تدارک ویژه سیما برای ایام سوگواری ماه محرم

همه به این حسینیه دعوتید

این روز و شب‌ها که همه جا بساط عزای سرور و سالار شهیدان کربلا برپاست، رسانه ملی هم از قافله حسینیان عقب نمانده و چند روز است که با آغاز دهه اول سوگواری ماه محرم خیمه خود را علم کرده است. شبکه‌های مختلف تلویزیون در محرم 1440 چون سال‌های پیش، ویژه‌برنامه‌های متنوعی را در قالب برنامه‌های ترکیبی، تحلیل و گفت‌وگو، فیلم مستند، سخنرانی و مداحی برای طرح گفتمان دینی در بستر امور فرهنگی، هنری، ادبی، فلسفه و کلام تهیه و تدارک دیده است. بخصوص دل‌هایی که هوای زیارت یا شرکت در مراسم عزای حسینی دارند و به هر دلیل توان حضور در مراسم هیئات و همراهی با خیل عزاداران را ندارد، به بهانه دنبال کردن این ویژه‌برنامه‌ها دیده و دل‌شان را مسافر کربلا می‌کنند. به اختصار، پنج برنامه از شبکه‌های سراسری را معرفی و بینندگان را به دیدن آنها دعوت می‌کنیم.
کد خبر: ۱۱۶۴۵۸۴

شبکه یک : هفتاد و سومین نفر باشیم

هرشب ساعت19 و 45

موضوع : «یار هفتاد و سوم» با نام جدید «هفتاد و سومین نفر باشیم» از آغاز ماه محرم به مدت 40 دقیقه روی آنتن شبکه یک میرود. برنامهای با بخشهای متنوع با محوریت قیام اباعبدا...الحسین(ع) و فرهنگ عاشورا که یک سرو گردن از دیگر برنامههای ترکیبی از این دست بالاتر نشان داده است. برنامهای که از انتخاب نام و تهیه نماآهنگ آغازین تا دکور متفاوت و پایانبندی نهایی برنامه، بیننده را برای همراهی با اهداف نهضت حسینی در قامت هفتاد و سومین نفر از صحابه کربلا بودن دعوت میکند.

بخشها: هفتاد و سومین نفر باشیم، متشکل از چندین بخش از جمله قرائت متنهای ادبی مرتبط با با این ایام، بخش کارشناسی برنامه و معرفی کتابهای عاشورایی، قرائت ابیاتی در مرثیه امام حسین و یارانشان، بخش شنیدنی بازخوانی واقعه کربلا، پخش مداحیهای قدیمی و مرور تاریخ عزاداری در گذشته ایران است.

دیگر برنامهها : غیر از ویژهبرنامه هفتادوسومین نفر باشیم، برنامههای مذهبی و سوگواری دیگری از جمله مغناطیس، پخش مداحی و سخنرانی در بازههای مختلف زمانی در کنداکتور پخش این شبکه جای گرفته است که بینندگان میتواننده به فراخور حال و زمان خود از آنها استفاده کنند.

شبکه 2: کوی محبت

هرشب ساعت ۲۳ و۳۰

موضوع : برنامه دیرآشنای «کوی محبت»، از جمله برنامههای مناسبتی است که به هر بهانه روی آنتن میرود و مخاطبان فراوان آن گویای درست رقم خوردن آن از ایده تا اجراست. این برنامه کاری است از گروه اجتماعی فرهنگی که به تهیهکنندگی و اجرای سیدمصطفی موسوی، با موضوع بررسی ابعاد قیام امام حسین(ع) و تبیین برنامه اهل بیت(ع) برای آینده بشریت همراه با گزارشهای متعددی از حال و هوای کربلا و حرم اباعبدا...(ع) تقدیم مخاطبان میشود.

بخشها: برنامه کوی محبت با حضور چهرههای برجسته دینی، شاعران و مداحان اهل بیت(ع) میزبان مخاطبان خود در ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان در شبکه دو سیماست. مهمترین ویژگی برنامه کوی محبت، پخش آن از کربلای معلی و حرم حضرت سیدالشهدا(ع) و زیارت از راه دور همه دلدادگانی است که فرصت تشرف از نزدیک حرمین شریفین روزی آنان نشده است و از این مسیر متوسل میشوند. این برنامه با حضور اساتید ، ابعاد شخصیتی ائمه اطهار(ع) را بررسی میکند.

دیگر برنامهها: ذکر عاشوراییان، پیرغلامان عشق، آیین محرم هم در زمره ویژه برنامههای شبکه دو سیماست که برای اقامه ایام عزای محرم و پاسداشت قیام خونین کربلا در نظر گرفته شده است.

شبکه 3: سیاهپوش

هر شب ساعت 22 و 20

موضوع: ویژهبرنامه سیاهپوش هم با موضوع «حسینی باشیم» در 13 قسمت 50دقیقهای هر شب بعد از اخبار شبانگاهی روانه آنتن شبکه سه میشود. این برنامه گفتوگومحور تلاش دارد تا ضمن گفتمان در حوزههای فرهنگی، هنری و دفاع مقدس، موجب انتقال فرهنگ عاشورایی و حماسه حسینی به جامعه شود.

بخشها: این برنامه با ترکیبی از بخشهای مختلف هنری در کنار مضامین دینی و مذهبی کوشیده تا همه سلیقهها را تامین کند و برای هر قشر و سطح فکری حرفی برای گفتن داشته باشد. بیتردید بخش گپ و گفت بوذری با یکی از هنرمندان مطرح مجموعههای رسانه ملی چون فریبا کوثری و رسول نجفیان با بیان خاطراتشان از سفر به کربلای معلی و طرح دیدگاه خود در باب فلسفه قیام امام حسین(ع) از مهمترین بخشهای این برنامه است. همینطور بررسی تاریخ این نهضت از زبان محققان و مدیحهسرایی ذاکران اهل بیت(ع) در قالب مراسم عزاداری و سینهزنی دیگر بخشهای سیاهپوش را شکل میدهند.

دیگر برنامهها : در آستان خورشید، ادب حضور، چله و مسیح کربلا، دیگر ویژهبرنامههای این شبکه همزمان با فرا رسیدن مناسبتهای سوگواری ماه محرم است.

شبکه 4 : راویان عشق

هرشب 20 و 30

موضوع : برنامه «راویان عشق» به تهیهکنندگی ناهید دلآگاه در ۱۵ قسمت ۳۰ دقیقهای تولید شده که به صورت موضوعی به وقایع عاشورا از زبان هنرمندان میپردازد. این برنامه برای اولین بار به صورت موضوعی به وقایع عاشورا پرداخته و هر قسمت به یکی از شخصیتها و معصومان این واقعه اختصاص دارد و از بیعت تا هجرت امام حسین(ع) شروع و تا سخنرانی حضرت زینب(س) ادامه مییابد.

بخشها: این مجموعه سراغ هنرمندان زیادی در رشتههای مختلف هنری اعم از بازیگری، کارگردانی، انیمیشن، تعزیهخوانی، نقاشی، ادبیات، شعر و هنرهای تجسمی رفته است و در هر قسمت با پنج تا هفت هنرمند در رشتههای مختلف هنری مرتبط با موضوع برنامه گفتوگو شده است.

دیگر برنامهها : ویژهبرنامههای شبکه چهار سیما به برنامه راویان عشق ختم نمیشود، هنر عاشورایی، سایه روشن، تکیه و عتبات کلمات در شمار برنامههای مناسبتی این شبکه ویژه سوگواری دهه اول محرم هستند.

شبکه 5: محشر واژهها

01 و 13

موضوع : محشر واژهها هم عنوان برنامهای تولیدی به تهیهکنندگی علیرضا کرمی است که در 10 قسمت 25 دقیقهای ویژه دهه اول محرم شبکه پنج تدارک دیده شده. این ویژهبرنامه که پیشتر هم سابقه تولید و پخش را به همین مناسبت دارد، در سری جدید خود با اجرا و کارشناسی حاج سعید حدادیان با محوریت شعر آیینی روی آنتن میرود.

بخشها: محوریت این برنامه که بر گفتوگوی حدادیان با مهمانانی، پیرامون شعر آیینی است تولید میشود. این مهمانان هر کدام کارشناسی در حوزه تخصصی شعر و ادب فارسی هستند و در هر قسمت با تمرکز بر یک موضوع برگرفته از فرهنگ عاشورا، از منظر ادبی به آن نگاه میکنند. در اثنا این گفتوشنود، نواها، مداحیها و فرازی از سخنرانیهای مرتبط با برنامه چون بیانات رهبر معظم انقلاب در قالب میان برنامه پخش میشود.

دیگر برنامهها : گروه معارف شبکه پنج همزمان با آغاز ماه محرم و برپایی عزاداری حضرت اباعبدا... الحسین(ع)، ویژهبرنامههای دیگری همچون هیات، تنها مسیر، سیاهپوشان و سوگواره را برای پخش در این ایام درنظر گرفته است.

سارا صالحی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها