گفت‌وگو با دکتر بهزاد هوشمند، متخصص جراحی لثه

آژیر بیماری لثه را بشنوید!

آیا ممکن است فردی نیاز به دندانپزشک نداشته باشد؟
کد خبر: ۱۱۶۶۱۷۵

با رعایت بهداشت ممکن است. اما به خاطر وجود برخی بیماریهای خاص و مشکل زمینهای بهرغم رعایت بهداشت دهان و دندان، مشکل به وجود میآید، مثلا در سرطان خون و سرطان استخوان،
فک درگیر میشود. اما بیش از 98درصد بیماریهای دهان و دندان قابل پیشگیری است.

عوامل خطر بیماریهای دهان و دندان چیست؟

مهمترین عامل خطر، عادات مضر مثل مصرف سیگار، مواد مخدر، الکل، مسواکزدن نامناسب، تغذیه نامناسب، استفاده نکردن از شرایط مطلوب دهان و دندان و استرس است. چراکه استرس سیستم ایمنی را مختل میکند، همچنین عفونت، تصادفات و تروما هم نوعی استرس هستند. ازدیاد وزن، کمبود ویتامینهای خاص بخصوص در کشور ما بویژه کمبود ویتامین D، تغذیه نامناسب و آلودگی هوا نیز برسلامت عمومی و هم بر سلامت نسوج نگهدارنده دندان تاثیرگذار است.

داشتن ایمپلنت دندان چه مراقبتهایی را ایجاب میکند؟ علت سوزش و درد دهان بعد از ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت جایگزین دندان از دست رفته میشود و میتواند به تمام بیماریهای دندان مبتلا شود. فقط چون نسوج اطراف را ندارد و جنس آن از فلز است، پوسیدگی نمیگیرد. اغلب میتواند درد داشته باشد. ایمپلنت در بافت زنده است و بنابراین درد و سوزش دارد. عفونت ایمپلنت اغلب حادتر بوده و دردش هم شدیدتر است. در این موارد باید به متخصص لثه مراجعه شود.

یک ماه پیش دچار سرماخوردگی، التهاب لثه، گلودرد، تاول در زبان و دهان شدم و فقط مایعات میتوانم بخورم. آیا بیماریهای ویروسی میتواند تا این حد روی لثه تاثیر بگذارد؟

بله. مشخصاتی که ذکر شد مربوط به بیماری ویروسی هرپسی است. کودکان زیرشش سال را مبتلا میکند و در سن بالاتر شدیدتر است. این ویروس لبها، زبان و زیر زبان را درگیر میکند. سیستم دفاعی بدن به برطرف شدن آن کمک میکند.

برای پیشگیری از پوسیدگی بیندندانی از چه روشی میتوان استفاده کرد؟

نخ دندان با موم و بدون موم استفاده میشود. البته شویندههایی وجود دارد که دستگاهی با فشار آب میزند که گاه از آن استفاده میشود. دستگاه یک عدد است، ولی چند تا سر دارد که میتوان سر را برای هریک از اعضای خانواده عوض کرد. هرشب یکبار از آن استفاده میشود. روزی سه بار مسواکزدن بعد از هر غذا توصیه میشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها