جام‌جم از برنامه دینی رادیو معارف گزارش می‌دهد

«معراج» با نماز

پس از کودکی، سن نوجوانی شروع می‌شود. روان‌شناسان این دوره را دوره هویت‌یابی، بلند‌پروازی و دوره تثبیت شخصیت می‌دانند که در شرایط، موقعیت‌ها و وضعیت‌های گوناگون متفاوت است. دوره نوجوانی با انواع تغییرات، تحولات و دگرگونی‌ها همراه است. تحول شناختی، تحول در قضاوت‌های اخلاقی، مسائل عاطفی ـ اجتماعی، بحران‌های دوره نوجوانی و... از جمله مسائلی است که در این دوره اهمیت ویژه‌ای دارد.
کد خبر: ۱۱۶۴۱۷۴

همچنین دین هم به عنوان یک برنامه جامع و کامل برای زندگی همه انسان‌هاست که پیروی از آن سعادت پیروانش را به ارمغان می‌آورد. بر این اساس رادیو معارف در راستای آموزش نماز و مفاهیم آن برای گروه سنی نوجوانان «معراج» را تهیه و پخش می‌کند.

معراج برنامه‌ای در قالب مسابقه است که علاقه‌مندان می‌توانند آن را روزهای جمعه از ساعت 18 به مدت 60 دقیقه از رادیو معارف بشنوند.

کاری سخت، ولی ارزشمند

سید روحا... شجاعی پیش از این دو سال مسابقهای با عنوان «همای رحمت» با محوریت نهجالبلاغه و پس از آن یک سال مسابقهای با نام «رو به خورشید» با محوریت صحیفه سجادیه تهیه کرده است. او از ابتدای امسال نیز برنامه معراج را با محوریت نماز و آموزش آن به نوجوانان تهیهکنندگی میکند.

شجاعی عنوان میکند: از آنجا که میگویند نماز معراج مومن است، نام معراج را برای برنامه انتخاب کردیم و رویکرد ما، آموزش نماز برای نوجوانان است. قالب مسابقه را به دلیل جذابیتش انتخاب کردیم تا حرفمان را بهتر به مخاطب منتقل کنیم.

او گروه مخاطبان را از ویژگیهای برنامهاش میداند و میگوید: مخاطبان این برنامه پدران، مادران و نوجوانان هستند. این برنامه طوری طراحی شده تا هم والدین یاد بگیرند که چگونه نماز را به فرزندانشان یاد بدهند و هم به نوجوانان آموزش میدهیم که چگونه نماز بخوانند. نگاه ما در طرح سوالات از پدرها و مادرها تربیتی است.

او ادامه میدهد: این برنامه با مشارکت مرکز تخصصی نماز آماده میشود و برای تخصصیتر و کاربردیتر شدن برنامه از آنان کمک گرفتهایم. با توجه به بازخوردی که داشتهایم، معراج موفق بوده است. البته اعتقاد دارم باید بهتر از این شود.

به گفته شجاعی، این برنامه اتاق فکر دارد و پیشتولید آن پروسهای طولانی است. آنها شرکتکنندگان را از ابتدا میشناسند و سوالات را متناسب با آنان طراحی میکنند.

به نظر این تهیهکننده رادیو، شاید یکی از ضعفهای برنامهسازی در این حوزه، مشخص نکردن مخاطب است. این مساله باعث سردرگمی در حوزه برنامهسازی میشود. آنها در برنامهشان سن مخاطب هدف را پایین آوردهاند و حساسیت و تاثیرپذیری این سن را یادآوری میکنند.

شجاعی معتقد است کار کردن با گروه سنی نوجوان سخت است و بعد اینطور ادامه میدهد: ما پذیرفتهایم که کاری سخت ولی ارزشمند انجام بدهیم. خوشبختانه توانستهایم مخاطبمان را درست انتخاب کنیم و در بازخوردهایی که داشتهایم، موفق باشیم.

به نظر این کارشناس ارشد ارتباطات، برنامه معراج راهی طولانی در پیش دارد. گروههای شرکتکننده برنامه در حوزه خانوادهها هستند و باید بعد از مساجد به مدارس و... نیز بپردازند.

وجه تمایز معراج

حجتالاسلام محمدمهدی صفایی، مدیر گروه فقه و اندیشه رادیو معارف است. گروه فقه و اندیشه، ساخت و پخش برنامههای تخصصی در حوزه فقه، مسائل کلامی، فلسفی، مهدویت و... را عهدهدار است.

حجتالاسلام صفایی معتقد است: یکی از وجوه تمایز معراج با دیگر برنامههای این حوزه، درگیر کردن خانوادهها با برنامه است. به این معنی که شرکتکنندگان این مسابقه خانوادهها شامل پدر، مادر و فرزندشان هستند. در معراج خانوادهها با هم رقابت میکنند.

او صحبتهایش را اینطور ادامه میدهد: مخاطبان اصلی این برنامه نوجوانان هستند. خانوادهها دغدغههایی برای تربیت فرزندانشان دارند و از این جهت اقبال آنان به چنین برنامهای بیشتر است تا اینکه بخواهیم فقط والدین را مخاطب قرار بدهیم.

او اضافه میکند: برای اینکه میزان اقبال برنامه از سوی مخاطبان را بسنجیم، تهیهکننده پیشنهاد داد که اگر مخاطبان آیتمی موردنظرشان است، مطرح کنند تا در برنامه قرار بگیرد. با این نظرسنجی مخاطبان غیر فعال نیز نظراتشان را مطرح کردند. خوشبختانه اقبال و نظر مخاطبان خوب بوده است.

معراج، تلنگری برای خانوادهها

حمید سوری، گوینده برنامههای «فقه و زندگی» و «فقه پویا» اجرای برنامه معراج را بر عهده دارد. او میگوید: شجاعی از برنامهسازانی است که دغدغه مسائل دینی را دارد و طرحهای دیگری نیز در این حوزه داشته است. قالب برنامه به شکل مسابقه است و باعث میشود دقت شنوندگان نسبت به آنچه مطرح میشود، بیشتر باشد.

او عنوان میکند: چون رادیو معارف یک رادیوی تخصصی است و این برنامه جزو اولین برنامههایی است که در این شبکه با نوجوانان ارتباط مستقیم دارد، از من خواستند که در ادبیاتم بسیار مراعات کنم، با آنها کاملا گرم و صمیمی باشم و حتی در خلال صحبتهای معمول نیز کلیدواژههایی را برای این گروه سنی نهادینه کنیم.

سوری احساس میکند معراج میتواند تلنگری برای برخی خانوادهها باشد تا بتوانند با آن ارتباط بگیرند و بعد از برنامه درباره احکام، نماز، شیوههای دعوت فرزندان به نماز و... فکر کنند. معراج نقطه آغازی برای این اتفاق مهم در خانوادههاست و امیدوارم در این بخش موفق باشیم.

این گوینده که تحصیلات تخصصی فقه در دانشگاه دارد، توضیح میدهد: در بحث روایتهای مربوط به نماز، آموزش نماز و نکات آن مطالعه و سعی میکنم با ادبیات تعریف شده برای برنامه در لابهلای صحبتهایم از آنها استفاده کنم. هرجا فرصتی برای صحبت گوینده باشد از این روایات و احادیث استفاده میکنم.

ستاره نجف آبادی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها