نیم‌تای بالای صفحه اول روزنامه‌ها به نوعی تریبون اعلام مواضع و مهم‌ترین بخش یک روزنامه است. در «دکه» نیم‌نگاهی به صفحه برخی روزنامه‌ها داریم و نکاتی را که در مورد آنها به ذهنمان می‌رسد می‌نویسیم.
کد خبر: ۱۱۶۳۷۲۲

سوژه روز

سلطان سکه در دادگاه سوژه اغلب روزنامهها در یکشنبهای بود که پشت سر گذاشتیم. محاکمه یکی از متهمان بزرگ بازار سکه و حضور در دادگاه از سوی روزنامههای مختلف دستمایه تیتر یک در صفحه اول روزنامهها شد.

پیغامهای هر روز آمریکا برای مذاکره با ایران که از سوی روحانی اعلام شد هم یکی دیگر از موضوعاتی بود که دیروز روزنامهها به آن پرداختند. اتفاقی که قبلا هم یک مرتبه تکرار شده بود و این بار روحانی خبر از تکرار این پیغام پسغامها داده است.

بصره و آتشسوزی در آن - که یک پای آن به ایران ربط داشته - در روزی که گذشت از سوی روزنامهها مورد توجه قرار گرفت. به نظر میرسد این اتفاق در آستانه ماه محرم موضوع مهمی بوده و رسانهها نیز هرکدام تحلیل خود را از این مساله در صفحات یک خود ارائه کردهاند.

جلال آلاحمد یکی از نویسندگانی است که با گذشت قریب به 50 سال از درگذشت او اما همچنان به عنوان یک نویسنده طراز اول مطرح میشود. نظرات بسیاری در مورد او مطرح میشود و موافق و مخالف وقتی نام جلال وسط باشد، نمیتوانند بیتفاوت از کنار او بگذرند. روز گذشته سالروز درگذشت این نویسنده بود و روزنامهها در صفحات خود به او پرداخته بودند.

بازگشت به کوپن؟

روزنامه «آرمان امروز» با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و شرایطی که مردم در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستند، درباره بازگشت کوپن مطلبی نوشته و در صفحه یک خود با تیتر «احتمال بازگشت کوپنیسم» سراغ این موضوع رفته و احتمال احیای این سیستم را بررسی کرده است. این موضوع را روزنامه «قانون» هم در صفحه یک خود آورده و به آن پرداخته است.

جملهات را دوباره بنویس!

روزنامه «ایران» موضوعات مختلفی در صفحه یک خود داشت، اما یک جمله که در زیر تیتر یک این روزنامه آمده بود توجه ما را به خود جلب کرد. ایران به نقل از حسن روحانی نوشته: «کسی فکر نکند با علیه دولت سخن گفتن محبوب میشود» در صورتی که به نظر میرسد این جمله نیاز به ویرایش دارد و میتواند به صورت «کسی فکر نکند با سخن گفتن علیه دولت محبوب میشود» نوشته شود.

بازم مدرسهام دیر شد

روزنامه «رسالت» در مدت اخیر از موضوعات وز جامانده و معمولا یک روز تاخیر دارد. در آخرین نمونه روز یکشنبه شاهد انتشار سخنان رهبرانقلاب در دیدار با روسای جمهور کشورهای ترکیه و روسیه هستیم که اغلب رسانهها روز شنبه به آن پرداخته بودند. (این قضاوت تنها بر اساس صفحه یک روزنامه است)

تیتر موشکی

روزنامه «وطن امروز»، تیتر اصلی را به شلیک موشک به حدک اختصاص داده است؛ اتفاقی که نسبتا هیچ رسانهای به آن نپرداخت بخصوص اینکه در تیتر یک این روزنامه خودنمایی کرده است. البته روزنامههای «صبح نو» و «جمله» نیز به این موضوع پرداختند هرچند که این دو روزنامه وزن رسانهای روزنامهای مانند وطن امروز را ندارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها