اعتراف‌های یک روزنامه‌‌نگار چاق

راز لبنیات کم‌چرب

خیلی‌ها فکر می‌کنند انتخاب لبنیات پرچرب باعث اضافه وزن می‌شود و به همین دلیل هم فقط افراد چاق باید انواع کم‌چرب را انتخاب کنند و لاغرها با خیال راحت می‌توانند سراغ لبنیات با 5/2 درصد چربی و بالاتر بروند.
کد خبر: ۱۱۶۵۵۱۸

بد نیست بدانید یک لیوان شیر 5/2 درصد چربی حدود 200 کیلو کالری انرژی دارد و اگر فردی دو لیوان شیر در روز میخورد یعنی 400 کالری فقط از شیر دریافت میکند. پس در صورتی که این مقدار کالری دریافتی بیش از کالری مورد نیاز روزانه فرد و در واقع مازاد باشد، میتواند در کوتاهمدت باعث اضافهوزن شود. باید اعتراف کنم من زیاد اهل خوردن لبنیات نیستم، بویژه اگر کمچرب هم باشد و این در حالی است که برای ادامه روند کاهش وزن مجبورم تا حد ممکن از پس چالش کمچرب به جای پرچرب بربیایم. حتی شاید خیلی از شما مثل من تصور کنید که کلسیم لبنیات پرچرب بیشتر است و حتی به خودتان بگویید حالا که لبنیات کافی نمیخورم لااقل با مصرف شیر و ماست پرچرب، کلسیم بدنم را تامین کنم.

این باور درستی نیست چون کلسیم در فاز آبی لبنیات وجود دارد نه در فاز چربی و هر چه چربی لبنیات افزایش یابد، علاوه بر اینکه مقدار کالری محصول بالاتر میرود، مقدار کلسیم موجود در آن هم کمتر میشود.

حتی کلسیم و پروتئین شیر با حرارت دیدن تغییر پیدا نمیکند، ولی شکل مولکول پروتئین تغییر و عمل هضم را سختتر میکند. پس اگر در هضم شیر مشکل داریم نباید پیش از مصرف آن را گرم کنیم و البته که نوشیدنیهای گرم شیردار مثل کاپوچینو هم شامل این قانون میشوند. در عین حال برخلاف باور عموم، استفاده از شیر یا خامه در غذاها کار اشتباهی نیست، چون با افزایش چگالی مواد مغذی باعث غنی شدن ماده غذایی از نظر کلسیم و پروتئین میشود و میتواند تا حدی نیاز روزانهمان را به کلسیم تامین کند؛ البته به شرطی که جزو لبنیات کمچرب باشند و کالری اضافهای به بدنمان تحمیل نکنند. از طرفی حالا که میخواهیم انواع کمچرب را انتخاب کنیم چه بهتر که انتخاب سالمتری داشته باشیم. مثلا مصرف لبنیات کمچربی که با ویتامین D غنی میشوند، جذب کلسیم را افزایش میدهند و این یعنی یک قدم به تامین کلسیم مورد نیاز روزانهمان نزدیکتر میشویم.

پریسا اصولی

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها