10 شگرد برای پیشگیری از بیماری در سفر

«سفر به سلامت» چگونه؟

وقتی مسافرت می‌رویم، مسلما دوست نداریم مریض شویم تا روزهای تعطیلات‌مان که می‌توانند خاطره خوب برایمان بسازند، تبدیل به روزهای دردناک و ملال‌آور شوند. اما بیماری بخشی از زندگی روزمره‌مان است و وقتی در سفر هستیم هم ممکن است سراغ‌مان بیاید. حتی در این گونه مواقع، به دلیل این‌که در معرض انواع وسیعی میکروب، انگل و محیط‌زیست‌های ناآشنا هستیم، بیشتر احتمال مریض شدن ما وجود دارد. برای پیشگیری از بیماری باید عوامل بیماری‌زا را شناخت و با توجه به آنها تا جایی‌که امکان دارد از خود باید مراقبت کرد. البته نمی‌توان صددرصد جلوی هر نوع بیماری را گرفت ولی با بالا بردن آگاهی خود می‌توان حداقل از انواع رایج آنها مصون ماند. توصیه‌های بهداشتی که در ادامه آمده است، به شما در این خصوص کمک بسیاری می‌کند.
کد خبر: ۱۱۶۳۹۰۴

اسهال

اسهال در سفر، یکی از رایجترین بیماریهاست که تقریبا ۲۰ تا ۵۰ درصد افراد، به ویژه در سفرهای خارج از کشور، به آن مبتلا میشوند. برای پیشگیری از ابتلا به اسهال، هرگز گوشت، ماهی و سبزیجات خام یا نیمپز نخورید. تمام میوههای مصرفیتان را پوست بکنید. از بطریهای آب معدنی استفاده کنید. هرچند در برخی مناطق، سودجویان بطریهای آب معدنی را از آب معمولی پر کرده و به فروش میرسانند. از مکانهای مطمئن آب بخرید و مراقب باشید درِ بطری کاملا محکم و باز نشده باشد. در ضمن آب معدنی تولیدشده در کارخانههای مطمئن را بخرید. هنگام حمام کردن، وقتی زیر دوش هستید، مراقب باشید آب وارد دهانتان نشود. ممکن است آب مصرفی حمام حاوی باکتریهای مضر باشد. با این حال اگر به اسهال مبتلا شدید، بلافاصله به پزشک مراجعه و آنتیبیوتیک مورد نیاز را مصرف کنید. فراموش نکنید آب فراوان بنوشید تا دچار خشکی بدن نشوید.

آنفلوآنزا

چه به مسافرت بروید، چه نروید، متخصصان توصیه میکنند حتما واکسن آنفلوآنزا بزنید. از آنجاییکه پس از دریافت واکسن، چند هفته طول میکشد، سیستم ایمنی بدن تقویت شود، از چند هفته قبل از مسافرت باید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرد. در ضمن هنگام سفر باید بارها دستهای خود را بارها بشویید. متاسفانه بسیاری از افراد به این مساله مهم چندان اهمیت نمیدهند. ویروسهای آنفلوآنزا به آسانی منتشر میشوند و وقتی دستها آلوده به این میکروبها باشند، با تماس به بینی، چشم و دهان، فرد را به بیماری آنفلوآنزا مبتلا میکنند. هنگام سفر با خود داروهایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن همراه داشته باشید تا در صورت ابتلا به آنفلوآنزا یا علائم دیگر شبیه به این بیماری مانند سرماخوردگی، از درد بدن و تب بکاهید. تا جاییکه امکان دارد استراحت کنید و مایعات فراوان بنوشید. در صورت شدت یافتن بیماری، به پزشک مراجعه کنید.

سفرهای خارجی

اگر به سفرهای خارجی میروید، بیش از هر زمان دیگر به سلامت خود توجه کنید. قبل از سفر با پزشک مشورت کنید و از او بپرسید که برای سالم ماندن در مقصد، چه کارهایی باید انجام دهید و چه واکسنهایی لازم است دریافت کنید.

برخی از این واکسنها مانند واکسن آنفلوآنزا را باید حداقل دو هفته زودتر بزنید.

کوهزدگی

گاهی اوقات افراد هنگام بالا رفتن از کوه و زمانی که در ارتفاعات بلند قرار میگیرند، به دلیل کمبود اکسیژن دچار عارضه تنفسی، سردرد و خوابآلودگی میشوند که به این حالت کوهزدگی یا کوهگرفتگی میگویند. یکی از عوامل تشدیدکننده نیز فشاری است که بر ماهیچهها وارد میشود و فرد به درد ماهیچه مبتلا میشود. یک روز پیش از کوهپیمایی میتوان از داروی استازولامید استفاده کرد و جلوی کوهزدگی را گرفت. البته اگر به این دارو حساسیت دارید، بهتر است روز اول کوهپیمایی آب فراوان بنوشید، از مصرف نوشیدنیهای الکلی پرهیز کنید و بیش از توانتان، فعالیت نداشته باشید. درصورت لزوم به پزشک مراجعه کنید.

آفتابسوختگی

شنا کردن یا کنار ساحل شنی ایستادن زیر نور خورشید، تعطیلات و لحظات بسیار خوبی ایجاد میکند. اما اگر مسائل ایمنی را رعایت نکنید، نور خورشید میتواند پوستتان را چنان بسوزاند که درد ناشی از آن، لحظات خوش سفرتان را از بین ببرد. با استفاده از کرمهای ضدآفتاب و چربلبهای دارای SPF به میزان ۳۰ یا بالاتر، از خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. اما اگر به آفتابسوختگی مبتلا شدهاید، گذاشتن پارچه خنک و مرطوب میتواند درد را تسکین دهد. کرمهای مرطوبکننده، نوشیدن آب فراوان و دوری از نور خورشید نیز میتواند در درمان آفتابسوختگی موثر باشد.

نیش حشرات

نیش حشرات بویژه پشهها، صرفا دردناک و کلافهکننده نیست، بلکه گاهی اوقات میتواند میکروبهایی مانند ویروس نیل غربی، باعث شیوع بیماریهای مرگباری شود. پشهها در برخی کشورها میتوانند موجب ابتلا به بیماریهایی چون مالاریا، تب دنگی (استخوانشکن) یا تب زرد شوند. بیماری لایم نیز نوعی عفونت است که بر اثر نیش کنهها به وجود میآید. برای پیشگیری از این مشکلات بهترین کار، پوشیدن لباسهای آستین بلند و شلوارهای بلند است. هنگام غروب، وقتی پشهها در بیشترین فعالیت خود قرار دارند، به مکانهای باز نروید. از محصولات حاوی DEET استفاده کنید. این ماده شیمیایی دافع حشرات است و میتواند آنها را از شما دور کند. البته با استفاده از روغنهای سنبل هندی، سویا، اوکالیپتوس لیمو، اسطوخودوس، رزماری و پوست سدر میتوان به روش طبیعی و بدون ضرر، پشهها را از کنار خود راند.

اضطراب در سفر

مسافرت یکی از هیجانانگیزترین برنامهها در زندگی هر فرد است. اما برخی از افراد دچار اضطراب سفر میشوند و به اندازه کافی از سفر لذت نمیبرند. اگر از این دسته افراد هستید، بهتر است پیش از سفر، نزد پزشک رفته و با مصرف برخی از داروهای آرامبخش، اضطراب خود را کنترل کنید.

از روشهای طبیعی درمان اضطراب میتوان به گیاهانی چون چای سبز اشاره کرد. چای سبز حاوی نوعی اسید آمینه است که با افزایش هورمون دوپامین و گیرنده گابا (GABA) - که در مهار تحریکات عصبها موثر است - در مغز، میتواند جلوی اضطراب را گرفته و موجب آرامش در اعصاب و ماهیچههای فرد شود.

پرواز زدگی

اگرچه پرواززدگی، بیماری سفر به حساب نمیآید، میتواند موجب احساس خستگی مفرط در فرد شود. افرادی که به مناطقی سفر میکنند که با محل زندگی خود، تفاوت زمانی فاحش دارد، دچار خستگی و بیحالی میشوند. این وضعیت به دلیل به هم خوردن ساعت زیستی بدنشان است. ساعت زیستی بدن، زمان خواب و بیداری فرد را تنظیم میکند. اگر قصد چنین سفری دارید، باید چند روز پیش از سفر، زمان خواب و غذای خود را با زمان مقصد تنظیم کنید تا دچار پرواززدگی نشوید.

مشکلات هضم

غذاهای جدید و آب منطقهای که به آن سفر میکنیم، ممکن است دستگاه گوارشما را آزار دهد. پیش از رفتن به سفر این موارد را در نظر بگیرید و اگر معده حساسی دارید با پزشک مشورت کرده و داروی مناسبی برای اینگونه مواقع با خود داشته باشید.

این داروها معمولا آنزیمهایی هستند که به هضم غذا کمک میکنند. از گیاهان هم میتوانید برای آرام کردن معده استفاده کنید. گیاهانی مانند نعناع، آویشن، اسطوخودوس، رزماری و پونه کوهی نیز میتوانند به هضم غذا کمک کنند. اگر دوست دارید مجبور به چشمپوشی از غذاهای محلی منطقهای نشوید که به آن سفر میکنید، این موارد را در نظر بگیرید.

بیماری حرکت

بیماری حرکت یا اصطلاحا «ماشینگرفتگی»، زمانی به وجود میآید که فرد در قایق، هواپیما یا خودروی در حال حرکت است. در این زمان گوش داخلی و حواس دیگر بدن، حرکت را شناسایی کرده و به مغز پیغام حرکت میدهند اما چشمها، حرکتی نمیبینند و علائمی مبنی بر سکون به مغز ارسال میکنند. ترکیب این علائم متضاد موجب تهوع، استفراغ و سرگیجه میشود. بهترین کار برای برطرف کردن این عارضه، به افق نگاه کردن است. همچنین در هر وسیله نقلیهای که مینشینید، بخشی را انتخاب کنید که کمترین تکان را داشته باشد. درضمن، حداقل از دو ساعت قبل از حرکت، غذای سنگین نخورید. معده هرقدر خالیتر باشد، ماشینگرفتگی کمتر رخ میدهد.

منابع:: everydayhealth.com و smartertravel.com

نادیا زکالوند

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها