تجزیهطلب الاحوازیه انجام شد و 25 نفر از هموطنانمان به شهادت رسیدند، مواضعی که از سوی مقامات کشورمان اتخاذ شد نشان میدهد تروریستها این بار هم باید انتظار واکنش نظامی را به عنوان بخشی از پاسخ جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.

این مطلب را میتوان از محتوای صحبتهای مقامات ایران دریافت. رئیسجمهور در این باره گفته «پاسخ جمهوری اسلامی ایران، کوبنده خواهد بود» و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه که معمولا به اقتضای مسؤولیتش دیپلماتیک صحبت میکند، تاکید کرده «ایران، در دفاع از ایرانیان، قاطعانه و سریع پاسخ خواهد داد.» از مقامات نظامی هم که نمیتوان انتظاری غیر از موضع قاطعانه و صریح داشت از همین رو در یکی از عالیترین سطوح نظامی، سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: نیروهای مسلح، مصممتر از گذشته تروریستها و دنبالههای آنها را تحت تعقیب قرار داده و تا ریشهکنی این پدیده نفرتانگیز از پای نخواهد نشست.

واکنش پشیمانکننده سپاه

جانشین فرمانده سپاه که دیروز در مراسم تشییع شهدای حادثه تروریستی اخیر در اهواز سخنرانی میکرد شفافتر درباره واکنش نظامی ایران به اقدامات تروریستی صحبت کرد و مواردی از این واکنشها در گذشته را برشمرد.

سردار حسین سلامی با تاکید بر اینکه این ماجرا پایان نیافته است قول داد واکنش سپاه به این ماجرا پشیمان کننده، ویرانگر و نابودکننده باشد. سلامی با اشاره تلویحی به موضعگیری جنجالی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که گفته بود تلاش میکنیم نبرد را به درون خاک ایران بکشانیم، گفت: شما میگویید میخواهید درگیری را به سرزمین ایران بکشانید پس مشخص است نقطه مرکز و کانون طراحی این توطئه هستید و ما انتقام سختی از دشمنانمان خواهیم گرفت. این را همه جهان دیده است.

خودشان میدانند از کجا خوردند

البته لزوما همیشه واکنشهای نظامی به شفافیت آنچه در ماجرای حمله موشکی سپاه به مواضع تروریستها در دیرالزور یا اقلیم کردستان عراق اتفاق افتاد نیست چرا که گاهی اقداماتی که انجام میشود رسانهای نمیشود و آنهایی هم که مورد هدف قرار گرفتهاند این مساله را رسانهای نمیکنند؛ اما مهم این است آنهایی که باید بفهمند میفهمند از کجا ضربه خوردهاند. به نظر میرسد بخشی از اظهارات سردار سلامی در سخنرانی دیروز ناظر بر چنین واکنشهایی است آنجا که گفت: «هنگامی که عزیزان و دانشمندان ما را در خیابان ترور کردید انتقام ما را دیدید، شما میدانید ما چه کردیم.»

سلامی همچنین به حمله رژیم صهیونیستی به پایگاه نظامی تی4 در سوریه که به شهادت تعدادی از مستشاران نظامی کشورمان منجر شد اشاره کرد و افزود: وقتی شهید ا... دادی را در جولان به شهادت رساندید، متوجه شدید ما چگونه انتقام میگیریم. وقتی در پایگاه تیفور جوانان ما را شهید کردید، عکسالعمل ما را دیدید. اشاره سردار سلامی به موشکهایی است که در تاریخ 20 اردیبهشت از خاک سوریه به مواضع اسرائیل در جولان شلیک شد و ده مرکز مهم نظامی رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار داد.

نمونه کوچکی از انتقام

سردار اسماعیل کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارا... هم راههای انتقام از تروریستها را مختلف و متعدد میداند و به جامجم میگوید: حملات موشکی ایران به مواضع تروریستها در اقلیم کردستان تنها یکی از نمونههای برخورد با تروریستهاست و قطعا اشکال متعددی برای انتقام از تروریستها وجود دارد که در زمان خود انجام میشود.

وی تاکید میکند: زمان و نحوه انتقام از تروریستها بستگی به نظر دستگاه و نهادی که مجری عملیات است دارد و در مقطع زمانی خود قطعا شاهد برخورد قاطعانه با آنها خواهیم بود.

همانطور که کوثری گفته نوع و نحوه انتقام از تروریستها متفاوت است و باید به اظهارات کوثری این را هم افزود که اهداف انتقام نیز متعدد خواهند بود چرا که قطعا پاسخ کوبنده سپاه پاسداران، سطحی بالاتر از یک گروهک کوچک تروریستی نظیر الاحوازیه را که مزدور بیگانگان است هدف خواهد گرفت و قطعا حامیان این گروهک نیز باید در انتظار سیلی سخت ایران باشند.

واکنشهای دیپلماتیک و ...

واکنش نظامی، اگرچه قطعی است اما جمهوری اسلامی ایران قطعا از مسیرهای متعدد دیگری میتواند تروریستها و حامیانشان را تحتفشار قرار دهد و از مسیرهای دیپلماتیک، رسانهای و اقتصادی نیز انتقام شهدای خود را از تروریستها بگیرد. این اقدامات در پایینترین سطح با احضار سفرای کشورهای هلند و دانمارک و کاردار انگلیس و امارات انجام شده و طبیعتا انتظار است با شدت و حدت بیشتری دنبال شود.

حمایت غرب از تروریسم جدید نیست

رامین مهمانپرست، سفیر پیشین کشورمان در لهستان با اشاره به استقرار تروریستها در برخی کشورهای غربی به جامجم گفت: دستگاه دیپلماسی کشورمان میتواند در محاکم بینالمللی پروندههایی در مورد کشورهای حامی تروریست تشکیل دهد و در ملاقاتهای دوجانبه با مقامات این کشورها به صورت جدی به آنها تذکر دهد.

وی همچنین سفر رئیسجمهور به نیویورک را فرصت خوبی برای پیگیری ماجرای تروریستی اهواز دانست و افزود: رئیسجمهور میتواند از فرصت به وجود آمده در مجمع عمومی سازمان ملل استفاده کرده و در محکومیت اینگونه رفتار کشورهای حامی تروریسم سخن بگوید و در دیدارهایش با سران این کشورها هشدارهای لازم را به آنها بدهد.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه با بیان اینکه سابقه حمایت برخی کشورهای غربی و آمریکا از تروریستها داستان جدیدی نیست گفت: متاسفانه اینگونه کشورها با این ادعا که تروریستها اقدامی در آنجا انجام ندادهاند حضور آنها را توجیه میکنند، این در حالی است که تروریستها در هر مکان و کشوری که دست به اقدامات تروریستی بزنند محکومند و محل وقوع چنین حوادثی نباید تاثیری در میزان محکومیت آنها داشته باشد.

افشای ماهیت تروریستها

بیژن نوباوه، کارشناس مسائل رسانه، انجام اقدامات رسانهای برای برملا کردن نقشه تروریستها را نیز نوعی انتقام از آنها میداند و میگوید: حامیان تروریستها با چنین اقداماتی به دنبال از بین بردن حس امنیت و ایجاد اختلاف در کشور هستند بنابراین آگاهی دادن به مردم از طریق رسانهها درباره ریشههای شکلگیری چنین اقداماتی میتواند نقش مهمی در ناکارامدی توطئه دشمنان داشته باشد.

نوباوه، افشای ماهیت تروریستها و کشورهای حامی آنها را از وظایف مهم رسانهها عنوان کرد و افزود: هرچقدر در دنیا در جهت افشای ماهیت این کشورها و گروهها تلاش کنیم میتوانیم افکار عمومی جامعه بینالملل را به سمت خود متمایل کنیم. در دنیا هیچ انسان آزادهای طرفدار اینگونه اقدامات تروریستی نیست اما خیلیها نسبت به ماهیت واقعی آنها آگاه نیستند.

قطع واردات از کشورهای حامی تروریسم

به لحاظ اقتصادی نیز ایران ظرفیتهای فراوانی برای تحت فشار گذاشتن حامیان تروریستها دارد که از جمله آنها قطع روابط اقتصادی با کشورهای حامی آنهاست.

حسین لطفی، کارشناس مسائل اقتصادی در همین زمینه پیشنهاد میکند جمهوری اسلامی ایران، واردات از کشورهایی نظیر هلند و دانمارک را که میزبان تروریستها هستند قطع کند.

تروریستها منتظر باشند

بسته انتقامی ایران متشکل از اقدامات نظامی، سیاسی، رسانهای، اقتصادی برای تروریستها در حال طراحی است و حالا باید دید کدام بخشهای آن ظهور و بروز بیشتری دارد.

نیروهای نظامی کشورمان با اقداماتی که در گذشته انجام دادهاند خیال ملت را راحت کردهاند که انتقام از سوی نیروهای نظامی قطعی است. شاهد آن هم حملات موشکی سپاه به مواضع تروریستها در دیرالزور سوریه و اقلیم کردستان عراق
است.

حمله موشکی به مواضع داعش در دیرالزور سوریه خرداد سال گذشته پس از آن انجام شد که چند نفر از اعضای داعش با حمله به مجلس و حرم امام(ره) جمعی از هموطنانمان را به شهادت رساندند.

حمله موشکی به مقر گروهک تجزیهطلب حزب دموکرات کردستان واقع در اقلیم کردستان هم چند هفته قبل انجام شد و آن هم پاسخی بود به حملات این گروهک به مقرهای مرزبانی و امنیتی در خاک کشورمان و شهادت جمعی از فرزندان این مرز و بوم در ماههای اخیر.

در مجموع بخشهای نظامی حساب خوبی در مقابل تروریستها پس دادهاند و اکنون بخشهای دیگر دیپلماسی، اقتصادی، رسانهای هستند که باید حساب خود را بخوبی پس دهند و کاری کنند که فضا بیش از همیشه برای تروریستها و حامیانشان تنگ شود.

روایت علوی از دستگیری بخش عمدهای از عقبه تروریستها

سید محمود علوی، ‌وزیر اطلاعات در مراسم دیروز تشییع پیکر شهدا، از دستگیری بخش عمده‌ای از عقبه اقدام تروریستی شنبه خبر داد.خبرگزاری فارس هم در گزارشی با بیان این‌که عوامل جنایت شنبه، 5 نفر بوده‌اند نوشت: پیش از این با توجه به اینکه جنازه یکی از تروریست‌ها در میان پیکر شهدا بود، شناسایی نشده بود. بر پایه این گزارش 3 نفر از تروریست‌ها در یک خانواده بودند که 2 نفر از آنها برادر و نفر سوم پسر عموی آنها بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها