ادامه موفقیت بین‌المللی تام کروز

ممکن کردن غیر ممکن‌ها؟

موفقیت بالای مالی ششمین قسمت مجموعه اکشن و دلهره‌آور «ماموریت غیرممکن» در چین، حکایت از محبوبیت زیاد تام کروز در سطح بین‌المللی می‌کند. این در حالی است که محبوبیت او در آمریکای شمالی کاهش یافته است، اما برخی صاحبنظران عقیده دارند، او هنوز هم مثل چند دهه قبل موفق و محبوب است. در حالی که بازیگر هنوز یکی از گرانترین و مطرح‌ترین بازیگران روز هالیوود به حساب می‌آید، اما موفقیت مالی فیلم‌هایش در آمریکا به اندازه موفقیت فیلم‌های رقبایش نیست.
کد خبر: ۱۱۶۳۹۹۸

تماشاگران چینی برای دیدن ماموریت غیرممکن 6 در سه روز اول نمایش عمومی، مبلغ 77 میلیون دلار پرداخت کردند. با این رقم فروش، کروز بهترین افتتاحیه سینمایی خود در این کشور آسیایی را جشن گرفت. کروز در کنار هنری کاویل و سایمن پگ دو همبازیاش و کریستوفر مک کواری کارگردان فیلم، برای افتتاح آن هفته قبل به پکن رفته بودند. حضور آنها برای تبلیغات فیلم، البته کمک زیادی به استقبال بیشتر تماشاگران چینی از آن کرد.

موفقیت 200میلیون دلاری

با آنکه افتتاحیه 61 میلیون دلاری ماموریت غیرممکن 6 در آمریکای شمالی کمتر از رقم افتتاحیه آن در چین بود، اما کروز و کمپانی پارامونت از فروش کلی آن تا به امروز در این منطقه راضی هستند. فیلم بعد از چهار هفته نمایش عمومی در آمریکا و کانادا، به رقم فروش 206 میلیون دلاری دست یافته است. موفقیت 200 میلیون دلاری فیلم، خبر بسیار خوبی برای کروز است. او در سالهای اخیر شاهد چنین موفقیت کلانی برای فیلمهایش در آمریکا نبوده است. دو فیلم قبلی بازیگر در آمریکا استقبال بالا و گسترده تماشاگران را به همراه نداشته است.

نسخه تازه و احیا شده «مومیایی» کمپانی یونیورسال، با بهرهگیری از جلوههای ویژه گسترده و چشم نواز با هزینه کلان 170 میلیون دلاری تهیه شد. مبارزه همهجانبه کاراکتر تامکروز با یک مومیایی دنیای کهن، چندان به مذاق تماشاگران آمریکایی خوش نیامد. فروش کلی این اکشن ماجراجویانه در تابستان سال 2017، فقط 80 میلیون دلار بود. البته تماشاگران سینما در بقیه کشورهای دنیا، حدود 330 میلیون برای دیدنش پول پرداخت کردند. نارضایتی تماشاگران آمریکایی از کروز، دامن فیلم دیگرش «جک ریچر: هیچ وقت به عقب برنگرد» را هم گرفت. این فیلم سال 2016اکران عمومی شد و در سطح جهانی (آمریکا و بقیه کشورهای دنیا) فقط 162 میلیون دلار فروش کرد. چقدر از این مبلغ کم اختصاص به سینماهای آمریکای شمالی داشت؟ فقط 59میلیون دلار. و چقدر برای تولید فیلم هزینه شد؟ حدود 90 میلیون دلار! یعنی رقم فروش آمریکایی این اکشن پلیسی، بسیار کمتر از رقم هزینههای تولید آن بود.

حکایت عجیب و غریب

حکایت بقیه فیلمهای کروز در آمریکا به همین شکل است. در حقیقت، فقط قسمتهای تازه مجموعه اکشن ماموریت غیرممکن است که در آمریکا هم با فروشهای خوبی روبهرو میشود. پنجمین قسمت فیلم در سال2015، توانست در سطح جهانی فروش خوب 682میلیون دلاری را تجربه کند. 195 میلیون دلار از این رقم، متعلق به جدول گیشه نمایش آمریکاست. فروش جهانی ششمین قسمت هم، تا به امروز به رقم 650 میلیون دلار رسیده و تحلیلگران اقتصادی سینما پیشبینی فروش کلی 700 میلیون دلاری برای آن میکنند. با چنین رقم فروشی، این فرانشیز (مجموعه فیلم) بهترین رقم فروش جهانی خود را جشن خواهد گرفت.

30سال بدون رقیب

تام کروز بیش از سی سال است که به عنوان جوان اول سینما، نقشهای اصلی محصولات پرسروصدا را بازی میکند. طی این مدت، تعداد بسیار زیادی از بازیگران جوان آمده و رفتهاند. اما در موقعیت خوب کروز، خللی وارد نشده است. او اولین و تنها بازیگر هالیوودی است که توانسته پی در پی پنج فیلم 100 میلیون دلاری در جدول گیشه نمایش داشته باشد. این موفقیت منحصربهفرد به دورانی مربوط میشود که کارنامه کاریاش در اوج قرار داشت. این پنج فیلم که در فاصله سالهای 1992 تا 1996 اکران عمومی شدند، عبارتند از: چند تا آدم خوب، شرکت، مصاحبه با خون آشام، قسمت اول ماموریت غیرممکن و جری مگوائر. اهل فن به این نکته اشاره میکنند که بازیگر پرکاری نیست و فیلمهایش را با دقت انتخاب میکند. به همین دلیل، خیلی زیاد روی پرده سینما دیده نمیشود. حتی در تعدادی اثر غیرمتعارف و غیر تجاری هم ظاهر شده است. اما با وجود نامزدی در رشته بهترین بازیگر مرد اسکار، هیچوقت موفق به دریافت آن نشده است.

بسیاری این پرسش را مطرح میکنند که چه چیزی باعث شده تا با وجود تمام فراز و نشیبها و آمد و رفت ستارگان بی نام و مشهور، کروز همچنان مطرحترین بازیگر مرد روز به حساب میآید؟ منتقدان حضور اندازه (و نه افراطی و زیاد) بازیگر را یکی ار دلایل اصلی این موفقیت میدانند. هم چنین زندگی دور از جنجال و شایعات متداول هالیوودی، نکته مهم دیگری است که اهل فن روی آن تاکید میکنند. منتقدان عقیده دارند کروز از شعار «رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود» پیروی میکند!

اسکار دقیقا کجایی؟!

کروز میتواند ادعا کند به اندازه فیلمهای عامه پسندی که بازی کرده، در کارهای منتقد پسند هم حضور داشته است. در کارنامه هنری او همکاری با فیلمسازان مطرحی چون استیون اسپیلبرگ، پل تامس اندرسن و الیور استون دیده میشود. او سهبار برای فیلمهای ماگنولیا، جری مگوائر و متولد چهارم جولای نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد شد. این در حالی است که کروز تنها بازیگر مرد دنیای سینماست که مجموعه فروش جهانی فیلمهایش از مرز هشت میلیارد دلار گذشته است. هیچ بازیگر دیگری نمیتواند ادعای چنین فروشی را برای فیلمهایش داشته باشد.

مسافرت به کره ماه

کروز برای فیلم بعدیاش راهی کره ماه میشود. او در اکشن علمی - تخیلی و ماجراجویانه «لونا پارک»، همراه چند فضانورد دیگر یک ماموریت فضایی دلهرهآور را تجربه میکند. داستان فیلم درباره گروهی فضانورد بیهویت است که به ماه میروند تا یک منبع انرژی را به سرقت ببرند. البته طبیعی است که این ماموریت با مشکلاتی روبهرو خواهد شد. داگ لایمن سازنده «هویت بورن» کارگردان فیلم است و بقیه بازیگرانش هنوز انتخاب نشدهاند. قبل از این قرار بود جیک جیلنهال نقش اصلی لونا پارک را بازی کند.

کیکاووس زیاری

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها