چرخی در بازار جامه مشکی عزاداری

محتشم پوشی جوانان

چند ماه مانده به آغاز محرم، پارچه مشکی‌ها را آماده می‌کنند. طراحان دست به‌کار می‌شوند و لباس‌های مخصوص این ماه را می‌دوزند تا عزاداران جامه سیاه عزاداری به تن کنند.
کد خبر: ۱۱۶۴۶۷۲

مشکی پوشیدن برای امام حسین(ع) از جمله سنتهایی است که ما ایرانیها به آن پایبند هستیم و با پوشیدن آن خود را در خیل عزاداران حسینی قرار میدهیم. تا سالها پیش خبری از مدلها و طرحهای مختلف برای لباسهای محرم نبود، اما چند سالی است بازار لباسهایی با مفاهیم حسینی و عاشورایی داغ شده است.

تقریبا چند روزی مانده به محرم، اگر سری به بازار بزنید میتوانید تنوع اجناس را مشاهده کنید که سعی شده برای هر سلیقهای لباسی طراحی و تولید کرده باشند. طراحان در لباسهای مناسبتی بیشتر تلاش میکنند از نمادها و المانهایی استفاده کنند که بیشترین قرابت را با مفهوم عاشورا و اهلبیت داشته باشند. در این طراحی، به نوعی از ترکیب طرحهای اسلامی در کنار نمادهای ایرانی استفاده میشود که هویت یک فرد ایرانی را میسازد.

یکی از ویژگیهایی که لباس عزاداری باید داشته باشد، ساده بودن و مشکی بودن آن است اما در سالهای اخیر، طراحان تلاش کردهاند با استفاده از نمادها و اسامی مختلف مذهبی، ظاهر زیباتری به این لباسها بدهند. پوشیدن لباس مشکی بهدلیل رنگ سیاهی که دارد، در بسیاری از ادیان و کشوهای دنیا نشانه غصه و ناراحتی، حزن و اندوه است، اما در کشورهای اسلامی مانند ایران، پوشیدن لباس سیاه همزمان با فرارسیدن محرم، نشان از عشق و علاقهای است که به اهلبیت دارند.

لباسها

یکی از لباسهایی که امسال به قول معروف مد شده و برای نخستینبار تولید میشود، لباس و تیشرتهای شبنمایی است که وقتی فرد در محیط تاریکی مانند داخل هیات قرار میگیرد، نوشته «یا اباعبدا...» روی قسمت سینه لباس، میدرخشد. این طرح شبنما که به «بلکلایت» معروف است در تاریکی زیبایی خاصی دارد.

روی بیشترین و زیباترین طرحهای محرم نام های مقدس یا اباعبدا... و یا ابوالفضل نقش بسته است. در مدل جدید تیشرت دیگری، دایرهای طلایی رنگ به نام حضرت ابوالفضل العباس مزین شده است که طراحی ظریفی روی آن انجام شده و اگر بهدنبال یک تیشرت مردانه ساده و زیبا هستید، ما این گزینه مناسب را توصیه میکنیم.

در طراحی لباسهای مخصوص محرم، در کنار طراحی خاصی که صورت میگیرد، معمولا از خطوط زیبا و چشمنواز برای هر چه زیباتر شدن طرح روی پارچه استفاده میکنند. بهعنوان مثال، روی یکی از تیشرتها و پیراهنهای این ماه، روی قسمت سینه، نام «حسین» به رنگ قرمز و با خطی زیبا حک شده است. اما چیزی که بیش از هر چیز در این طراحی نظر بیننده را جلب میکند، شعر محتشم کاشانی است که با خطوط نستعلیق در میان و اطراف کلمه حسین(ع) نوشته شده و زیبایی آن را دوچندان کرده است.

این چند مدل، در هیاتها و مواقع عادی مورد استفاده قرار میگیرد اما اگر قصد شرکت در مراسمی رسمیتر دارید، به شما پیشنهاد میکنیم از طرحهای رسمی و زیبای طراحی شده برای محرم امسال استفاده کنید.

در کنار لباس و پیراهن و تیشرت، شالهای مشکی هم تولید میشود که با قرار گرفتن روی لباس، زیبایی خاصی به آن میبخشد. روی یکی از این شالها، با رنگ سفید و قرمز، طرحی سنتی طراحی شده است که در میانه این طرح، نام اباعبدا... خودنمایی میکند. در طرحهای دیگر، خطوط نستعلیق شکسته در دو انتهای شال استفاده شده که زیبایی خاصی به آن میبخشد. یا این که در کنار نام یاحسین و یاابوالفضلی که نوشته میشود، طرحهای رنگی دیگر هم است.

لباسهای مشکی محرمی زنانه

محرم که شروع میشود، روضهها و مراسم عزاداری خانگی رنگ و بوی دیگری پیدا میکند که طبیعتا هر کدام از آنها سعی میکنند بسته به سلیقهای که دارند، لباس مشکی مناسبی را خریداری کنند. مانتو، روسری یا شال و حتی چادر مشکی هم جزو مواردی هستند که بیشتر خانمها در ماه محرم به آن مقید هستند. بسیاری از این مراسم خانگی کاملا زنانه هستند، بنابراین زنان میتوانند از لباسهای مشکی آزاد مانند انواع تونیکهای مشکی، شومیز یا پیراهن مشکی استفاده کنند، اما باید به این نکته توجه داشته باشند که مراسم عزاداری امام حسین را تبدیل به مکانی برای نشان دادن لباس خود نکنند و سعی کنند تا حد امکان لباس ساده بپوشند تا شأن این قبیل مراسم هم حفظ شود. شالها و روسریهای مشکی مخصوص ماه محرم غالبا یا به صورت مشکی ساده تولید میشوند یا از طرحهای سنتی و بتهجقهای یا شکلها و طرحهای دیگر برای زینت این روسریها و شالها استفاده میکنند.

ندا اظهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها